بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سنگ‌اندازی مشتریان صادراتی با کاهش قیمت/ قوانین دست‌وپاگیر ارزی باید تسهیل شود

بهترین راه حمایت از صنعت فولاد در شرایط تحریم، رفع کلیه موانع صادرات است و باید دست صادرکنندگان در انتقال ارز باز گذاشته شود.
کد خبر : ۱۸۵۴۶۹

به گزارش بورس‌نیوز، طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت مشتریان مجاز به خرید ورق‌های گرم و سرد و گالوانیزه و قلع اندود فولادی از بورس کالا، می‌توانند تا دو برابر سهمیه ماهیانه خود در ماه خرید کنند.

رضا شهرستانی عضو هیئت‌مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: باوجودآنکه در سال‌های قبل معمولاً تقاضای ورق‌های فولادی بیش از عرضه بود، اما بازار ورق‌های فولادی این روزها با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه است و این تصمیم به‌منظور ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای ورق‌های فولادی اتخاذشده است. مازاد عرضه نسبت به تقاضای ورق‌های فولادی عمدتاً ناشی از افزایش حجم تولیدات فولاد مبارکه، کاهش تقاضای صنایع پایین‌دستی به دلیل شرایط رکودی و مشکلات صادرات، و نیز تحریم شرکت فولاد مبارکه و محدودیت صادرات مستقیم این شرکت بوده است. البته احتمالاً تغییراتی در سبد تولیدات شرکت‌ها ایجاد شود و تمرکز بر تولید محصولات پر تقاضاتر بیشتر شود.

وی ضمن تأکید بر مشکلات صادرات به سبب تحریم‌ها اظهار داشت: به دلیل تحریم‌ها و مشکلات نقل‌وانتقال ارز، کلاً صادرات به چالش شرکت‌ها تبدیل‌شده و مشتریان صادراتی هم با علم به مشکلات ما، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند.ولی با توجه به نزدیکی به بازارهای افغانستان و عراق انتظار می‌رود بتوانیم با حضور در این بازارها از بار مشکلات تحمیل‌شده بکاهیم و صادرات صورت گیرد. اما متأسفانه وضع قوانین دست و پاگیر مثل الزام به بازگشت ارز به سامانه نیما سبب شده صادرات به‌راحتی امکان‌پذیر نباشد.

وی افزود: این شرایط اخطاری است و اگر به هر شکل مانعی بر سر راه صادرات ایجاد شود، صنعت فولاد در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت و بعضی شرکت‌ها زیان ده خواهند بود. در نظر داشته باشید که شرکت‌های فولادی حتی در صورت کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن بازهم برای تأمین برخی تجهیزات و الکترود گرافیتی و... متحمل هزینه می‌شوند و تولید هر تن محصولات فولادی تقریباً 120 دلار ارزبری دارد. این وضعیت می‌تواند حاشیه سود تولید محصولات فولادی را منفی کند.در این شرایط که تحریم‌ها هم هزینه‌های تولید و هم هزینه‌های صادرات را افزایش داده، شرکت‌هایی که زنجیره تولید تکمیل‌تری دارند ازجمله فولاد مبارکه اصفهان و شرکت گل گهر می‌توانند بحران را پشت سر گذارند، اما سایر تولیدکنندگان در معرض تهدید جدی قرار خواهند گرفت.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: بهترین راه حمایت از صنعت فولاد در شرایط تحریم، رفع کلیه موانع صادرات است و باید دست صادرکنندگان در انتقال ارز باز گذاشته شود تا صادرکنندگان بتوانند ارز حاصل از صادرات را چه در قالب ارز و چه واردات مواد اولیه و کالا به‌جای ارز به کشور منتقل کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تصمیم این غول صنعتی‌معدنی در خصوص افزایش‌سرمایه بررسی شد؛

جبران مخارج سرمایه‌گذاری و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای

بررسی و مقایسه آمار این فولادساز اصفهانی در دی‌ماه؛

درآمدهای عملیاتی سقف 20هزار میلیارد ریال را زد/ رشد 10 الی 25درصدی نرخ محصولات

رییس سازمان صمت استان فارس گفت:

سنگ معدن مرمریت کرم رنگ بسیار مرغوب در فارس

ارسال نظر