بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
محدود کردن سبدگردانی کارگزاری ها می تواند سبب تشدید رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه شود و شاید این نکته منطقی است که یکی از عوامل تشدید کننده خروج هیجانی پول از بازار سرمایه، عدم آشنایی کافی برخی سهامداران و معاملات هیجانی و شتابزده آنان بوده است.
کد خبر : ۱۸۵۴۷۰

به گزارش بورس‌نیوز مدتی است ترس از افت سودآوری شرکت‌ها بر بازار سرمایه سایه افکنده و سهم‌هایی که در نیمه نخست سال نردبان صعود را به‌سرعت بالا رفته بودند، در سراشیبی سقوط قرار دارند. در این شرایط تصمیماتی همچون اعلام مهلت یک‌ساله جهت واگذاری سمت مدیریت سبد گردان‌های کارگزاری‌ها و قراردادهای آتی سبد سهام احتمالاً آثاری در پی خواهد داشت.

پرویز فاتح کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار بیان کرد: معمولاً واکنش بازار سرمایه به وقایع، مبالغه‌آمیز است و بازار به وقایع عکس‌العمل‌های بیش‌ازحد خوش‌بینانه یا بیش‌ازحد بدبینانه نشان می‌دهد و از همین رو شاهد صعود یا نزول‌های هیجانی بازار هستیم. اما با نگاه تحلیلی، دلیلی برای ریزش بازار وجود ندارد و گزارش‌های شرکت‌ها هم تاکنون سیگنال منفی به بازار نداده است. 

وی ادامه داد: قیمت نفت خام احتمالاً در محدوده 60 دلار تثبیت خواهد شد و بازار سرمایه این روزها به اخبار کلان اقتصادی و سیاسی بیش از اخبار درون شرکتی توجه دارد و مواردی همچون بودجه یا هر خبری در مورد تحریم‌ها بر روند بازار اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: اگرچه سهم شرکت‌های صادرات محور پس از ارائه لایحه بودجه جای رشد دارد و برای سرمایه‌گذاری قابل توجیه است؛ ولی سهم صنایعی که کالای مصرفی تولید می‌کنند ازجمله صنعت غذایی و لبنی و نیز بعضی سهم‌های گروه سیمان و کاشی و سرامیک را برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر ارزیابی می‌کنم. البته تراکنش‌های شاپرک کاهش‌یافته که به معنای کاهش تقاضای کل است و می‌تواند نشان‌دهنده رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم باشد.

این فعال بازار سرمایه در ادامه گفتگو ضمن اشاره به قراردادهای آتی سبد سهام و مثبت قلمداد کردن این رویداد، اظهار داشت: هر چه ابزارهای بازار تنوع بیشتری داشته باشد، عمق بازار بیشتر خواهد شد و جای ابزارهای short sell در بازارسرمایه ما واقعاً خالی بود.

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: قراردادهای آتی سبد سهام می‌تواند اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه رقم زند؛ اما چند نکته وجود دارد که نباید از آن غافل شد، مهم‌ترین پیش‌شرط اقبال این ابزار این است که سرمایه‌گذاران در این بازار اطمینان خاطر داشته باشند قراردادهای آتی سبد سهام چه در روزهای منفی و چه در روزهای مثبت بازار قابل معامله است و قرار نیست سرنوشت آتی سبد سهام مشابه آتی سکه باشد و با هر نوسانی، معاملات این بازار متوقف گردد. 

فاتح افزود: در تمامی بورس‌ها، بازار نقدی متغیر مستقلی است که روند بازار آتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و توقف معاملات آتی به بهانه کنترل قیمت‌ها در بازار واقعی کاملاً غیرمنطقی و غیرحرفه‌ای است.

وی اضافه کرد: امکان معاملات آتی سهام فرصت آربیتراژی مناسبی هم برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد گردان‌ها فراهم خواهد کرد تا ریسک پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را به حداقل برسانند. ولی باید شرایطی ایجاد شود که بازیگران این بازار افزایش یابند و همچنین توصیه می‌شود سهامداران کم‌تجربه اقدام به ورود به حوزه آتی سهام نکنند.

فاتح در پاسخ به این سؤال که "آیا ابلاغیه اخیر سازمان بورس و تعیین مهلت یک‌ساله جهت تعیین رکن سبد گردان‌های کارگزاری‌ها و واگذاری مدیریت سبد گردان‌ها به شخص حقوقی واحد شرایط، گردش نقدینگی و رفتارهای هیجانی بازار را تشدید نخواهد کرد؟" گفت: به‌هرحال این تصمیم باهدف تخصصی‌تر شدن فعالیت سبد گردان‌ها اتخاذشده؛ ولی امیدواریم مهلتی که برای این اقدام برای کارگزاران تعیین‌شده، آن‌قدر باشد که بتوان زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد و کارگزاران و اهالی بازار با این قضیه وفق پیدا کنند. واگذاری سمت مدیریت سبد گردان به حقوقی واجد شرایط، هزینه‌هایی به کارگزاران تحمیل خواهد کرد. ضمن اینکه نقطه آغاز ارتباط سهامداران حقیقی با بازار سرمایه کارگزاری‌ها هستند و اکثر حقیقی‌ها از طریق سبد گردن کارگزاری‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و ارتباط چندانی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد گردان‌های دیگر ندارند. محدود کردن سبدگردانی کارگزاری‌ها می‌تواند سبب تشدید رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه شود و شاید این نکته منطقی است که یکی از عوامل تشدیدکننده خروج هیجانی پول از بازار سرمایه، عدم آشنایی کافی برخی سهامداران و معاملات هیجانی و شتاب‌زده آنان بوده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پیشنهاد افزایش سرمایه هیات‌مدیره «سجام»؛

اصلاح ساختار مالی در سیبل تغییرات قرار گرفت

قیمت هر عدد سکه سه میلیون و ۶۳۰ هزار تومان شد؛

آخرین تحولات بازار سکه در بازار

براساس انتشار ترازنامه هیدروکربوری سال ۹۵؛

تولید انرژی اولیه کشور بیشتر شد

ارسال نظر