بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
رئیس مرکز سیستم‎ها و فناوری‎های پیشرفته دانشگاه تهران گفت:

پیگیری وزارت نفت در بحث بومی‌سازی تجهیزات اساسی

رئیس مرکز سیستم‎ها و فناوری‎های پیشرفته دانشگاه تهران گفت: بحث بومی‌سازی و ساخت تجهیزات اساسی و کلیدی صنعت نفت کشور از سال‌ها پیش از سوی وزارت نفت پیگیری می‌شد.
کد خبر : ۱۸۵۷۵۶

به گزارش بورس نیوز، عقیل یوسفی کما، اظهار کرد: بحث بومی‌سازی و ساخت تجهیزات اساسی و کلیدی صنعت نفت کشور از سال‌ها پیش از سوی وزارت نفت پیگیری می‌شد، اما از سال ۹۳ در قالب و فرمت جدید و جدی‌تر آغاز و در نهایت سال ۹۶ طی قراردادی، نظارت فناورانه به دانشگاه تهران و «CAST» واگذار شد. هدف اصلی پروژه این بود تا اطمینان لازم حاصل شود که بحث رسوب دانش فنی و کسب دانش فنی در بخش فناوری، ساخت و مدیریت پروژه در شرکت‌ها اتفاق بیفتد.

وی تعداد قراردادهایی را که تاکنون به گروه نظارت ارجاع شده است۴۱ قرارداد برای ۱۳ سازنده عنوان کرد و افزود: شاید در این مقطع، همه قراردادها پوشش داده نشده باشند، اما مسئولیت نظارت فناورانه بر همه آنها به‌عهده ماست. از پارسال هشت سازنده ارزیابی شده‌اند و نتایج ارزیابی هم به شرکت ملی نفت ارائه شده است. با بقیه شرکت‌ها نیز در حال مکاتبه هستیم.

یوسفی ادامه داد: با توجه به این‌که وزارت نفت جزو دو سه سازمان موجود در کشور است که بحث احصای فناوری و رسوب دانش فنی را نظام‌مند در کشور جلو می‌برد، در نتیجه شرکت‌های طرف مقابل نفت هم با الگوبرداری از این سیستم در این کانال قرار می‌گیرند. کاری که در بحث امضای قراردادها و تجهیزات اساسی نفت انجام شد، رسوب دانش فنی و ارتقای توانمندی شرکت‌ها و تولید تجهیزات و خرید راحت است.

وی با بیان این‌که صنعت نفت جزو دو صنعت اصلی کشور است که تجهیزات آن برای بومی‌سازی و ساخت داخل به دلیل شرایط تحریمی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: گلوگاه کشور هنوز هم نفت است و درآمدها به آن بستگی دارد. خوشبختانه عزم نفت در مسیری که برای حمایت از ساخت داخل انتخاب کرده، با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و نظارت فناورانه دانشگاه‌ها جدی است. با توجه به بررسی‌ها و بازدیدهای انجام شده از سوی ما، در سال‌های اخیر فرصت‌های بسیار خوبی ایجاد شده و سازندگان داخل با وجود فراز و نشیب‌های موجود، خود را به خوبی با شرایط تطبیق داده‌اند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر