بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

«طلای سرخ» نیازمند بورس‌کالا و مکملی به نام قانون

بورس‌کالا می‌تواند به یکی از مبادی شفاف‌سازی عرضه‌‌وتقاضا تبدیل شود ضمن آنکه باید بحث واسطه‌گری و دیگر ادبیات را با قانونمند شدن تمام چرخه معاملات انجام داد تا راه دلالی در چرخه کشت تا فروش‌نهایی زعفران به بُن‌بست ختم شود.
کد خبر : ۱۸۵۷۹۸

ارزیابی بازار زعفران از لحاظ کشت و قیمت؟

علی وقف‌چی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با ارزیابی وضعیت زعفران به خبرنگار بورس‌نیوز اظهار کرد: یکی از ضعف‌هایی که تبدیل به مهم‌ترین عامل فروش زعفران کاران شده، نبود چرخه بسته‌بندی و بازاریابی فروش در این صنعت است چراکه صادرات فله‌ای زعفران تمام ارزش‌افزوده آن را از جیب تولیدکننده خارج کرده و به جیب فروشنده نهایی خارجی واریز می‌کند.

وی ادامه داد: زعفران در سال جاری با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و نیمایی شاید با رشد نرخ مواجه شده باشد اما هیچ‌گاه نمی‌توان ارزش‌افزوده حاصل از بسته‌بندی را با نرخ دلار برابر دانست.

نماینده مردم در خانه ملت با انتقاد از اینکه آماری برای تولید و عرضه‌وتقاضا در بازار وجود ندارد، تصریح کرد: ازجمله ضعف‌هایی که بازار طی سال‌های اخیر متحمل شده نبود یک قانون واحد برای جلوگیری از هرج‌ومرج در بازار بوده زیرا عدم تناسب عرضه‌وتقاضا به‌واسطه کشت بیش از نیاز، بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است ضمن آنکه برای خروجی این محصول و اهداف صادراتی کماکان اقدامی بر اساس بازاریابی مدرن فعالیتی صورت نگرفته است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به وجود واسطه‌ها در بازار، گفت: با اوج‌گیری نابسامانی‌ها در بازار کم‌کم شاهد رشد واسطه‌ها و تغییرات بی‌دلیل در قیمت‌ها می‌شویم که منفعت آن به جیب تولیدکننده نمی‌رود و خلأ قانونی موجود باعث شده که واسطه‌ها در دریای متلاطم یک بازار، بر قیمت‌تمام‌شده محصولی همچون زعفران مانور دهند.

وی اضافه کرد: بورس‌کالا می‌تواند به یکی از مبادی شفاف‌سازی عرضه‌‌وتقاضا تبدیل شود ضمن آنکه باید بحث واسطه‌گری و دیگر ادبیات را با قانونمند شدن تمام چرخه معاملات انجام داد تا راه دلالی در چرخه کشت تا فروش‌نهایی زعفران به بُن‌بست ختم شود.

وی تأکید کرد: با تمام محدودیت‌های موجود، بورس‌کالا برای کشاورزان می‌تواند بازاری مطمئن باشد اما نباید فراموش کرد که در آینده خلأهای قانونی باید پوشش داده شود وگرنه معاملات این بازار نیز به حاشیه می‌رود بنابراین باید برای مشکل تولید و فروش سر مزرعه و حضور دلال باید راهکاری ارائه شود تا کشاورز به‌صورت مستقیم وارد بازاری همچون بورس شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر