بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:

افزایش بودجه شرکت‌های دولتی به دلیل بالابودن هزینه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: شرکت‌های دولتی بودجه ای بالغ بر یک میلیون و 300 هزار میلیارد تومان را شامل می‌شوند و علت افزایش بودجه آنها افزایش هزینه‌ها است.
کد خبر : ۱۸۵۸۶۷

به گزارش بورس نیوز، محمد حسینی با اشاره به افزایش 57 درصدی بودجه شرکت‌های دولت در لایحه بودجه سال 98، گفت: بودجه شرکت‌های دولتی در پیوست شماره 3 و در سر جمع بودجه کل کشور دیده شده است، شرکت‌های دولتی بودجه ای بالغ بر یک میلیون و 300 هزار میلیارد تومان را شامل می‌شوند و علت افزایش بودجه آنها افزایش هزینه‌ها است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس در تشریح علت افزایش بودجه شرکت‌های دولتی بیان کرد: افزایش بودجه شرکت‌های دولتی ناشی از افزایش قیمت تمام ‌شده کالا و خدمات است چون در بحث شرکت‌ها منشا درآمدها و خدمات یا هزینه‌ها قیمت تمام شده است که با توجه افزایش تورم در سال 98 این رقم افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم با بیان اینکه نرخ تسعیر ارز از مولفه‌های تاثیرگذار بر افزایش قیمت‌های تمام‌شده است، ادامه داد: بودجه شرکت ملی نفت ایران 50 درصد کل بودجه شرکت‌های دولتی را شامل می‌شود یعنی عدد بودجه شرکت ملی نفت حدود600 هزار میلیارد تومان است.

بودجه شرکت ملی نفت 2 برابر شده است

وی گفت: بودجه این شرکت از حاصل ضرب کل منابع نفتی در نرخ ارز سامانه نیما است، به عبارتی با توجه به اینکه هر بشکه نفت تولیدی 50 دلار و هر بشکه با نرخ نیمایی 8 هزار تومان است بودجه شرکت ملی نفت محاسبه می‌شود، در نتیجه بودجه شرکت ملی نفت که سال گذشته حدود 340 هزار میلیارد تومان بوده امسال به 600 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

افزایش بودجه شرکت‌های دولتی ناشی از افزایش قیمت تمام ‌شده کالا و خدمات است

حسینی در ادامه با تاکید براینکه اعداد و ارقام باعث افزایش حجم بودجه شده است، بیان کرد: بودجه در حالی افزایش یافته است که تغییری در فعالیت‌ها صورت نگرفته، اقدام خاصی انجام نمی شود و یا هزینه‌های جاری و سایر هزینه‌ها افزایش پیدا نکرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بودجه سایر شرکت‌های دولت را بررسی کرده است، اظهار کرد: بودجه سایر شرکت‌های دولت را نیز بررسی کرده‌ایم، افزایش قیمت در آن شرکت‌ها نیز وجود دارد، حتی در شرکت پشتیبانی دام با توجه به حجم واردات نهاده‌ها و افزایش قیمت ارز بودجه این شرکت نیز افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: بنابراین افزایش بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه صرفا به دلیل افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات بوده که توسط آن شرکت‌ها عرضه می‌شود.

بودجه شرکت‌های دولتی غیرشفاف نیست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس در خصوص عدم شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی توضیح داد: بودجه شرکت‌های دولتی با توجه به روندی که در قوانین دیده شده توسط مجامع به سازمان برنامه و بودجه اعلام و ابلاغ می‌شود تا در لایحه بودجه سنواتی آورده شود.

وی ادامه داد: اینکه اعداد و ارقام بودجه شرکت‌های دولتی در کمیسیونها و صحن علنی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد باعث شده دوستان تصور کنند بودجه این بخش شفاف نیست، بااین حال انتظار می‌رود امسال شرایطی فراهم شود که بودجه شرکت‌های دولتی برای عموم باز و مشخص شود.

پرداخت حقوق کارکنان بانک منضبط می‌شود

حسینی با اشاره به بودجه بانک‌ها که ابهام‌آمیز است، گفت: در بررسی‌ها مشخص شد که درآمد مشاع و غیر مشاع بانک‌ها طبقه‌بندی می‌شود و صورت ریز آن که بخش عمده آن را سود تسهیلات شامل می‌شود، شفاف و روشن است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند بخش عمده بودجه بانک‌ها صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌شود در صورتی که پرداخت حقوق کارکنان بانکی براساس ضوابط است، در نظر داریم برای سال 98 ضوابطی را در نظر بگیریم که پرداخت حقوق‌ها شفاف باشد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

تصویب 20 درصدی افزایش حقوق در مجلس

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس خبر داد:

همسان‌سازی حقوق بازنشتگانی با دریافتی کمتر از 2.5 میلیون تومان

معاون نظارت بر بورس‌‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

تغییرات نرخ ارز، مساله اقتصاد ما در سال جاری

ارسال نظر