بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
بورس‌نیوز وضعیت واگذاری پالایشگاه‌ها به بخش‌خصوصی را بررسی کرد؛

واگذاری در دیار فرهاد با پرچم شبه‌دولتی‌ها/ چکی در وجه علامت سوال!

براساس آمار و اطلاعات موجود تاکنون تعدادی کمی از پالایشگاه‌های به بخش‌خصوصی واقعی واگذار شده که در این زمینه انتقادات زیادی از سوی دولت‌مردان و فعالان بخش‌خصوصی مطرح می‌شود.
کد خبر : ۱۸۶۱۶۵
واگذاری در دیار فرهاد با پرچم شبه‌دولتی‌ها/ چکی در وجه علامت سوال!
به گزارش بورس نیوز، در سال ۱۳۹۰ خبر واگذاری پالایشگاه‌های کشور به بخش‌خصوصی در رسانه‌ها منتشر و اعلام شد قرار است 7پالایشگاه از 9 پالایشگاه موجود به بخش خصوصی واگذار شوند.

براساس این خبر قرار بود تنها دو پالایشگاه نفت امام‌خمینی (ره) و پالایشگاه آبادان که 100درصد در اختیار دولت بمانند اما با این وجود طرح واگذاری این پالایشگاه نیز سال گذشته در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت که در نهایت اقدامی در این زمینه انجام نشد و براساس آمار و اطلاعات تاکنون هیچ پالایشگاهی به طور واقعی به بخش‌خصوصی واگذار نشده که مسئولین امر دلایل متعددی از جمله کمبود توان مالی بخش‌خصوصی را در این زمینه موثر می دانند.

انتقادات فراوان از واگذاری پالایشگاه

در این خصوص گفت‌و‌گوی خبرنگار بورس نیوز با سلام امینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و سید تقی حجازی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران را در ذیل می‌خوانید.

سلام امینی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تاکنون تنها پالایشگاه واقع در کرمانشاه به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: در زمینه واگذاری این پالایشگاه نیز اعتراضات و انتقادات زیادی مطرح شد زیرا منتقدان معتقدند بودند که نرخ واگذاری این پالایشگاه حتی به اندازه قیمت فروش زمین آن نبوده است.

وی با بیان اینکه طرح واگذاری این پالایشگاه مورد تحقیق و تفحص قرار گرفت، افزود: در این خصوص رییس سازمان خصوصی‌سازی توضیحاتی را در جمع اعضای کمیسیون انرژی مجلس مطرح کردند اما احتمالا در حال حاضر نیز واگذاری پالایشگاه ها در دستور کار قرار دارد.

واگذاری‌ که قصه شک‌وشبه را به فصل جدید برد 

احمد صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با اشاره به این موضوع گفت: قیمت‌گذاری مجدد پالایشگاه کرمانشاه از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بوده که در همین راستا نمایندگان این کمیسیون نامه‌ای را به رئیس قوه‌قضاییه ارسال و تقاضای بازنگری را تقدیم کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در سال 93، این پالایشگاه با رقمی معادل 1.8 هزار میلیاردتومان به بانک‌ها واگذار شد اما در اقدامی این پالایشگاه بدون هیچ مصوبه‌ای پس گرفته شده و قیمت‌گذاری عجیبی برای آن انجام شد؛ بر همین اساس قیمت 179 میلیارد تومانی برای این پالایشگاه مدنظر قرار گرفته شده که علامت سوال فراوانی را ایجاد کرده چراکه هیچکدام از فاکتورهای اقتصادی با کاهش مواجه نشده که قیمت این پالایشگاه چنین ریزش قیمتی را تجربه کرده است.

نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اینکه، چگونه پالایشگاهی زیانده یکشبه سودده شده و مشتری پیدا می‌کند، تصریح کرد: در گذشته بارها اعلام شده بود که این پالایشگاه در لیست شرکت‌های زیانده قرار گرفته اما ماجرای این واگذاری به‌گونه‌ای رقم خورده که فردی بدون تخصص برای خرید این پالایشگاه آمادگی کرده و آن را سودده دانست؛ بنابراین این موضوع حاکی از اقدامات پشت‌پرده در واگذاری‌ها است.

قیمت، مورد تایید قرار گرفته بود

سید مهدی عقدایی معاون سابق واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در همین راستا به بورس‌نیوز اظهارکرد: پالایشگاه کرمانشاه در لیست واگذاری به بخش‌خصوصی قرار داشت و این امر صورت گرفت، اما مقداری از سهام آن هنوز واگذار نشده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون فروش سهام شرکت‌ها در خصوص شرکت‌های غیربورسی توسط هیات عالی واگذاری انجام می‌شود اما درخصوص شرکت‌های بورسی قیمت آنها باید توسط سازمان بورس تایید شود که این مورد توسط این سازمان مورد تایید قرار گرفت.

واگذاری تعداد محدودی از پالایشگاه ها به شرکت های شبه خصوصی دولتی

سید تقی حجازی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این باره به بورس نیوز گفت: تاکنون پالایشگاهی به بخش خصوصی واقعی واگذار نشده است.

وی تصریح کرد: تاکنون تعداد محدودی از پالایشگاه‌ها به شرکت‌های شبه‌خصوصی که در واقع دولتی محسوب می‌شوند، واگذار شده است.

حجازی افزود: تاکنون چند شرکت پتروشیمی‌ای که متعلق به بخش‌خصوصی هستند در این صنعت عملکرد مطلوبی را برجای گذاشته‌اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر