بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
با توجه به اهمیت بررسی سیاست‌های صنعت فولاد کشور بررسی شد؛

فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت فولاد کشور

صنعت فولاد یکی از ۱۱ صنعت استراتژیک در راهبرد توسعه صنعتی است که بیشترین نقش را در شاخص‌های منتخب از جمله سهم ارزش افزوده، اشتغالزایی، صادرات، سهم از بازار، مزیت نسبی و زنجیره تامین و سطح دانش و فناوری دارد.
کد خبر : ۱۸۶۱۷۶
به گزارش بورس نیوز، بر این اساس، با توجه به اهمیت بررسی سیاست‌های صنعت فولاد در کشور، یکی از مهم‌ترین محورهای سخنرانی‌ها نیز در نهمین دوره همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، بررسی همین موضوع است. وجود منابع معدنی موردنیاز در کشور، توانمندی نیروی انسانی، رقابتی بودن نسبی قیمت، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، وجود بسترهای اقتصادی و صنعتی لازم و اثربخشی تولید فولاد در رشد اقتصادی کشور و دسترسی به فناوری‌های تولید آهن و فولاد از جمله نقاط قوت این صنعت است.

همچنین مصرف محصولات فولادی به‌عنوان مواد اولیه صنایع مهم، گسترش شرکت‌های مهندسی و مشاوره با قابلیت ایجاد دانش فنی، گسترش شرکت‌های ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات نیز از دیگر نقاط قوت این صنعت است؛ با توجه به این مزیت‌ها به‌نظر می‌رسد که بررسی سیاست‌های حاکم بر این صنعت ضروری خواهد بود. در مقابل این نقاط قوت، پایین بودن بهره‌وری کل عوامل تولید، نبود ثبات در سیاست‌گذاری، عدم توجه به مکان‌یابی استقرار واحدها، کمبود منابع مالی، عدم توسعه واحدهای تحقیق و توسعه و بهره‌برداری نامناسب از آن، عدم توجه به توازن ظرفیت‌سازی زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی و عدم توجه به مدیریت اکتشاف مواد معدنی به‌ویژه سنگ‌آهن از جمله نقاط ضعف صنعت فولاد کشور است. عدم تعادل در برنامه‌ریزی جهت افزایش ظرفیت بهره‌برداری معادن در تولید فولاد خام به‌ویژه سنگ‌آهن، عدم توجه به حداقل ظرفیت اقتصادی به منظور بهره‌وری در تولید، عدم استفاده از فناوری‌های روز در ظرفیت‌سازی، بالا بودن سهم سرمایه‌گذاری تجهیزات وارداتی، عدم رشد مورد نیاز در تولید دانش فنی به‌روز و وابستگی به کشورهای خارجی از دیگر نقاط ضعف در این بخش است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، با توجه به اینکه کسب جایگاه هفتم دنیا با تولید سالیانه ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ در برنامه راهبردی فولاد کشور دیده شده، ضرورت دارد توسعه صنایع آهن و فولاد با برقراری توازن در زنجیره استخراج معدن تا تولید محصول نهایی به منظور پوششکامل نیاز داخل و صادرات مدنظر قرار گیرد. نهم و دهم بهمن ماه امسال برای نهمین دوره متوالی بزرگان صنعت فولاد گرد هم می‌آیند تا در گفت‌وگوی مستقیم و چهره به چهره با یکدیگر، فرصت‌ها و چالش‌های این صنعت را بررسی کنند.

نهمین دوره این همایش در محورهای «فرصت‌ها و چالش‌های صادرات و فروش داخلی سنگ‌آهن و محصولات نهایی فولادی»، «چالش‌های نرخ ارز و اثر آن بر روند تولید، عرضه و تقاضا»، «لزوم توسعه اکتشاف و استخراج به‌منظور تکمیل چرخه تولید فولاد»، «تکنولوژی‌های نوین، ‌بازیافت، آلیاژها و بهینه‌سازی هزینه‌های تولید»، «منابع انسانی،‌ آموزش و توانمندسازی، افزایش بهره‌وری» و «آب، انرژی،‌ محیط‌زیست» در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن ۸۷۷۶۲۳۵۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت http://events.den.ir مراجعه کنند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با حضور معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت؛

راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی در صبانور همدان

بر اساس گزارش استیل‌مینت؛

صادرات سنگ آهن ایران کاهش یافت

رئیس جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران:

امروز، صنعت فولاد ایران صاحب دانش شده است

ارسال نظر