بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
مدیر فروش و صادرات داروسازی جابر بن حیان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آخرین وضعیت صادرات «دجابر»/ تامین نیاز بازار داخل رز اولویت

این شرکت به بازارهای صادراتی متعددی ورود کرده و حتی به کشورهای آفریقایی هم صادرات دارو انجام شده است.
کد خبر : ۱۸۶۱۹۱
به گزارش بورس‌نیوز، با توجه به دغدغه احتمال کمبود برخی اقلام دارویی در ماه های آینده، و نیز تخصیص ارز دولتی به مواد اولیه دارو، انتقاداتی به صادرات دارو مطرح شده است.

فریبرز رسا مدیر فروش و صادرات شرکت داروسازی جابر بن حیان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص صادرات دارو بیان کرد: شرکت‌های تولیدکننده دارو مواد اولیه دارو را بر مبنای نرخ ارز دولتی (دلار 4200 تومانی) تامین می‌کنند؛ اما این نرخ شامل محصولات صادراتی نیست و بهای تمام شده اقلام صادراتی بر مبنای ارز سامانه نیما محاسبه می‌شود؛ بنابراین این انتقاد که با صادرات دارو، به صادرات یارانه تخصیص داده شده می شود منطقی نیست. یارانه دولت فقط شامل داروهایی است که در داخل کشور عرضه می شود.

وی افزود: با وجود محاسبه بهای تمام شده داروهای صادراتی با ارز نیمایی، باز هم صادرات دارو حاشیه سود مناسبی در بر دارد که موجب جذابیت صادرات گردد.

این فعال صنعت دارو در پاسخ به این سوال که "آیا صادرات دارو در شرایط کنونی که دغدغه هایی بابت کمبود دارو ایجاد شده، توجیه منطقی دارد؟" اظهارکرد: در نظر داشته باشید که در زمینه تولید برخی اقلام دارویی، میزان تولید و عرضه بیش از تقاضای بازار داخل است و در شرایط عادی همین مازاد عرضه مشکلاتی مانند رقابت منفی و ارائه تخفیفات را در پی دارد. به طور کلی صادرات دارو فرصت بسیار مناسبی برای صنعت محسوب می شود که می‌تواند عرضه و تقاضای دارو را متوازن کند. ضمن اینکه وصول وجه صادرات دارو معمولا به صورت نقد انجام می شود و این موضوع در بهبود گردش نقدینگی شرکت های دارویی اثر مثبتی خواهد داشت. 

رسا افزود: در شرایط فعلی که تامین مواد اولیه با چالش هایی مواجه است، نظارت و سختگیری بر روند صادرات دارو تشدید شده است و شرکت های دارویی در مورد صادرات دارو، اختیار عمل مستقیم ندارند. صادرات هر قلم دارو در گرو تایید سازمان غذا و دارو است و سازمان غذا و دارو هم در صورتی مجوز صادرات دارو را صادر می کند که حداقل تا 4 ماه، تامین نیاز بازار داخل تضمین شده باشد. 

این فعال صنعت دارو اضافه کرد: تامین نیاز بازار داخلی در اولویت است و این اطمینان خاطر وجود دارد که اگر دارویی روانه بازارهای صادراتی شده، نگرانی بابت کمبود آن در داخل کشور مطرح نبوده است. با توجه به حساسیت های بازار دارو و تشدید نظارت های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، در حال حاضر حجم صادرات دارو نسبت به قبل کاهش داشته‌است. 

مدیر صادرات داروسازی جابربن حیان در رابطه با وضعیت صادرات محصولات شرکت گفت: این شرکت به بازارهای صادراتی متعددی ورود کرده و حتی به کشورهای آفریقایی هم صادرات دارو انجام شده و برنامه هایی هم جهت ورود به بازارهای جدید در دست بررسی است. 

رسا در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت و اولویت تامین نیاز بازار داخل، در حال حاضر صادرات دارو در جابر ابن حیان تقریبا متوقف شده است؛ ولی با بهبود شرایط، قطعا صادرات دارو جدی تر دنبال خواهد شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر