بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
نگاهی به صورت‌های مالی حسابرسی شده «افست»در سال 1397؛

تحقق سود خالص 404 میلیارد ریالی/ روند فعلی قیمت‌گذاری‌ها بدون تغییر می‌ماند

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده شرکت افست، این شرکت در سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه سال 1397، سود خالص 404 میلیارد ریالی را محقق کرد که نسبت به سال قبل از آن، افت 2 درصدی داشته است.
کد خبر : ۱۸۶۱۹۲

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده شرکت افست، این شرکت در سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه سال 1397، سود خالص 404 میلیارد ریالی را محقق کرده که نسبت به سال قبل از آن، افت 2 درصدی داشته است. 

همچنین، سود خالص تلفیقی این شرکت نیز در سال گذشته، 401 میلیارد ریال بوده است که کاهش 5 درصدی نسبت با سال قبل از آن داشته است.

در حالی که اکثر شرکت‌ها در سال گذشته با توجه به تورم موجود در کشور، رشدهای قابل ملاحظه‌ای را در سودآوری خود داشتند، مشاهده می‌گردد که شرکت افست با افت سودآوری نیز مواجه بوده است. دلیل اصلی این موضوع، دولتی بودن تنها خریدار محصولات شرکت است.

فعالیت شرکت در زمینه چاپ و انتشار کتاب‌ها و مجلات مربوط به وزارت آموزش و پرورش است که عمدتا نرخ‌های فروش توسط بخش دولتی تعیین می‌گردد و با توجه به اینکه این وزارت خانه، سهامدار 43 درصدی سهام این شرکت است، انتظار می‌رود که روند فعلی قیمت‌گذاری در سنوات آتی نیز ادامه داشته باشد.

در ادامه و در جدول زیر، اقلام اصلی صورت‌های مالی شرکت اصلی ارائه شده است:

نگاهی به صورت‌های مالی حسابرسی شده افست در سال مالی منتهی به پایان شهریور 1397

سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت عمدتا شامل سپرده‌های بانکی کوتاه‌مدت و بلندمدت بوده ضمن آنکه شرکت اصلی زیرمجموعه شرکت، شرکت مرکب البز ایران است که در زمینه بازرگانی واردات و فروش مرکب کاغذ فعالیت دارد و از فعالیت این شرکت، سود قابل ملاحظه‌ای شناسایی نگردیده است و تقریبا100 درصد از سود سرمایه‌گذاری شرکت به مبلغ 151 میلیارد ریال، مربوط به سود سپرده‌گذاری‌های بانکی شرکت است. 

سود سرمایه‌گذاری‌ها، در حدود 40 درصد از سود خالص شرکت را به خود اختصاص می‌دهند.

محصول اصلی شرکت شامل چاپ و انتشار کتب درسی و مجلات رشد است که در سال گذشته با متوسط نرخ 27.4 و 7.7 هزار ریال به فروش رسیده اند و جمع درامدهای عملیاتی شرکت در سال گذشته به بیش از 1.871 میلیارد ریال رسیده است. با این حال، در سه ماهه نخست سال مالی جاری، نرخ فروش چاپ کتب درسی و مجلات رشد به ترتیب 30.9 و 11.1 هزار ریال بوده است که به نظر می‌رسد رشد قیمت‌ها ناشی از افزایش قابل ملاحظه نرخ مقوای وارداتی به عنوان ماده اولیه اصلی شرکت بوده است و افزایش نرخ‌ها بعید به نظر می‌رسد که توانسته باشد منجر به رشد سودآوری شرکت در سال مالی جاری گردد.

جمع هزینه‌های تولید شرکت در سال مالی قبل، 1.165 میلیارد ریال بوده است که شامل 804 میلیارد ریال مواد اولیه مصرفی (کاغذ مقوای وارداتی)، دستمزد مستقیم و غیرمستقیم، 190 میلیارد ریال و 171 میلیارد ریال سایر هزینه‌های سربار بوده است.

همچنین، بر اساس بند ل ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، شرکت تا پایان خرداد ماه سال 1398، مشمول معافیت مالیاتی است و به همین دلیل، در سال مالی مورد گزارش، مالیات بر درآمد شرکت، لحاظ نگردیده است.

سهامداران شرکت شامل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پروش به میزان 42.58 درصد ، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران 16.37% ، شرکت چاپ و نشرایران به میزان 16.37% و سایر سهامداران به میزان 26.65 درصد است.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر