بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
مدیرعامل فرابورس ایران گفت:

جایگاه خوب بازار بدهی در دنیا

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اینکه ایران هم اکنون در بازار بدهی جایگاه خوبی در دنیا دارد، گفت: در دنیا بازار اولیه بدهی، بازار بزرگی است و بازار ثانویه ضعیف است اما در ایران بازار ثانویه رشد خوبی داشته و در جایگاه بین المللی نیز وضعیت خوبی دارد.
کد خبر : ۱۸۶۲۳۷

به گزارش بورس نیوز، امیر هامونی با اشاره به اینکه تا دو سال پیش‌ داده‌های مربوط به بورس ایران در ابعاد جهانی منتشر نمی شد، اظهار کرد: هم اکنون، اعداد مربوط به معاملات بازار سرمایه کشور، به صورت ماهانه در سایت WFE منتشر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران هم اکنون در بازار بدهی جایگاه خوبی در دنیا دارد، افزود: در دنیا بازار اولیه بدهی، بازار بزرگی است و بازار ثانویه ضعیف است اما در ایران بازار ثانویه رشد خوبی داشته و در جایگاه بین المللی نیز وضعیت خوبی دارد.

مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد: در حال حاضر به لحاظ ارزش معاملات بازار ثانویه بازار بدهی در غرب آسیا اول هستیم و در دنیا حرفی برای گفتن داریم به طوری که دو کارگزاری ایرانی یعنی؛ کارگزاری‌های بانک پارسیان و ملت در رتبه‌بندی فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی در جایگاه سوم برترین کارگزاران عضو فیاس در زمینه بازار بدهی قرار گرفتند.

هامونی در این نشست به طرح جدید سازمان ملل در خصوص بورس‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس طرح جدید سازمان ملل بورس‌ها باید هدف پایداری در زمینه‌هایی همچون مدیریت منابع آبی، اشتغال و ... را مدنظر قرار دهد و تنها به مساله شفافیت و نقدشوندگی توجه نکنند. ما نیز بر اساس ظرفیت‌های سامانه کدال می‌توانیم بحث «پایداری» را به موازات ارتقای شفافیت و کارایی بازار سرمایه پیش ببریم. چراکه اطلاعات موجود در سامانه کدال می‌تواند با شاخص سازی و تحلیل دیتاهای به روز، به تصمیم‌سازی صحیح سیاست‌گذاران کمک کند.

به گفته وی ما هم‌اکنون در بازارسرمایه نیازمند بازتعریف مرز محرمانگی در انتشار داده‌ها و ابزارسازی هستیم. بهره‌گیری از روش‌های مجهول‌سازی داده‌ها کمک می‌کند دیتاهای بازار سرمایه به درستی در اختیار کاربران قرار گیرد و از سوی دیگر بهره‌گیری از سازوکار سندباکس (جعبه شنی)، فرایند راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید و تدوین مقررات را کوتاه می‌کند. چراکه تسریع در زمینه طراحی و اجرای ابزارها، از الزامات فعلی بازارسرمایه است.

مدیرعامل فرابورس ایران یکی از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ را توجه به عملیات بازار باز دانست و گفت: در این لایحه به دولت اجازه داده شده در صورت اجرای عملیات بازار باز و نیز توثیق اوراق مالی اسلامی دولتی نزد بانک‌ها توسط بانک مرکزی، بخشی از بدهی‌های قطعی و حسابرسی شده خود به بانک‌ها که در چارچوب قوانین و مقررات تا پایان سال١٣٩٧ ایجاد شده است، تا سقف دویست هزار میلیارد ریال را بهادارسازی کند.

هامونی تنظیم نرخ در بازار بدهی را نتیجه عملیات بازار باز دانست و گفت: رئیس کل بانک مرکزی پیگیر این موضوع در لایحه بودجه سال آینده است و این موضوع کمک می‌کند تا بحث تنظیم نرخ در این بازار عملیاتی شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس اداره امور بین الملل فرابورس گفت:

موفقیت دو کارگزار ایرانی در فیاس

برای پیمانکاران قراردادهای نفتی در مجلس تصویب شد؛

تخصیص اوراق مالی اسلامی تا 3میلیارد دلار

در شرکت بیمه معلم انجام شد؛

افزایش سرمایه 79درصدی نماد «ومعلم»

ارسال نظر