بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
رئیس هیات مدیره شرکت کارآفرین محور دانا سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

توصیه‌هایی برای کسب بازدهی از بورس، سکه‌های یک روزه بانکی و بورس کشاورزی

بهتر است نوسان‌گیری روی سهم‌های دارای بتای کمتر از یک که وابستگی کمتری به شاخص کل بورس دارد، از جمله برخی سهم های گروه قطعات خودرویی، کاشی و سرامیک، قندی و غذایی انجام شود که با ورود پول کم، نوسان ایجاد کنند.
کد خبر : ۱۸۶۲۶۵
توصیه‌هایی برای کسب بازدهی از بازار سهام، سکه‌های یک روزه بانکی و بورس کشاورزی
به گزارش بورس‌نیوز، این روزها خبری از رشدهای هیجانی و بدون تحلیل سهم ها نیست و به نظر می رسد سرمایه گذاران باید با دقت بیشتر و در نظر گرفتن شرایط بنیادی هر بازار، اقدام به سرمایه گذاری کنند.

جهاد برزیگر رئیس هیات مدیره شرکت کارآفرین محور دانا سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت کلی بازار سرمایه بیان کرد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در وضعیت استراحت به سر می‌برد و گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها تا پایان دی‌ماه منتشر می‌شود که بر روند بازار مؤثر خواهد بود؛ اما چنانچه گزارش‌های منتشرشده طوری نباشد که موجب تحرک بازار شود و شاخص محدوده 170 هزار واحدی را لمس کند، رشد بازار سرمایه به افزایش نرخ ارز و تثبیت نرخ دلار در قیمت‌های بیش از 12 هزار تومان گره خواهد خورد. به عبارتی اگر شاخص کل بورس تا انتهای بهمن‌ماه به کانال 170 هزار واحدی صعود نکند، تحرک و رشد بازار درگرو افزایش نرخ ارز در اردیبهشت‌ماه 98 خواهد بود.

وی افزود: با توجه به افت نرخ ارز و احتمال تثبیت قیمت جهانی نفت در محدوده 40 دلاری و اثرپذیری قیمت محصولات پالایشی و پتروشیمی از قیمت نفت، به نظر می‌رسد در قیمت‌های فعلی سهام گروه پتروشیمی و پالایشی، چشم‌انداز آینده بازار لحاظ شده است و تا زمانی که نرخ دلار بالای ۱۲ هزار تومان تثبیت نشده رشد شاخص بورس تهران اتفاق نخواهد افتاد.

عضو هیات علمی دانا سرمایه در پیش‌بینی بازار ارز گفت: ارزندگی ارز در محدوده قیمتی ۹۸۰۰ تا ۱۰۸۰۰ تومان به نظر می‌رسد اگر محدودیت‌های بانک مرکزی بر روی چک‌های تضمینی و تراکنش‌های روزانه وجود نداشت، با توجه به تورم اقتصاد ایران از سال ۹۲ تا ۹۷، با عدم لحاظ نیاز به اصلاح ساختار بانکی کشور، و عدم لحاظ فساد در شبکه بانکی و عدم لحاظ تزریق پول بدون پشتوانه برای موسسه‌های مالی غیرمجاز؛ با در نظر گرفتن نرخ دلار فعلی و نرخ ۱۶ هزارتومانی محاسبه‌شده توسط کارشناسان غیررسمی که با نرخ تورم مطابقت دارد، دلار در قیمت‌های فعلی می‌توانسته برای سرمایه‌گذاری جذاب باشد. ولی به دلیل محدودیت‌های بانک مرکزی پول به سمت املاک و مستغلات و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور رفته است.

برزیگر در رابطه با وضعیت معاملات سکه یک‌روزه رفاه گفت: در حال حاضر قیمت سکه‌های بانکی یک‌روزه رفاه، ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بالاتر از سکه بازار آزاد است. با توجه به ویژگی خریدوفروش در سطح کلان در سکه یک‌روزه رفاه و نقد شوندگی سریع و موردحمایت بودن این بازار و همچنین کارمزد معاملات اندک و مالیات بر فروش اندک در سکه‌های یک‌روزه بانکی به نظر می‌رسد سکه‌های یک‌روزه بانکی رفاه در قیمت کمتر از ۴ میلیون تومان برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهد بود.

توصیه‌هایی برای کسب بازدهی از بازار سهام، سکه‌های یک روزه بانکی و بورس کشاورزی

این کارشناس بازار سرمایه در مورد راهکارهای مناسب سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی عنوان کرد: با توجه به اینکه پول در بازار سرمایه وجود دارد و بسیاری از حقوقی‌ها هم تمایل به نگهداری سهم دارند، روند کلی شاخص بورس صعودی به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه در تایم فریم‌های روزانه ابزارهایی مانند میانگین‌های متحرک و اندیکاتورهای دنبال کننده روند در تایم فریم‌های روزانه حدود ۲ ماه است که سیگنال‌های فروش مشاهده می‌شود، بهتر است نوسان گیری روی سهم‌های دارای بتای کمتر از یک که وابستگی کمتری به شاخص کل بورس دارد، ازجمله برخی سهم‌های گروه قطعات خودرویی، کاشی و سرامیک، قندی و غذایی انجام شود که با ورود پول کم، نوسان ایجاد کنند. نمونه این روند را در سهم‌های گروه کاغذسازی شاهد هستیم و باوجود تحقق سود پایین توسط شرکت‌ها، با ورود پول به سهم‌ها، سهم‌ها نوسان جالبی داشتند.

وی افزود: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران سکه در محدوده مقاومتی ۴ میلیون تومان، فروشنده هستند به نظر می‌رسد رشد تمامی بازارها منوط به افزایش نرخ دلار و تثبیت در محدوده بالای ۱۲ هزار تومان خواهد بود.

بنابراین اگر سرمایه‌گذاران قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در سکه تحویل یک‌روزه بانکی دارند، نباید تا قبل از اردیبهشت‌ماه ۹۸ انتظار رشد شدید داشته باشند. ضمن اینکه حرکت نقدینگی به سمت بازارهای فیزیکی تورم‌زا است؛ ولی حرکت نقدینگی به سمت دارایی مالی تحت نظارت، تورم زدا است. زیرا با معاملات سکه یک‌روزه بانکی در بازار سرمایه، طلا که پشتوانه اقتصاد کشور محسوب می‌شود در بانک‌های عامل تحویل‌دهنده سکه باقی می‌ماند و به دلیل اطمینان خریدار از تحویل ۲۴ ساعته سکه، تحویل سکه فیزیکی تقاضای چندانی ندارد و معاملات معمولاً به شکل کاغذی انجام می‌شود.

وی افزود: با در نظر گرفتن حجم فروش نفت از مبادی رسمی و غیررسمی، فعلاً مشکلی درفروش نفت نداریم؛ اما فروش نفت ایران در اردیبهشت‌ماه ۹۸ به ۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و به‌این‌ترتیب از آن مقطع با کمبود اسکناس ارزی مواجه خواهیم شد. به نظر می‌رسد در سال ۹۸ در بازارهای مختلف شاهد نوسان‌های شدید خواهیم بود. به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود سرمایه‌گذاری روی ۳ حوزه بورس اوراق بهادار، سکه‌های یک‌روزه بانکی و بورس کشاورزی داشته باشند.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری در بورس کشاورزی بیان کرد: معاملات قراردادهای آتی زعفران در بورس کشاورزی، متأثر از قیمت زعفران سپرده کالایی پایه و نیز قیمت دلار و یورو است. با توجه به چشم‌انداز نزولی دلار و یورو، زعفران و محصولات کشاورزی احتمالاً رشد قیمت ندارند و فعالان این بازار می‌بایست در تایم فریم‌های ۵ و ۱۵ دقیقه‌ای توسط میانگین‌های متحرک کسب سود کنند. ازآنجاکه این بازار اهرم دارد، خرید استقراضی فرصت مناسبی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد که از معاملات خود بازدهی کسب کنند. اگر در هر موقعیت زعفران ۴۶۰ هزار تومان (برای خرید ۱۰۰ گرم زعفران به ارزش حدود ۱۲ میلیون تومان) به‌عنوان وجه تضمین اولیه پرداخت شود، اهرم یک‌به‌سه مشوق مناسبی برای سرمایه‌گذاری است تا به روش خرید استقراضی و فروش معکوس معامله کنند. سیستم معاملات خرید استقراضی و فروش معکوس زعفران برای افرادی که با پول کم وارد بازار می‌شوند مناسب است.

عضو هیات‌مدیره شرکت کارآفرین محور دانا سرمایه ضمن تأکید برای آموزش قبل از ورود به بازار اظهار داشت: آموزش‌های مربوط به معاملات بازارهای مختلف بورس اوراق بهادار در مراکز دانا سرمایه به سرمایه‌گذاران داده می‌شود. دانا سرمایه با برگزاری ۲۰۵ دوره آموزشی تحت نظارت وزارت علوم و آموزش ۸ هزار نفر، رکورددار برگزاری دوره‌های آموزشی در تاریخ بورس کشور بوده است. سایت اطلاع رسانی دانا سرمایه نیز اطلاعاتی در اختیار کارآموزان قرار داده می‌شود. 

ورود به بازارهای سرمایه‌گذاری بدون آموزش و پشتوانه اطلاعاتی توصیه نمی‌شود و دانا سرمایه این پشتوانه اطلاعاتی را در اختیار کارآموزان قرار می‌دهد. دانا سرمایه با همکاری دانشگاه‌های معتبر دولتی، تمهیدات لازم جهت آموزش در فضای مجازی اندیشیده و به طرق مختلف آموزش لازم به سرمایه‌گذاران داده می‌شود. صرف آموزش تئوری چندان مفید نیست و دانا سرمایه با تلفیق دانش تئوری و آموزش عملی مبتنی بر آخرین وضعیت بازارهای مختلف به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهد که در کلاس، معاملات خود را انجام دهند تا حرفه‌ای شوند. علاقه‌مندان به شرکت در همایش‌های رایگان و دوره‌های آموزشی دانا سرمایه در جنوب کشور جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۷۰۰۳۳۰۰۱ و در شهر تهران با شماره ۰۹۱۹۷۲۷۳۰۰۴ تماس گرفته و یا نام و نام خانوادگی خود را پیامک کنند تا با اصول معامله و نحوه نوسان گیری از بورس اوراق بهادار، بورس کالا، سکه‌های یک‌روزه بانکی و... آشنایی حاصل کنند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پی دوره های آموزشی ویژه تمدید گواهینامه انجام می شود؛

ابلاغ مصوبات کمیته راهبری آموزش بازارسرمایه

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

خرید تضمینی زعفران کمک به ثبات قیمت این محصول

طبق اعلام نائب رییس شورای ملی زعفران؛

تولید زعفران ١٥ درصد بیشتر شد

ارسال نظر