کد خبر : ۱۸۶۳۶۴
آبسیم بررسی کرد؛
۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
با توجه به رشد فزاینده پرداخت الکترونیک در عرضه خارجی و داخلی و ورود تکنولوژی‎های جدید، این صنعت چشم‌انداز بسیار روشنی دارد. به‌این‌ترتیب، در آینده‌ای نه‌چندان دور شیوه‌های پرداخت دگرگون خواهد شد و دیگر خبری از کارت‌های بانکی نخواهد بود.
به گزارش واحد سنجش و راه‌حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در حال حاضر 12 شرکت PSP مشغول به ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی هستند که در این میان، شرکت «به پرداخت ملت» جایگاه مناسبی دارد. ولی در دو سال گذشته، رقبای با بهبود زیرساخت‌های فنی و افزایش کیفیت خدمات خود، توانسته‌اند بخشی از بازار پایانه‌های فروشگاهی را از چنگ این شرکت درآورند.

تحلیل فاصله ساختار فروش این شرکت بیانگر خودنمایی هزینه‌ها در صورت‌های مالی است. چراکه حاشیه سود ناخالص 23 درصدی، در فرایند عملیاتی و غیرعملیاتی، به حدود 15 درصد حاشیه سود خالص تنزل پیدا می‌کند.


 
همان‌طور که در تصویر مشخص است، حاشیه سود ناخالص در سال‌های اخیر روند رو به افول داشته و از 40 درصد در سال 95 به 23 درصد در 6 ماهه اول سال 97 رسیده است. از علل رشد بهای تمام‌شده می‌توان به افزایش هزینه مواد مصرفی اشاره کرد.

نکته منفی دیگر هزینه اداری و عمومی است که نسبت به میانگین 4 شرکت دیگر حاضر در بورس، بالاتر است. مهم‌ترین بخش این سرفصل، هزینه تبلیغات است که در 6 ماهه نخست سال جاری بیش از 12 ماهه سال گذشته بوده است. تاکنون بالغ‌بر 257 میلیارد ريال صرف هزینه تبلیغات شده و در 6 ماهه دوم نیز 175 میلیارد ريال دیگر هزینه خواهد شد. صرف این میزان هزینه تنها برای یک سرفصل جای تأمل دارد و آیا در شرایط کنونی، برگشت درآمد دارد؟!

«پرداخت» با سرمایه 1450 میلیارد ريالی، 979 میلیارد ريال تسهیلات بانکی با نرخ سود 20 درصد در حساب‌های خود دارد که رقم قابل‌توجهی است.

نتیجه این شرایط، قرار گرفتن حاشیه سود خالص در ارقامی اندک است که در تصویر ذیل به‌خوبی مشخص است.