بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
توقف طولانی‌مدت یک نماد در بازار سهام، ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داده و نقدشوندگی را کاهش می‌دهد.
کد خبر : ۱۸۶۶۷۲

به گزارش بورس نیوز، در مرداد ماه سال ۹۵، شاپور محمدی در برنامه پیشنهادی خود برای آینده بازار سهام، از اصلاح برخی قوانین بازارسرمایه خبر داد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اصلاح زمان بازگشایی و توقف نمادهای بازار سهام اشاره کرد. 

توقف طولانی‌مدت یک نماد در بازار سهام، ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داده و نقدشوندگی را کاهش می‌دهد.

از این رو سازمان بورس و اوراق بهادار، حل و فصل این موضوع را از همان روزهای ابتدایی در دستور کار قرار داد. در این زمینه جلسات مشترک بسیاری با ارکان مختلف بازار سهام اعم از سهامداران حقیقی بزرگ و مدیران نهادهای مالی برگزار شد که نهایتا منجر به تنظیم و اجرایی شدن قوانین در ماه‌های پایانی سال ۹۶ شد.

این دستورالعمل از ابتدای اجرایی شدن همواره مورد بازنگری قرار دارد تا به بهترین حالت ممکن اجرایی شود. در همین زمینه شواهد حاکی از آن است که علاوه بر کاهش زمان توقف و بازگشایی‌ها تا حد زیاد، میزان بازگشایی‌ها از ابتدای سال ۹۷ تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه در سال۹۶ کاهش یافته است. در آخرین اقدام؛ نماد بانک پاسارگاد طی دو هفته اخیر بازگشایی شد تا پرونده توقف‌های طولانی مدت بانک‌ها بسته شود.

بر اساس دستورالعمل ابتدایی سازمان بورس و اوراق بهادار در آذر ماه سال ۹۶، توقف به جلوگیری از انجام معامله ورقه بهادار به مدت کمتر از ۵ روز کاری اطلاق می‌شود. در صورتی که ناشر اطلاعات بااهمیت منتشر کند، نماد معاملاتی به منظور انتشار متقارن اطلاعات بین سرمایه‌گذاران، به طور خودکار ۶۰ تا ۹۰ دقیقه متوقف می‌شود و بعد از آن، نماد بازگشایی می‌شود. اگر اطلاعات منتشره مطابق فرم‌های استاندارد سازمان نباشد، یا سازمان بخواهد اطلاعات تکمیلی از ناشر بگیرد، معاملات حداکثر تا ۲ روز کاری متوقف خواهد شد. در این مورد سازمان به عنوان نهاد ناظر به بررسی اطلاعات منتشره خواهد پرداخت. تعداد روزهای توقف در این مورد به حداقل رسیده و سرمایه‌گذاران به محض دریافت اطلاعات و تحلیل آن اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نهادناظر در بخش دیگر اصلاح قوانین در خصوص کاهش نوسان قیمت سهام، بازگشایی و توقف نمادها را بر اساس قوانین جدید پایه ریزی کرد. در این خصوص، توقف نمادها در مواردی رخ می‌دهد که قیمت سهام به صورت نامتعارف نوسان داشته باشد. در این حالت اگر قیمت پایانی سهم در ۵ روز متوالی ۲۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، نماد معاملاتی تا پایان جلسه معاملاتی متوقف و از ناشر درخواست اطلاعیه شفاف‌سازی خواهد شد. در صورتی که قیمت پایانی سهم در ۱۵ روز متوالی ۵۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، نماد معاملاتی ۲ روز کاری متوقف و از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی خواهد شد تا نسبت به افزایش یا کاهش رخ داده، تحلیل ارائه دهد.

با این وجود در آذر ماه سال جاری محسن خدابخش آخرین اصلاحات صورت گرفته در این زمینه را ارایه داد. بر همین اساس بعد از نوسان‌های ۲۰ درصدی یک نماد طی ۴ روز معاملاتی، نماد شرکت مزبور به مدت یک ساعت متوقف و بعد از آن بازگشایی خواهد شد.

آمارها حاکی از آن است که در اصلاح این معضل بزرگ بازار سرمایه ، نهاد ناظر تا حد زیادی موفق عمل کرده است. این موضوع علاوه بر اینکه باعث روان شدن معاملات در تالار شیشه‌ای شد، توانست سطح اعتماد مردم به بازار سرمایه را افزایش دهد. با توجه به اینکه شفافیت در کنار نقدشوندگی دو بال اصلی بازار هستند، می‌توان این آمار مطلوب و موفق را فال نیک گرفت و در انتظار ورود سرمایه‌گذاران جدید به این بازار بود. آمارهای موجود در خصوص توقف و بازگشایی نمادها در دو سال ۹۷ و ۹۶ و تا پایان آذر ماه در جدول ذیل نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود، تنها در یک ماه شاهد کاهش بازگشایی نمادها نسبت به ماه مشابه در سال قبل بوده‌ایم و در دیگر ماه‌ها نمادهای معامله‌شده بیش از سال ۹۶ بوده است.

شاهد این مدعا نیز در تیرماه قابل مشاهده است. تعداد توقف نمادهای معاملاتی بورسی و فرابورسی در تیر ۹۶ به ۱۰۰ نماد رسید. موضوعی که در تاریخ بازار سرمایه بیشترین تعداد بود. با توجه به اینکه ترافیک برگزاری مجامع در تیرماه به بالاترین میزان خود می‌رسد، توقف برای برگزاری مجمع موضوعی طبیعی است. اما در سال جاری، سازمان بورس و نهادهای مرتبط با برنامه ریزی مدون در کوتاه کردن زمان توقف نمادهای برگزارکننده مجمع، شرایطی را به وجود آورد که این آمار تا حد فاحشی کاهش یابد. بر همین اساس تعداد نمادهای متوقف در تیر ماه سال ۹۷ نهایت به ۲۳ نماد کاهش یافت که برگ زرین دیگری در فعالیت نهادناظر به شمار می‌رود.

مقایسه میزان توقف ونمادهای درحال معامله در سال 96و97+جدول


اشتراک گذاری :
ارسال نظر