بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
در چهل‌وششمین نشست اتاق بازرگانی تهران مطرح شد؛

راهکاری جدید آقای رئیس برای واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: در حال حاضر گردش ثبت سفارش یکی از موانع اصلی پیش روی تولیدکنندگان محسوب می شود، گفت: باید مدت ثبت سفارش‌ها از 3 به 6 ماه افزایش یافته و به مدت 3 ماه نیز قابل تمدید باشد که افراد کمتر معطل چرخه‌های وزارت صمت شوند.
کد خبر : ۱۸۶۶۸۴

به گزارش بورس نیوز، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران در چهلمین وششمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به پویش موانع کسب‌وکار که از سوی اتاق اجرا شده است، گفت: در این طرح موانع اصلی پیش روی بخش کسب و کار کشور بررسی می شوند.

وی دریافت شکایات متعدد در زمینه کسب و کار توسط اعضای اتاق را در را دلیل اصلی اجرای این طرح دانست و افزود: بروکراسی‌های داخلی بیش از تحریم‌ها مشکلاتی را برای بخش‌های مختلف اقتصادی کشور ایجاد کرده اند که در صورت عدم اصلاح این روند خسارت های جبران‌ناپذیری ایجاد خواهند شد.

خوانساری با بیان اینکه تعداد واحدهایی که تعدیل نیرو یا اقدام به تعطیلی می کنند به طور روزانه افزایش می یابد، ادامه داد: بسیاری از چالش‌ها و مشکلات را می توان به راحتی در مجموعه دولت و سران قوا برطرف کرد.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به چالش‌های اصلی که فعالان بخش خصوصی با آن‌ها مواجه هستند، تصریح کرد: در حال حاضر گردش ثبت سفارش یکی از موانع اصلی پیش روی تولیدکنندگان محسوب می شود.

وی ادامه داد: باید مدت این ثبت سفارش‌ها از 3 به 6 ماه افزایش یافته و به مدت 3 ماه نیز قابل تمدید باشد که افراد کمتر معطل چرخه‌های وزارت صمت شوند.

خوانساری باقی ماندن مواد اولیه و ماشین‌آلات در گمرکات را مشکل دیگر فعالان بخش خصوصی دانست و افزود: به دلیل مشکلات موجود در ثبت سفارش کالاها در گمرک انبار می شوند بنابراین باید هرچه سریع تر مجوز خروج آن ها صادر شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی نیاز به واردات مواد اولیه یا واسطه‌ای دارند، گفت: اکنون باتوجه به پیچ‌وخم ثبت سفارش و سامانه نیما این امر حدود چهار ماه زمان می برد که در این زمینه نیز واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز راهکاری موثری محسوب می‌شود.

وی سختگیری‌های سازمان‌های استاندارد و محیط زیست را یکی دیگر از مشکلات فعالان بخش خصوصی دانست و ادامه داد: در شرایط بحرانی کنونی باید سخت گیری های اعمال شده توسط این سازمان ها نیز تسهیل یابند که تولید کالاها متوقف نشود.

خوانساری با بیان اینکه ورود موقت کالا نیز باید آزاد شود، افزود: دولت مجوزی را برای مناطق آزاد صادر کرد که براساس آن امکان ورود 200 قلم کالا به کشور فراهم شد اما به نظر می رسد تبصره‌ای برای ورود کالا به کشور در جهت تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز باید درنظر گرفته شود.

در ادامه این نشست پدرام سلطانی نائب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: باید مشکلات صادرکنندگان در زمینه ثبت سفارش برطرف شود که در این زمینه بانک مرکزی نیز باید اقداماتی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه اگر برنامه ریزی بانک مرکزی فقط در جهت کاهش نرخ ارز باشد دردی از اقتصاد کشور دوا نمی شود، گفت: باید حداقل برای 6 ماه آینده کشور برنامه ریزی های لازم انجام شود و پس از آن نتیجه بخش بودن ادامه روند فعلی مورد بررسی قرار گیرد.

سلطانی با بیان اینکه باید عرضه تقویت شود، افزود: نظام مویرگی تجارت کشور نیز باید راه اندازی و واردات در مقابل صادرات انجام شود.

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: باید مشکلات مربوط به صادرکنندگان مخصوصا در زمینه پیچیدگی های مربوط به ثبت سفارش هرچه سریع تر برطرف شوند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر