بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
مدیر مالی «قشکر» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آلارم کاهش کشت چغندرقند در کشور/ تصفیه شکر توجیه اقتصادی ندارد

در شرایطی قیمت شکر امسال فقط ۹ درصد افزایش داشته که تقریبا تمامی محصولات غذایی افزایش قیمت های بالاتری اعمال کرده اند.
کد خبر : ۱۸۶۷۰۱
آلارم کاهش کشت چغندرقند در کشور

به گزارش بورس‌نیوز، سهم شرکت شکر شاهرود معاملات روز گذشته را با صف خرید به پایان رساند. 

این سهم که در سال جاری رشد قیمت تقریبا ۱۰۰ درصدی داشته، در سال مالی منتهی به پایان شهریورماه ۹۷ سود خالص ۲۷۴۶۱ میلیون ریالی محقق کرده که البته بخشی از این سود از محل درآمدهای غیر عملیاتی بوده و این شرکت در ۳ ماهه منتهی به پایان آذرماه حدود ۱۶۸.۵ میلیارد ریال درآمد داشته که ۲۰۶ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل بوده است.

فریبرز فرهمند مدیر مالی شرکت شکر شاهرود «قشکر» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص دلایل اقبال و صف خرید سهم بیان کرد: اتفاق خاصی که در مورد آن اطلاع رسانی نشده باشد در شرکت رخ نداده و صف خرید ناشی از روند عرضه و تقاضای بازار است.

این فعال صنعت قند و شکر در رابطه با وضعیت کشت چغندرقند اظهار داشت: وضعیت کشت چغندرقند و برداشت محصول در سال گذشته، استثنائا بسیار مطلوب بود؛ ولی در سال جاری حجم برداشت چغندرقند به علت گرمای هوا در زمان برداشت و کم آبی حدود ۲۷ درصد کمتر از سال قبل بوده است. با توجه به افزایش جذابیت کشت محصولاتی همچون گوجه فرنگی، احتمالا در سال آینده کشت چغندرقند باز هم کمتر از امسال صورت خواهد گرفت.

وی افزود: اعلام زودهنگام قیمت چغندرقند و عدم افزایش قیمت متناسب با سایر محصولات، از رغبت کشاورزان به کشت چغندرقند خواهد کاست. در صورت کاهش حجم برداشت چغندرقند، باید شکر خام جهت تصفیه وارد شود. نکته اینجا است که کارمزدی که برای تصفیه شکر خام به کارخانجات پرداخت می شود، قیمت پایینی است و تصفیه شکر توجیه اقتصادی چندانی ندارد. 

فرهمند در خاتمه با گلایه از مشکلات ناشی از قیمت گذاری تکلیفی گفت: هم قیمت مواد اولیه این صنعت و هم قیمت محصول نهایی توسط دولت تعیین می شود و متاسفانه قیمت هایی که برای سال جاری تعیین کرده اند نه برای کشاورزان جذابیت داشته و نه تولیدکنندگان شکر. در شرایطی قیمت شکر امسال فقط ۹ درصد افزایش داشته که تقریبا تمامی محصولات غذایی افزایش قیمت های بالاتری اعمال کرده اند. امیدواریم با توجه به شرایط بازار شکر و افزایش تمامی هزینه های تولید قیمت چغندرقند و شکر هم متناسب با سایر محصولات غذایی تعیین گردد تا هم تعادل بازار و هم حاشیه سود تولیدکنندگان حفظ شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بررسی گزارش 9ماهه حکایت دارد؛

افت سنگین سود «چدن» در 3ماهه سوم سال

بررسی گزارش 9ماهه حکایت دارد؛

افت سنگین سود «چدن» در 3ماهه سوم سال

ارسال نظر