بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۶
کد خبر : ۱۸۶۸۲
مشاور معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري ادعاي مركز پژوهش‌هاي مجلس مبني بر كسري 44 هزار ميليارد توماني بودجه سال 1388 كاملا بي‌اساس دانست. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمد كردبچه در پاسخ به انتقادات احمد توكلي كه برداشت از حساب ذخيره ارزي را به منزله كسري بودجه عنوان كرده بود، تصريح كرد: داشتن كسري را نمي‌توان ايراد بودجه سال آينده تلقي كرد. در تاريخ بودجه نويسي ايران تا كنون هيچ لايحه بودجه‌اي بدون كسري ارائه نشده است. كردبچه در ادامه تاكيد كرد: نكته مهم نحوه تامين كسري بودجه است كه نبايد آثار تورمي ‌داشته باشد. استفاده از حساب ذخيره ارزي زماني نامطلوب است كه ارز برداشته شده قابل فروش در بازار نباشد يا به عبارتي از توان بانك مركزي براي فروش ارز دربازار فراتر باشد.
 
وي با بيان اينكه چنانچه ارز برداشته شده در بازار به فروش برسد هيچ آثار تورمي ‌به دنبال نخواهد داشت، افزود: ميزان برداشت از حساب ذخيره ارزي در سال 1388 حدود 18 ميليارد دلار است كه با توجه به اينكه نسبت به برداشت 37 ميليارد دلاري امسال كاهش قابل توجهي دارد، هيچ مشكلي براي فروش آن در بازار وجود ندارد.
 
 وي در مورد انتقادات نسبت به محقق نشدن درآمدهاي غيرنفتي بودجه 88 گفت: مجموع درآمدهاي مالياتي پيش‌بيني شده دولت در لايحه بودجه سال 1388 كل كشور، معادل 293 هزار و 826 ميليارد ريال برآورد شده است كه نسبت به پيش‌بيني عملكرد سال جاري رشد آن 23.5 درصد است. كردبچه گفت: از مبلغ پيش‌بيني شده درآمدهاي مالياتي در سال آينده، 25 هزار و 193 ميليارد ريال مربوط به ماليات عملكرد نفت (در مقايسه با 36 هزار و 700 ميليارد ريال در سال 1387)، 15 هزار و 121 ميليارد ريال مربوط به ماليات عملكرد معوق نفت، 30 هزار ميليارد ريال مربوط به ماليات عملكرد معوق سال‌هاي 1381 تا 1385 بانك مركزي و 17 هزار و 425 ميليارد ريال مربوط به ماليات بر ارزش افزوده مي‌شود.
 
وي ادامه داد: بدون لحاظ كردن مواد مذكور، رشد درآمدهاي مالياتي در سال 1388 نسبت به عملكرد سال گذشته به 15.7 درصد محدود مي‌شود.
 
 كردبچه افزود: به تعبير ديگر، ارزش واقعي درآمدهاي مالياتي با در نظر گرفتن نرخ تورم سال آينده، در سال آتي كاهش نيز خواهد داشت.
 
وي با اشاره به مذاكرات دولت و مجلس شوراي اسلامي ‌اظهار كرد: در مورد 30 هزار ميليارد ريال ماليات معوق بانك مركزي، در كارگروه تخصصي كه به منظور بررسي آن در مجلس شوراي اسلامي ‌تشكيل شد، طبق اعلام نمايندگان مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، ديوان محاسبات و سازمان امور مالياتي، اخذ اين ماليات كاملا قانوني است و هيچ خدشه قانوني بر آن وارد نيست.
 
مشاور معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور در ادامه اظهارات خود در مورد درآمدهاي غيرنفتي پيش‌بيني شده در لايحه بودجه سال 1388 شركت ملي نفت و 8500 ميليارد ريال مربوط به درآمدهاي هدفمند كردن يارانه‌هاي انرژي گفت: با كسر دو رقم مذكور، رشد ساير درآمدها به كمتر از يك درصد محدود خواهد شد.
 
بر اساس اعلام پايگاه اطلاع رساني دولت، كردبچه در پاسخ به نظر آن دسته‌اي از اقتصاد‌دانان كه بخشي از درآمدهاي مالياتي ناشي از ماليات بر واردات را قابل تحقق نمي‌دانند، گفت: ماليات بر واردات بر مبناي 50 ميليارد دلار واردات و 12 درصد نرخ تعرفه موثر برآورد شده است كه با توجه به حداقل 30 ميليارد دلار صادرات نفت خام و بيش از 20 ميليارد دلار صادرات غير نفتي امكان تحقق آن وجود دارد.
 
به گفته كردبچه برآورد ماليات بر ارزش افزوده بر مبناي ميزان توليد ناخالص داخلي در سال آينده، معافيت‌هاي پيش‌بيني شده در قانون ماليات بر ارزش افزوده (حدود 66 درصد)، پيش‌بيني حدود 20 درصد فرار مالياتي براي سال اول اجرا در قانون صورت گرفته است كه منطبق با مباني علمي‌در اين زمينه است.
 
مشاور معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور با اشاره به طرح تحول اقتصادي گفت: منابع مربوط به طرح تحول اقتصادي 340 هزار ميليارد ريال است كه 25 درصد آن يعني 85 هزار ميليارد ريال در بودجه سال 1388 منظور شده است و در صورت تصويب، تحقق درآمد پيش‌بيني شده قطعي است.
 
 وي پيش‌بيني نرخ ارز 950 توماني را هم در لايحه بودجه سال 1388 مناسب عنوان كرد و گفت: نرخ ارز پيش‌بيني شده كمتر از نرخ فعلي ارز در بازار است و دليلي براي اينكه موجب كسري بودجه در سال آينده شود وجود ندارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر