بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
شرکت در خصوص مقادیر فروش برآوردی سال جاری، رقم 1.35 میلیون تن اسلب را برآورد کرده است که با توجه به فروش 1 میلیون تنی در دوره 9 ماهه، به نظر می‌رسد که مشکل خاصی در دستیابی به این مقدار فروش وجود نخواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۶۹۴۷

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت فولاد هرمزگان جنوب در دوره 9 ماهه منتهی به پایان آذر ماه سال جاری، مبلغ 14 هزار و 298 میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 627 درصد رشد را نشان می‌دهد که در نوع خود این میزان رشد سودآوری در شرکت های فعال در صنعت فلزات اساسی کم‌نظیر است. با این حال، بخش عمده‌ای از سود خالص کسب شده شرکت از محل سود تسعیر درآمدهای ارزی آن بوده است که به طور قطع روی دادن مجدد این مبلغ سود در سال آینده غیرقابل تصور خواهد بود. بیش از 8 هزار و 900 میلیارد ریال از سود خالص کسب شده شرکت که در حدود64 درصد از کل سود شرکت را تشکیل می‌دهد از محل سود تسعیر ارز حاصل شده است و این نکته ای است که سرمایه گذاران و سهامداران شرکت می‌بایست در تحلیل سودآوری شرکت مدنظر داشته باشند.

در مقایسه سودآوری شرکت به تفکیک 3 ماهه های اول تا سوم شاهد افت فروش و سود ناخالص و همچنین سود خالص شرکت در 3 ماهه سوم سال هستیم. اصلی‌ترین عامل کاهش فروش و سود شرکت در 3 ماهه سوم سال مربوط به کاهش مقادیر فروش شرکت است. مقادیر فروش شرکت در حالی در 3 ماهه سوم سال 260 هزار تن بوده است که این مقدار در 3ماهه دوم سال، بیش از 480 هزار تن بوده است و با توجه به مشکلات صادرات محصولات و همچنین اشباع بازار داخل و مازاد عرضه در کشور، منجر به افت فروش شرکت در 3 ماهه سوم گردیده است.

شرکت در خصوص مقادیر فروش برآوردی سال جاری، رقم 1.35 میلیون تن اسلب را برآورد کرده است که با توجه به فروش 1 میلیون تنی در دوره 9 ماهه، به نظر می‌رسد که مشکل خاصی در دستیابی به این مقدار فروش وجود نخواهد داشت.

همچنین، در خصوص نرخ گاز مصرفی شرکت های تولیدکننده فولاد که در هفته‌های اخیر بحث‌هایی در خصوص محاسبه آن با نرخ ارز سامانه نیما مطرح گردیده بود، هیچ‌گونه توضیحی از سوی شرکت بابت این موضوع ارائه نشده است و به همین خاطر ارزیابی میزان اثرات اجرای احتمالی این تصمیم بر سودآوری شرکت‌های حوزه فولاد تاکنون مشخص نیست.

در جدول زیر اقلام عمده صورت سود و زیان شرکت به تفکیک فصل های اول تا سوم سال و مجموع ارائه شده است.

لازم به ذکر است که دلیل اصلی کاهش شدید سود عملیاتی و سود خالص 3 ماهه سوم سال نسبت به 3 ماهه دوم ناشی از این موضوع است که در 3 ماهه دوم سال و در بخش سایر درآمدهای عملیاتی مبلغی بالغ بر 8 هزار میلیارد ریال درآمد تسعیر ارز شناسایی شده است که با توجه به وقوع صرفا یکباره آن، قابلیت تکرار در دوره‌های بعد را نداشته و دلیل اصلی تفاوت محسوس سود عملیاتی و سود خالص شرکت در 3ماهه‌های دوم و سوم مربوط به این موضوع است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر