بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
یکی از صنایعی که از رکود اقتصادی بسیار متضرر شد، صنعت سیمان است. در کنار کاهش درآمد، به موجب افزایش تورم، با رشد هزینه ها نیز مواجه شده‎اند. اما افزایش نرخ اعمال شده بر محصولات، تاحدودی به فریاد شرکت ها رسید.
کد خبر : ۱۸۷۰۱۵

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت های سیمانی در دوره های اخیر با افزایش قابل توجه بهای تمام شده روبرو گشته‎اند. از این رو، در مدت اخیر نرخ های فروش شرکت های تولیدکننده سیمان افزایش به خود دیده‎اند؛ هر چند که ظاهرا باز هم رشد قیمت در این صنعت رخ خواهد داد. همین موضوع عاملی شده تا از بین تمام شرکت های حاضر در گروه سیمان، تنها 5 شرکت افت مبلغ فروش در دوره مالی منتهی به آذر ماه سال 97 را تجربه کنند.

عملکرد سیمانی‎ها در یک قاب / «سدشت» در صدر، «ستران» در قعر

به دنبال رشد نرخ فروش، از 32 شرکت مورد بررسی، 9 شرکت سود خالص کمتر از دوره مشابه سال قبل را شناسایی کردند و باقی شرکت ها تماما در ناحیه سبز قرار گرفتند.

البته 4 شرکت هنوز گزارش صورت هالی مالی خود را منتشر نکرده اند و نمی توان در خصوص سود خالص تحقق یافته اظهارنظر کرد.

در جدول ذیل، عملکرد کل گروه سیمان را مشاهده می کنید.

عملکرد سیمانی‎ها در یک قاب / «سدشت» در صدر، «ستران» در قعر

(ارقام به میلیارد ريال)

در این گروه، بیشترین درصد رشد فروش مربوط به «سباقر» است اما به موجب رشد شدید هزینه‌ها، در زمره شرکت هایی است که بیشترین افت سود خالص را داشته‎اند. بیشترین افت مبلغ فروش نیز از آن «سبزوا» است و به دنبال آن، سود خالص نیز کاهش قابل توجهی را به ثبت رساند. بر اساس تغییرات سود (زیان) خالص، «سدشت» رشد چشمگیری داشته و پس از آن، «سفانو» و «ساراب» قرار گرفته‎اند. در طرف مقابل، «ستران» در این دوره برخلاف مدت مشابه سال گذشته زیان شناسایی کرد و در انتهای این گروه جای گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر