بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
روند سودآوری دارویی ها در ۹ ماهه، تا پایان سال تداوم خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۷۱۲۶
افزایش نرخ ۸ تا ۲۰ درصدی اقلام دارویی / تولید مکمل های دارویی، فرصت طلایی پیش روی داروسازان

به گزارش بورس‌نیوز، به رغم تمامی مشکلات در صنعت دارو، برخی دارویی‌ها گزارش‌های ۹ماهه قابل قبولی ارائه کردند. 

در ۹ ماهه امسال سود خالص «دسینا» ۲۶ درصد، «درازک» ۹۷ درصد، «دارو» ۵۱ درصد و «والبر» ۴۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد و این در حالی است که معاون برنامه ریزی اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی از افزایش قیمت ۲۹۰ قلم دارو در روزهای اخیر خبر داده است.

امیر حکمت کارشناس و فعال صنعت دارو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در چند هفته اخیر قیمت اقلام دارویی افزایش داشته و این افزایش نرخ در مورد تمامی اقلام به یک میزان نبوده و به طور متوسط نرخ ها بین ۸ تا ۲۰ درصد افزایش داشته که می توان گفت داروهای گران قیمت تر، افزایش نرخ کمتری داشته است.

وی افزود: شرکت‌های دارویی که از قبل تدارک مواد اولیه دیده بودند، وضعیت تولید و فروش مناسب‌تری دارند و به رغم تمامی گلایه‌ها، سود نسبتا مناسبی محقق کرده‌اند و گزارش‌های ۶ و ۹ ماهه عملکرد شرکت ها نیز گویای همین مورد است. 

حکمت ادامه داد: رشد سودآوری شرکت‌های دارویی عمدتا تحت تاثیر افزایش فروش ناشی از محدودیت واردات دارو، افزایش تقاضای خرید دارو در کشور به دلیل نگرانی از کمبود دارو در آینده، و افزایش صادرات قاچاق دارو اتفاق افتاد و افزایش نرخ اخیر هم می تواند به تداوم این روند کمک کند؛ البته سیاست قیمت گذاری دارو در چند سال اخیر به نحوی بوده که موجب شده برخی اقلام دارویی حاشیه سودهای مناسبی داشته باشند و برخی اقلام دارویی هم، زیان ده باشند. بنابراین روند سودآوری شرکت های دارویی با یکدیگر متفاوت است. 

حکمت تصریح کرد: مهم‌ترین چالش فعلی شرکت‌های دارویی، بازرگانی و تامین مواد اولیه است و شرکت‌هایی که در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌اند، سودهای بهتری نیز شناسایی کرده و می‌توان گفت روند سودآوری دارویی‌ها در ۹ ماهه، تا پایان سال تداوم خواهد داشت، البته یکی از نقاط قوت شرکت‌های دارویی، تولید مکمل‌های دارویی مانند ویتامین‌ها و گلوکزآمین و فرآورده های گیاهی و غیره است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ارز دولتی به واردات مکمل های دارویی تعلق نمی گیرد، مکمل های وارداتی افزایش نرخ چشمگیری داشته و ضمنا واردات مکمل ها بسیار محدود شده است. این اتفاق، فرصت مناسبی پیش روی تولیدکنندگان داخلی قرار داده تا بازار را در دست بگیرند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر