بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
نسبت سود سپرده‌ها به جمع درآمدهای مشاع بانک «صادرات» در دوره جاری کاهش یافته و حتی به کمتر از میانگین گروه رسیده است. در سال 95 سود تسهیلات فراتر از سود سپرده‌ها بود و در دوره‌های اخیر فاصله این دو بسیار به یکدیگر نزدیک شده که نوید روزهای بهتر برای این بانک را می‌دهد.
کد خبر : ۱۸۷۱۵۵
به گزارش واحد سنجش و راه‌حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بانک «صادرات» در دوره 9 ماهه منتهی به آذرماه سال جاری به مدد رشد سود تسهیلات اعطایی و سود سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین کنترل سود سپرده‌ها توانست از سرعت زیاندهی خود نا 34 درصد بکاهد. برآورد می‌شود تا پایان سال افت فشار زیان تا 50 درصد نیز برسد.

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان این بانک از میانگین 9 بانک دیگر را مشاهده می‌کنید. بر این اساس سهم سود تسهیلات اعطایی از جمع درآمدهای مشاع در دوره‌های اخیر کاهش و بر نسبت سود حاصل سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها افزوده شده است. به‌این‌ترتیب در دوره جاری تراز درامدی بانک برخلاف 9 ماهه سال گذشته مثبت شد که درخور توجه است.




در تیرماه سال جاری 51 درصد از سهام شرکت انرژی سپهر را با سود 8700 میلیارد ریالی به فروش رساند. علاوه بر این سهام 11 شرکت دیگر در نوبت فروش هستند.

نسبت سود سپرده‌ها به درآمدهای مشاع در دوره جاری کاهش‌یافته و حتی به کمتر از میانگین گروه رسیده است. در شکل زیر روند حرکتی سود تسهیلات اعطایی و سود سپرده‌ها را ملاحظه می‌کنید که در سال 95 سود تسهیلات فراتر از سود سپرده‌ها بود و در دوره‌های اخیر فاصله این دو بسیار به یکدیگر نزدیک شده که نوید روزهای بهتر برای این بانک را می‌دهد.


 
بانک «صادرات» در بحث درامد کارمزد که یکی از درامدهای مهم صنعت بانکداری به شمار می‌رود چندان قوی عمل نمی‌کند. نسبت این درامد به درامد مشاع از میانگین 9 بانک دیگر 7 درصد کمتر است و باید بیش‌ازپیش به این سرفصل توجه و تمرکز نماید.

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معضلات «وبصادر» هزینه سرسام‌آور کارکنان است. هزینه کارکنان به‌تنهایی 74 درصد کل درآمدهای بانک را در خود حل کرد و همانند دوره‌های گذشته مجالی سودسازی باقی نگذاشت. قابل ذکر است که بانک «صادرات» بیش از 27 هزار نفر کارمند را در 2317 شعبه به خدمت گرفته است.

«وبصادر» علاوه بر تلاش برای فروش سهام غیربانکی و املاک مازاد و همچنین کاهش بهای تمام شده پول باید برنامه کاهش هزینه‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.
 

بهای تمام‌شده پول در ماه‌های اخیر وارد فاز نزولی شده که علت آن را می‌توان در افزایش سهم منابع ارزان‌قیمت و جلوگیری از جذب سپرده‌ها با نرخ‌های بالا جستجو کرد. می‌توان از کاهش فاصله نرخ مؤثر سود تسهیلات و بهای تمام‌شده چنین نتیجه‌گیری کرد که زیان بانک «صادرات» رو به کاهش است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر