بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۹
وضعيت جهاني روي

كالسيمين در يك نگاه

مواد اوليه و هزينه هاي سربار بخش عمده بهاي توليد شده كالا توليدي اين شركت را تشكيل مي دهند كه در بخش مواد اوليه شاهد كاهش ميزان بهاي تمام شده هستيم .
کد خبر : ۱۸۷۲۰

فلز روي يكي از مهم ترين و پر مصرف ترين فلزات غير آهني مي باشد ، بطوريكه از لحاظ مصرف بعد از آلومينيوم و مس در رتبه سوم قرار دارد. اين فلز به لحاظ قابليت هايش مصارف گوناگوني در صنايع مختلف مانند لوازم خانگي ، خودروسازي ، كشتي سازي ، لوازم الكتريكي ، باتري سازي ، كامپيوتري و... دارد .

به گزارش بورس نيوز ؛ چين بيشترين ذخاير روي جهان را دارد . استراليا و كانادا نيز پس از چين بزرگترين توليد كنندگان اين فلز در جهان مي باشند ايران نيز بزرگترين توليدكننده روي در خاورميانه بشمار مي رود .

قيمت جهاني اين فلز هم اكنون در محدوده قيمت اوايل سال 2004 ( 1100 ) دلار قرار گرفته است اما بين اين سالها سطح 4600 دلار نيز تجربه كرده است. گفتني است از سال 2007 تا كنون روند قيمتي اين فلز نزولي بوده كه اين روند در شكل زير به نمايش درآمده است .

 

 

كاهش قيمت اين فلز در اواخر سال ميلادي گذشته و تداوم اين روند تاكنون موجب آن گشته كه بسياري از شركتهاي بزرگ توليد كننده اين فلز در جهان با مشكلات فراواني مواجه گردند كه در نهايت منجر با كاهش ميزان توليد روي در جهان شده است .

به گزارش بورس نيوز ؛ كارشناسان معتقدند قيمت اين فلز در سال 2009 نيز در محدوده 900 تا 1200 دلار در نوسان باشد اما بايد توجه داشت ديگر شاهد مازاد عرضه بر تقاضا در اين سال نخواهيم بود .

شركت كالسيمين يكي از با سابقه ترين و بزرگترين شركتهاي توليد كننده روي در كشور محسوب مي گردد كه از سال 1334 فعاليت خود را آغاز نموده و در سال 1376 با تبديل شدن به سهامي عام ، سهام اين شركت در بورس اوراق بهادار عرضه شد .

فعاليت اصلي اين شركت طبق اساسنامه عبارتست از كشف ، استخراج و بهره برداري از معادن و كليه عمليات بازرگاني در ارتباط با موضوع فعاليت شركت .

در حال حاضر شركت توسعه معادن و روي 50 درصد از سهام اين شركت را در اختيار دارد و پس از آن شركت صبا تأمين با 11 درصد جزو سهامداران عمده كالسيمين بشمار مي روند .

حضور شركتهايي همچون توسعه معادن روي و صبا تأمين در تركيب سهامداران اين شركت جزو نكات مثبت اين سهم محسوب مي شود . توليدات شركت با توجه به سهميه خاك دريافتي و ظرفيت توليدي كارخانجات عبارتند از : 25 هزار تن كنسانتره سرب با عيار 60 درصد ، 200 هزار تن كنسانتره خام با عيار 34 درصد ، 70 هزار تن كنسانتره روي پخته با عيار نزديك به 48 درصد و حدود 19 هزار تن شمش روي با عيار 99.95 درصد است .

به گزارش بورس نيوز ؛ مواد اوليه و هزينه هاي سربار بخش عمده بهاي توليد شده كالا توليدي اين شركت را تشكيل مي دهند كه در بخش مواد اوليه شاهد كاهش ميزان بهاي تمام شده هستيم .

گفتني است تأمين كننده اصلي خوراك ( خاك روي ) كارخانجات كشور مان شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران مي باشد كه عمدتاً از معدن انگوران استخراج و در اختيار كارخانجات كشور قرار مي گيرد .

نزديك به نيمي از فروش محصولات توليدي اين شركت بصورت صادراتي است . بنابر اين نوسان قيمت جهاني تأثير زيادي بر حاشيه سود اين شركت دارد اما فروش داخلي كالسيمين به صورت پيش فروش بوده كه قيمت آن از قيمت جهاني بالاتر بوده است . از شركت هاي ملي سرب و روي ايران ، باما ، فرآوري مواد معدني ، ومعادن بافق مي توان به عنوان رقباي اصلي اين شركت نام برد .

كالسيمين در گزارش 9 ماهه عملكرد خود 208 ريال سود اعلام كرده است . گفتني است پيش بيني سود اين شركت براي سال مالي جاري 12 ريال بوده است .

اين شركت براي سال مالي جاري خود كاهش 174.550 ميليون ريالي درآمد حاصل از سرمايه گذاري ها نسبت به سال مالي گذشته را پيش بيني نموده كه به همراه كاهش قيمت سرب و روي در اين سال و تعطيلي خط توليد به دليل وقوع زلزله در قشم از جمله دلايل اصلي كاهش EPS اين شركت براي سال مالي جاري نسبت به سال مالي گذشته قلمداد مي شود .

به اعتقاد كارشناسان كارگزاري بانك اقتصاد نوين با توجه به چرخه هاي اقتصادي كه رونق و ركود چند ساله را به همراه دارند و با استناد به وضعيت فعلي بازار روي و چشم انداز مبهم اين بازار در سال 2009 به احتمال زياد اين شركت براي سال مالي آتي با زيان روبرو خواهد شد لذا در شرايط فعلي بازار ، سرمايه گذاري را در اين سهم را توصيه نمي نمايند .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر