بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
در اولین ماه زمستان صورت گرفت؛

فروکش کردن تب قیمتی مسکن

بازار مسکن پایتخت نخستین‌ ماه از فصل زمستان را با تثبیت تعداد معاملات و فروکش کردن تب قیمتی آغاز کرد.
کد خبر : ۱۸۷۴۲۵

به گزارش بورس نیوز، بازار مسکن پایتخت نخستین‌ ماه از فصل زمستان را با تثبیت تعداد معاملات و فروکش کردن تب قیمتی آغاز کرد. تازه‌ترین گزارش اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی‌ماه امسال حاکی از این است که در این دوره زمانی تعداد معاملات با افت اندک 1.4درصدی نسبت به ‌ماه قبل، تقریبا تثبیت شده و رشد میانگین قیمت نیز که پیش‌تر، از 5 تا 10درصد در هر ماه نوسان داشت حالا تا 2.5درصد تعدیل شده‌است.

به‌گزارش برخی رسانه ها، بازار مسکن تهران از اوایل تابستان وارد دوره رکود تورمی شد و با وجود افت ماهانه تعداد معاملات همچنان با رشد شدید قیمت‌ها مواجه بود، اما تغییرات رخ داده در بازار مسکن دی‌ماه می‌تواند نشانه تثبیت رکود و به پایان رسیدن تورم در این بازار باشد که در ادامه می‌تواند عقب‌نشینی فروشندگان از قیمت‌های پیشنهادی و کاهش قیمت مسکن در برخی از انواع واحدهای مسکونی را نیز به‌دنبال داشته باشد. این اتفاقی است که بررسی‌های میدانی از فایل‌های فروش مسکن در فضای مجازی هم آن را تأیید می‌کند؛ به‌گونه‌ای که با مقایسه قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان در فایل‌های جدید فروش مسکن و فایل‌های قدیمی‌تر بازار می‌توان کاهش تقریبی قیمت‌ها را مشاهده کرد.

براساس آمارهای بانک مرکزی، در دی‌ماه امسال مجموعا 6 هزار و 721 واحد مسکونی در بازار مسکن شهر تهران دادوستد شده که در قیاس با معاملات دوره رونق و‌ ماه مشابه سال قبل 64.6درصد کاهش دارد اما این معاملات نسبت به‌ ماه قبل فقط 1.4درصد افت کرده که نوسان قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود. همچنین در این‌ ماه میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در پایتخت به 9‌میلیون و 797‌هزار و 300 تومان رسیده که نسبت به دی‌ماه پارسال 90.8درصد افزایش نشان می‌دهد اما در مقایسه با همین شاخص در ‌ماه قبل 2.5درصد رشد کرده و به‌نوعی سوت پایان رشد قیمت در این بازار را نواخته است؛ مسئله‌ای که در بررسی تحولات 10‌ماه منتهی به دی‌ماه نیز نشانه‌هایی از آن وجود دارد.

به گزارش برخی رسانه‌ها، آمارها حاکی از این است که از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی‌ماه مجموعا 104هزار و 641 واحد مسکونی در بازار مسکن تهران خریدوفروش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن 30.5درصد کاهش نشان می‌دهد.

از ابتدای امسال بازار مسکن عملا دوره رونق پایداری را آغاز کرده بود و تا اواسط سال نیز از نظر حجم معاملات وضعیت چندان نامساعدی را تجربه نمی‌کرد اما درنهایت افت شدید تعداد معاملات در ماه‌های اخیر باعث شد تعداد معاملات این دوره 10ماهه نسبت به‌مدت مشابه پارسال یک‌سوم از ارتفاع خود را از دست بدهد. همچنین در این دوره زمانی متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به 7 میلیون و 762هزار و 800 تومان رسیده که نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل 66.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در دی‌ماه امسال واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 43.5درصد بیشترین بخش از معاملات بازار مسکن تهران را به‌خود اختصاص داده‌اند که البته این سهم در مقایسه با دی‌ماه سال قبل 6درصد افت کرده و دلیل اصلی آن نیز کاهش تولید مسکن است. از سوی دیگر در این ‌ماه 58.7درصد از معاملات بازار با قیمت کمتر از میانگین قیمت هر مترمربع معامله شده‌اند و 48درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 600 میلیون تومان اختصاص داشته است. همچنین واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 مترمربع 55.8درصد از کل معاملات بازار مسکن تهران در دی‌ماه را به‌خود اختصاص داده‌اند. در بازار اجاره نیز آنگونه که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران 19.9درصد و در کل مناطق شهری 17.1درصد نسبت به‌ماه مشابه سال قبل رشد کرده است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران به فکر افتاد؛

"ثتران" در اندیشه افزایش نقدینگی

کاهش شیب افزایش قیمت مسکن؛

از بین رفتن انرژی بازار مسکن

دربازار مسکن اتفاق افتاد؛

وضعیت قیمت مسکن در منطقه 5تهران

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:

روند رو به رشد نرخ اجاره‌بها

ارسال نظر