بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
بررسی‎ها حاکی از آن است که در صورت ورود سرمایه جدید به «فزرین»، سال 98 و 99 به ترتیب سود خالص 387 و 504 میلیارد ريالی به بار خواهد نشست که به نظر می‎رسد این برآورد محافظه کارانه است و «فزرین» با شرایط کنونی توان تولید سود بالاتری دارد.
کد خبر : ۱۸۷۴۶۷

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، تنها شرکتی که موفق به تولید کنسانتره روی پرعیار از خاکهای کم عیار و باطله معدن انگوران به روش فلوتاسیون روی اکسیده گردیده، شرکت «زرین معدن آسیا» است.

نگاه محافظه‎کارانه این شرکت به بودجه / «فزرین» جان می‎گیرد

تحلیل فاصله ساختار فروش این شرکت بیانگر حرکتی فراتر از میانگین گروه است. همانطور که در تصویر ذیل ملاحظه میفرمایید، بهای تمام شده «فزرین» در دورههای اخیر روند نزولی قابل توجهی را سپری کرده و توانسته حاشیه سود ناخالص 18 درصد در سال 95 را به 36 درصد در دوره 9 ماهه سال 97 برساند که یک درصد بیش از میانگین 7 شرکت هم‎گروه است.

نگاه محافظه‎کارانه این شرکت به بودجه / «فزرین» جان می‎گیرد

ساختار بهای تمام شده این شرکت بر مواد اولیه استوار است و سایر بخشها سهم اندکی دارند. از همین رو، «فزرین» جهت دریافت ماده معدنی از معادن مختلف از جمله سیمین معدن قزلجا استفاده کرد و علاوه بر این، سهم خود از شرکت توسعه معادن سرب و روی مهدی آباد یزد را از 1 به 17 درصد افزایش داد. در تاسیس شرکت زرین روی کاسپین نیز مشارکت 30 درصدی داشته که به زودی این شرکت وارد مدار تولید میشود. مجموع این اقدامات منتج به افزایش فروش و کاهش بهای تمام شده گردیده است.

نگاه محافظه‎کارانه این شرکت به بودجه / «فزرین» جان می‎گیرد

هر چند که این شرکت در فرایند اصلی موفق عمل کرده اما در سایر بخشها ضعف مشاهده میشود؛ چرا که اختلاف با میانگین گروه در سود خالص به منفی 4 درصد رسیده است. بنابراین، «فزرین» باید بیش از گذشته به محلهای درآمدی دیگر همچون سود سپردهها و سرمایه گذاریها توجه کند.

شایان ذکر است که شرکت «زرین معدن آسیا» با سرمایه 300 میلیارد ريالی، بالغ بر 535 میلیارد ريال سود انباشته دارد. به همین جهت، برنامه افزایش سرمایه 200 میلیارد ريالی از این محل را به جریانانداخته است.

علاوه بر جبران مخارج سرمايه‎ای به منظور مشارکت 17 درصدی در افزايش سرمايه شرکت توسعه معادن سرب و روی مهدی آباد و همچنين طرح توسعه کانسار مس قلعه عليمراد خواه ملاير، افزایش سرمایه مذکور با هدف اجراي سه طرح جديد شامل خريد معدن سرب و روی شماره یک و دو و اکتشاف و پی جويی پهنه معدنی اراک، انجام میشود. همچنین شرکت زرين روي کاسپين با هدف گسترش خود، تصمیم به خرید داراییهای دو شرکت دیگر گرفته است.

در مجموع، بررسی افزایش سرمایه پیشنهادی نشان میهد که این اقدام منجر به بازدهی داخلی 50 درصدی خواهد شد که عدد مناسبی برای تصمیم‎گیری جهت مشارکت در این امر محسوب میشود.

نکته جالب توجه این است که برآوردهای شرکت از تحقق سود خالص 337 میلیارد ريالی در پایان سال جاری حکایت میکند که حدود 6 درصد بیش از سود خالص سال 96 است. به نظر میرسد این برآورد محافظه کارانه است و «فزرین» با شرایط کنونی توان تولید سود بالاتری دارد.

در صورت ورود سرمایه جدید، سال 98 و 99 به ترتیب سود خالص 387 و 504 میلیارد ريالی به بار خواهد نشست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر