بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱
ساعت پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به خبرهایی از بورس نفتی تا بی‌پولی که در بازار ادامه دارد.
کد خبر : ۱۸۷۴۹۱
به گزارش بورس‌نیوز، «خصوصی‌سازی و ما اَدراک خصوصی‌سازی»، گوی شکننده خصوصی‌سازی که ترک‌های فراوانی را امروز در خود می‌بیند به تازگی با داستان جدید مواجه شده چراکه عدم رعایت دستورالعمل اجرایی «روش انتخاب مشتریان استراتژیک و احراز و پایش اهلیت» اینبار گریبان مجریان را گرفته چراکه زیان‌هایی به بیت‌المال وارد شده که ناشی از کنش‌ها و رفتارهای مسئولان این سازمان بوده است.

غرب کشور چند نمونه محسوس داشت مانند «پالایش نفت کرمانشاه» از غرب، «نیشکر هفت‌تپه» در جنوب غرب، «هپکو اراک» در مرکز و «ماشین‌سازی تبریز» در شمال غربی کشور تماما مُهری به نام فقدان اهلیت و تخصص کافی توسط خریدار را امروز یدک می‌کشد بنابراین مسبب بروز ضرر و زیان به بیت‌المال سازمانی بوده که نهایتا دقت و وسواس را نداشته و جیب بیت‌المال را حراج کرده است.

در نمونه‌ای باید عرض شود که معنای هدر رفتن بین‌المال یعنی قیمت کارشناسی شرکت پالایش نفت کرمانشاه که حدود ششصد و هفده میلیارد (617.000.000.000) تومان بوده با تصویب هیأت واگذاری، کاهش 70 درصدی به مبلغ یکصد و نود و نه میلیارد (199.000.000.000) تومان واگذار شده است، اینجاست که می‌گویند من سکوت، من لال و من هیچ.

خبرهایی از بورس نفتی

طبق مصوبه شورای عالی بورس در خصوص حذف گروه‌های سهامداری، بورس انرژی گویا مقرر شده تا نمادهای معاملاتی این شرکت به تفکیک گروه‌های سهامداری پیشین بازگشایی شده و موضوع تجمیع نمادهای معاملاتی در موقعیت مناسب‌تری مورد بررسی قرار گیرد.

اما نکته آنجاست که برای محصولی که هنوز در رینگ فروش قرار نگرفته چکش قیمت و تسویه حساب زده شده بنابراین باید نقدِ نقد خریداران پایه معامله بیایند که باعث خنده حضار شده است که ای‌بابا اینها تا به الان اینگونه نفت می‌فروختند که هند و چین و غیره توانایی پرداخت ندارد!!! اینجاست که باید گفت دوستان نفتی کمی مدارا کنید و قیمت نفت را از الان اعلام نکنید، نفت بر اساس قیمت فوب یا برنتی که مدنظر دارید، همان روز اعلام کنید شاید بالاتر رفت توروخدا.
البته از بهارستانی‌ها شنیده شده که نمایندگان سفارت‌خانه‌ها نیز گفتند ما پیت میاوریم و  چند لیتری هم به ما بدهید تا سوغات ببریم.

قُل دومی که خوب می‌فروشد

درحالی که شاید در ابتدای سال مشکلات فراوانی برای این خواهر فولادی پیش‌بینی می‌شد اما این شرکت در 10ماهه سال جاری فروشی بالغ بر 5.2هزار میلیارد تومان داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 63درصدی را تجربه کرده است.

بی‌پولی که در بازار ادامه دارد

بی‌پولی همانند آب یخی شده که بر پیکره داغ بازار ریخته شد و گویی فعلا راه‌چاره‌ای نیست چراکه بازار می‌ریزد و کسی در این حوالی نیست.

شاید شوک بازار یا هیزمی که بر گرمای بازار می‌توانست بی‌افزاید گزارش‌های ماهانه‌ای بود که بازار در این تب نیز خوابید و باز این روند منفی شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر