بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

منفعت اصناف در احتکار نیست

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: به دلیل وجود برخی نگرانی‎ها در بحث تامین و توزیع کالاها در کشور خیلی از دوستان دغدغه مباحث مرتبط با تنظیم بازار را داشتند.
کد خبر : ۱۸۷۵۲۶
مجتبی صفایی در گفت و گو با بورس نیوز، درخصوص زنجیره تولید و توزیع کالا در کشور اظهار کرد: مباحث مرتبط با اصناف کشور در این جلسه تبیین شد.

وی افزود: ما همواره بر این اصل معتقدیم که آنچه در حلقه آخر زنجیره تولید تا توزیع، مربوط به اصناف می‌شود حلقه توزیع است و  همواره نقش خود را در این مهم ایفا کردیم.

وی با اشاره به مشکلات کامیون‌داران در خصوص عدم ارسال به موقع اجناس به شهرستان‌ها نیز گفت: در پاره‌ای از زمان محدودیت‌هایی نظیر عدم ارسال به موقع اجناس به شهرستان‌ها با توجه به این مشکلات وجود داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانیکه تمام سود و منفعت یک واحد صنفی از تبادل کالا و پول باشد دور از ذهن است که بخواهد آن کالا را عرضه نکند و احتکار رخ دهد.

صفایی با بیان اینکه مطمئنا انتفاع واحدهای صنفی ما در گردش مالی، تراکنش مالی و در تراکنش‌هایشان است افزود: مطمئنا در بحث توزیع تمام تلاش مجموعه صنفی کشور به کار گرفته شده تا خلاءهایی که شب عید را ممکن است برای مردم آسیب‌پذیر کند پر شود و در حلقه آخر که همانا زنجیره عرضه و توزیع کالا است ایفای نقش خواهیم کرد و در خصوص عدم نگرانی مردم در توزیع کالا و  آنچه که درمحدوده صنفی است قول مساعد را می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را در جهت فرآیند درست تنظیم بازار و سپری شدن عیدی آرام برای مردم عزیزمان خواهیم داشت.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران درخصوص برگزاری نمایشگاه‌های عیدانه در کشور نیز گفت: سیاست‌های کلان تنظیم بازار به این سمت است که این نمایشگاه‌ها با توجه به موقعیت زمانی و مکانی هر استان و شهرستان در اختیار کمیته‌های استانی قرار گیرد. همچنین، تصمیم‌گیری در برقراری یا عدم برقراری این نمایشگاه‌ها به خود استان‌ها واگذار شده است. اما در تهران این نگاه است که بنگاه‌های اقتصادی متعددی حاضر هستند کالای خودشان را بی‌واسطه به دست مصرف‌کننده برسانند.

صفایی در مورد کلیات فرایند برگزاری نمایشگاه‌ها نیز با بیان اینکه اگر با این کیفیت که تولیدکننده را بی‌واسطه در نمایشگاه مستقر کنیم برای عرضه کالای خودش به مصرف‌کننده با این فرآیند مخالفتی نداریم خاطرنشان کرد: در خیلی از استان‌ها این نمایشگاه‌ها باتوجه به ضرورت مکانی و زمانی برگزار خواهد شد و در بعضی از استان‌ها و شهرستان‌هایی که امکان برگزاری تحت عنوان نمایشگاه در ایام خاص را ندارند اقدام به فروش فوق‌العاده کالا در وسعت سراسر شهر را خواهیم داشت.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران درمورد میزان افزایش نظارت بر مواد غذایی در اصناف نیز تصریح کرد: به فراخور موقعیت‌ها در کشور بازرسی‌ها را هدفمندتر می‌کنیم، ضمن اینکه در ایام عید نظارت بازرسی ما ورود به مباحث کالایی است که در سبد اصلی خانوار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در آن ایام نظارت خود را از صنوفی که غیرمرتبط و غیرضروری است کمرنگ نمی‌کنیم بلکه نظارت‌ها بر روی کالاهای ضروری خانوارها متمرکز می‌شود افزود: در این راستا سعی می‌کنیم حقوقی از مردم تضییع نشود و از سوی دیگر نیز از واحدهای صنفی می‌خواهیم با توجه به اینکه شرایط کشور شرایط خاصی است و قدرت خرید مردم هم پایین آمده است با این نگاه به عرضه کالا بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: چانچه مردم در عرضه کالای خاصی تخلفی را احساس کردند و این مورد برای آنها مشهود بود از طریق سامانه 124 و واحدهای بازرسی نظارت می‌توانند این مهم را پیگیری کنند و مجموعه بازرسی نظارت با همکاری سازمان صنعت و معدن و سازمان تعزیرات حکومتی که گاها توام با گشت‌های مشترک هستند به این موضوع در اسرع وقت رسیدگی می‌کنند.

وی درخصوص عاقبت کنتورسازی نیز تصریح کرد:موضوع این پرونده در محاکم قضایی در حال رسیدگی است و به جزییات و ابعاد این پرونده به صورت تخصصی رسیدگی می‌شود و در عین حال در این زمینه بهتر است به دلیل تخصصی بودن مباحث جزییات از طریق مجموعه قضایی کشور پیگیری شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر