بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
با فعال کردن رایزن‌های اقتصادی و تجاری صورت می‌گیرد؛

چشم‌انداز صادرات سیمانی‌ها به کشورهای همسایه

درحال حاضر به‌طور تقریبی سالانه حدود ۸۰ میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود و سرانه مصرف ایران در شرایط فعلی به ازای هر نفر به هزار کیلوگرم در سال رسیده است.
کد خبر : ۱۸۷۶۴۵
به گزارش بورس نیوز، البته این سرانه در کشورهای درحال توسعه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلوگرم است. این آمارها درحقیقت نشانگر این موضوع است که صنعت سیمان جزو صنایعی به‌شمار می‌آید که به اهداف خود در سند چشم‌انداز بسیار نزدیک شده است.

بنابراین به‌صراحت می‌توان اذعان کرد که این صنعت سیمان در زیرساخت‌های خود با مشکل خاصی روبه‌رو نیست اما در سال‌های گذشته آنچه این صنعت خاکستری را با چالش همراه کرده، رکود در بازار داخلی و مازاد تولید و از سوی دیگر از دست دادن برخی بازارهای صادراتی است.

بنابراین سیمانی‌ها از یک‌سو از دولت توقع دارند در پی رونق اقتصاد، رونقی نیز به بازار سیمان ببخشد و از سوی دیگر با فعال کردن رایزن‌های اقتصادی و تجاری خود، بازارهای صادراتی بیشتری برای این صنعت خاکستری بیابد.

از سوی دیگر، موضوع قابل‌توجه، ساماندهی صادرات خواهد بود. یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که سبب صادرات بیشتر و بهتر خواهد شد، دیپلماسی است که باید از سوی دولت حل‌وفصل شود و در این زمینه سازمان توسعه تجارت در بخش صادرات باید فعال‌تر وارد عمل شود تا بتواند راهی برای صادرات به‌ویژه به کشورهای همسایه باز کند.

 عراق یکی از کشورهای مهم صادراتی در سال‌های گذشته بوده که درحقیقت از بین رفته است.

عراق هر روز یک قاعده و قانون برای سیمان ارائه می‌دهد و در عمل شاهد هستیم در این زمینه ثباتی ندارد اما عملکرد ما هم در این شرایط نشان می‌دهد به لحاظ تجاری در این کشور چندان فعال عمل نکرده و رایزن فعالی نداشته‌ایم، در غیر این صورت ممکن بود با یک رایزن مناسب بتوانیم همین بازار بی‌ثبات عراق را به‌گونه‌ای در دست بگیریم.

از سوی دیگر باید بازار سوریه را بیش‌ازپیش دریابیم و فرصت پیش‌آمده برای مذاکره با این کشور را از دست ندهیم. با رایزنی‌های قوی در این زمینه می‌توانند این بازار را در دست بگیرند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر