بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:‌

سیگنال افت قیمت ها در بازار / بررسی چشم‌انداز پترویی به واسطه کاهش قیمت نفت

روند گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها و تعمیم آن به سال آینده، می‌تواند بازار را در سال آینده دچار مشکل کند.
کد خبر : ۱۸۷۹۲۴
سیگنال افت قیمت ها در بازار
به گزارش بورس‌نیوز، با وجود آنکه گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه برخی شرکت ها، گزارشات پربار و مثبتی بود و سودهای تحقق یافته در بعضی صنایع، رشد چشمگیری نسبت به سال قبل داشته؛ اما برخی گروه ها همچون گروه خودرویی نیز با رونمایی از زیان های سنگین، کام سهامداران را تلخ کردند و در کل، واکنش بازار سرمایه به گزارش ها، بسیار خنثی بود. 

حسین خسرونژاد کارشناس بازارهای مالی، وضعیت آینده صنایع و تاثیر گزارش‌های ۹ماهه را در گفت‌وگو با بورس‌نیوز بررسی کرد و گفت: گزارش‌های 9 ماهه یکی پس از دیگری گزارشات مطلوبی نبود. گزارش شرکت های خودروسازی و گروه‌ بانکی طبق روال همیشه ضعیف بوده و از طرفی شرکت های صادرات محور نیز، از نظر میزان فروش با توجه به کاهش میزان صادرات و از نظر کاهش نرخ فروش با توجه به کاهش نرخ های جهانی دچار مشکل هستند و انتشار این گزارش‌ها چندان چنگی به دل نزد. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل رکود سنگین بسیاری از صنایع و سرگردانی اکثر فعالین صنایع پایین دستی، تقاضا برای اکثر صنایع بالادستی نیز کاهش پیدا کرده و اگر گزارش عملکرد فولاد مبارکه، ملی مس و برخی دیگر از فولادسازان تحت بررسی قرار گیرد متوجه خواهیم شد که دارای کاهش شدید تقاضای داخلی هستند. 

این کارشناس بازارسرمایه افزود: علاوه بر کاهش تقاضای ناشی از رکود داخلی، صادرات این صنایع نیز دچار مشکل است و طبق پیش‌بینی‌ها این اتفاق در ماه های آینده، تشدید خواهد شد.

وی تصریح کرد: به عبارتی اگر شرکت‌های پایین‌دستی صنعت فولاد و شرکت‌های کوچک‌تر تولیدکننده فولاد، نتوانند به صادرات خود ادامه دهند، باعث کاهش قیمت در بازار داخل خواهند شد؛ چراکه در این شرایط برای حفظ بازار و مشتریان، اقدام به کاهش قیمت کرده و با ارائه تخفیف، بازارهای یکدیگر را خراب می‌کنند، احتمالا تا پایان سال نیز این وضعیت ادامه خواهد داشت.

خسرونژاد گروه پتروشیمی‌ها را اینگونه ارزیابی کرد و گفت: در صنعت پتروشیمی با توجه به مشکلات فعالان این حوزه و همچنین کاهش قیمت محصولات پتروشیمی به واسطه کاهش قیمت جهانی نفت، چشم‌انداز آینده روشن نیست؛ برای مثال گزارش یکی از شرکت‌ها از حیث سودآوری، گزارش شرکت پتروشیمی زاگرس بود که نه تنها گزارش عملکرد ماهانه خوبی نداشت، بلکه گزارش‌های 9 ماهه مطلوبی نداشت.

وی اضافه کرد: از نظر سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، آنچه حائز اهمیت بوده و روند سودآوری شرکت‌ها در سال آینده بوده  نه سود تحقق یافته سال جاری؛ با توجه به چشم‌انداز آینده شرکت‌ها، انتظار کاهش قیمت سهم ها می‌رود. البته بازار سرمایه، بازارهای جهانی نیز گره خورده و هر اتفاقی در بازارهای جهانی، می‌تواند موجب تغییر در بورس کشور شود.

خسرونژاد همچنین درباره افزایش مجدد نرخ ارز و تکرار مجدد آن در بازار، اظهارکرد: به نظر می‌رسد از محل رشد قیمت ارز، اتفاق تازه‌ای در بازار رخ نخواهد داد حتی اگر قیمت دلار در بازار آزاد هم تغییری داشته باشد، با توجه به اینکه ارز شرکت های صادرات محور ما با نرخ نیمایی تسعیر می شود و همچنین با توجه به افت تقاضا به سبب رکود صنایع در کشور ، به نظر می‌رسد شرکت‌ها توان شناسایی سودهای چشمگیر نخواهند داشت. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، با توجه به آمارهای اقتصادی جهانی که از چین و آمریکا و بقیه کشورها منتشر می‌شود امیدی به افزایش قیمت‌های جهانی و بهبود روند شرکت‌ها نیست و از این رو، نمی‌توان انتظار رشد سودآوری نیز در سال آینده داشت. بنابراین نه تنها گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها، مثبت نیست؛ بلکه تداوم روند این گزارشات و تعمیم آن به سال آینده نیز می تواند بازار را در سال آینده دچار مشکل کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر