بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
به ارزش ۸۴۲ ميليارد ريال صورت می‌گیرد؛

اعطای ۷ هزار و ۴۰۰ فقره وام اشتغالزایی توسط بانک مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران در راستای ایجاد رونق و اقتصاد پویا در روستاها، اقدام به اجراي فعاليت هاي جهادگونه کرده است. در اين راه، بانک با بنياد مسکن انقلاب اسلامي و بنياد بركت كه وابسته به ستاد اجرايي فرمان امام (ره) است به منظور حمايت از توليد داخلي و اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي تفاهم نامه هايي را منعقد كرده است.
کد خبر : ۱۸۷۹۳۲
به گزارش بورس نیوز، در فاز اول بانک قرض الحسنه مهر ایران در تفاهم نامه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامي نسبت به تامين مسکن روستايي و بازسازي بافت هاي فرسوده براي روستايياني كه تاكنون از امكانات اين بنياد استفاده نكرده اند اقدام كرده است.

تا کنون بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ خانواده روستایی از تسهیلات قرض الحسنه بانک براي احداث و نوسازي خانه هاي خود استفاده کرده اند و با معرفي بنياد مسکن انقلاب اسلامي به شعب اين بانك بالغ بر ۴۰۵ ميليارد ريال وام ارزان قيمت با كارمزد ۳ تا ۴ درصد به متقاضيان داراي شرايط پرداخت شده است.

در فاز دوم با انعقاد تفاهم نامه با بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بانک قرض الحسنه مهر ایران براي رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال اقدام کرده است. مبلغ اين تفاهم نامه تا ۱۵۰۰ ميليارد ريال قابليت هم افزايي دارد که بر اساس آن قرار است تسهيلات قرض الحسنه تا سقف ۴۰۰ ميليون ريال با كارمزد ۳ تا ۴ درصد در اختيار روستاييان قرار بگيرد. زمينه سرمايه گذاري اين تسهيلات كه توسط بنياد بركت تعيين شده است در مواردي همچون قالي بافي، گوسفند پرواري، خياطي، پارچه بافي، پرورش شتر مرغ و پرورش دام هاي سبك است.

هم اکنون در بسیاری از استان های دارای مناطق محروم، روستاييان از اين تسهيلات استفاده مي کنند. به طوريکه تاکنون ۷۳۷۰ نفر از روستاييان و كشاورزان نزديك به ۸۴۵ ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه دريافت كرده اند.

اجرای این طرح که همچنان نیز ادامه دارد به جریان مهاجرت معکوس (از شهرها به روستاها) کمک فراواني كرده است.

همانگونه که تقویت مسائل اقتصادی در روستاها باعث پاگیر شدن و ماندگاری آنها مي شود بايد در نظر داشت که آنها به ويژه در بخش کشاورزي در طول ۳۶۵ روز سال زحمت مي کشند تا يك بار محصول خود را بفروشند و از درآمد حاصل از آن در طول سال استفاده كرده و مي بايست براي كاشت، داشت و برداشت محصول سال آينده هم پول ذخيره داشته باشند. طبعا يك روستايي و يك كشاورز با مشكلاتي همچون سرما زدگي، كمبود آب، عدم اطمينان از خريداري محصولات و مشكلات مالي زيادي روبرو است و ترجيح مي دهد از روستا به شهر بيايد اما با اجراي سياست هايي حمايتي از سوي نهادهاي همچون بانك قرض الحسنه مهر ايران و بنياد بركت روند مهاجرت ها كاسته شده و اميدواريم آبادي و رونق اقتصادي به روستاها بازگردد.

امروزه مهاجرت از روستاها به واسطه کمبود امکانات از قبیل مشکلات معیشتی، نداشتن شغل و مسائل اقلیمي و مشکلاتي هم چون افزايش مشاغل كاذب و حاشيه نشيني در شهرهاي بزرگ را فراهم آورده است. روستاييان با وجود مشكلات و دغدغه هايي كه دارند از كمبود امكانات رنج مي برند و شرايط دشوار زندگي كاري مي كند تا كار بر روي زمين يا دام هاي خود را به مشاغل كاذب در شهرهاي بزرگ ترجيح دهند.

حاشیه نشینی نیز منجر به ايجاد آسيب هاي اجتماعي و تهديد سلامت و تفاوت هاي فرهنگي مي شود.

با توجه به اینکه یک سوم جمعیت کشور در مناطق روستایي زندگي مي کنند؛ اغلب اين مناطق فاقد فعاليت هاي اقتصادي پويا و هدفمند است به طوريكه در سال هاي اخير ميزان مهاجرت از روستاها به شهرها به طور چشمگيري افزايش يافته است. سياست هاي دولت در سال هاي اخير براي تقويت مسائل اقتصادي در روستاها و كمك به بخش كشاورزي و دامپروري بوده است به همين دليل دولت در پروژه هاي مختلف، سرمايه گذاري در روستاها را تقويت كرده است و سازمان ها، نهادهاي مالي و مردمي هم به اين حوزه وارد شده اند تا جريان مهاجرت در كشور معكوس شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر