بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
توقف نماد به یکی از ریسک‎های مهم بازار سرمایه کشور بدل شده است. در شرایطی که بازار نیاز به نقدینگی دارد، این موضوع سرمایه‎های بسیاری را بلوکه کرده است. در ادامه نگاهی به تمام نمادهای متوقف مانده می‎اندازیم.
کد خبر : ۱۸۸۰۳۵

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، توقف نمادهای معاملاتی در بازار سرمایه همواره محل مناقشه بوده است. برخی این موضوع را فرصتی میدانند تا اطلاعات جدید پردازش شود و ثبات قیمتها حفظ شود و هزینه معاملات به حداقل برسد. در مقابل، عدهای دیگر معتقدند توقف نماد، تعدیل قیمت را به تاخیر میاندازد و بعد از بازگشایی، نوسان معاملات سهم افزایش مییابد.

چه خبر از نمادهای متوقف مانده / خواب عمیق سرمایه‎های بلوکه شده

به طور کلی، میانگین تعداد روزهای توقف نمادها به 447 روز رسیده است.

طولانیترین مدت زمان توقف را یک کاشی ساز اصفهانی با نماد «کاصفا» دارد که از اولین روزهای آذر ماه سال 92 (1900 روز) گرفتار این موضوع شده است. پس از «آکنتور» با 885 روز، «سکارون» 833 روز توقیف شده است.

در این لیست، نام 7 بانک و موسسه اعتباری به چشم میخورد که هر یک به دلایلی سهامداران را خود را در حالت انتظار نگه داشته‎اند.

فرابورس سهم 72 درصدی از نمادهای متوقف مانده دارد و تنها 28 درصد این نمادها مربوط به بازار بورس است.

چه خبر از نمادهای متوقف مانده / خواب عمیق سرمایه‎های بلوکه شده

در حال حاضر بالغ بر 65 نماد در توقیف به سر میبرند که ارزش بازار آنها معادل 327 هزار میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی است. این رقم از این جهت با اهمیت است که بازار سهام روزهای پررونقی را سپری نمیکند و نیاز به نقدینگی به شدت احساس میشود.

بنابراین تکلیف نمادهایی که مدت زمان زیادی از توقف آنها میگذرد باید هر چه زودتر مشخص شود تا هم سهامداران از بلاتکلیفی خارج شوند و سرمایههای آنها آزاد شود، و هم نقدینگی بلوکه شده آزاد شود و وارد جریان معاملات بازار سهام گردد.

در جدول زیر لیست تمام شرکتهایی که نماد آنها متوقف مانده است را مشاهده میکنید.

چه خبر از نمادهای متوقف مانده / خواب عمیق سرمایه‎های بلوکه شده

اشتراک گذاری :
ارسال نظر