بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
ورود گندم به بورس‌کالا باعث سرکوب قیمت‌ها نخواهد شد چراکه چنین اقدامی می‌تواند انحصار را به رقابت در بازار گندم تبدیل کند.
کد خبر : ۱۸۸۰۵۷

علیرضا پور آقابالایی عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز در گفت‌‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز با بیان اینکه گندم می تواند مانند سایر محصولات روند عرضه مناسبی را در بورس‌کالا تجربه کند، اظهار کرد: گندم به دلیل ماهیت انحصاری بودن توسط دولت، نمی‌تواند در بازارهای آزاد موفق باشد بنابراین باید سایه انحصار از سر گندم برداشته شود.

وی افزود: ورود گندم به بورس می‌تواند حالت انحصاری را ادامه دهد چراکه زمین‌های کشاورزی متراژ چندان بزرگی نداشته و حجم خرید‌ها نیز متفاوت بوده بنابراین اگر گندم و معامله آن به بخش‌خصوصی واگذار شود، رقابت نیز در این محصول با افزایش مواجه می‌شود.

آقابالایی با تشریح ابزارهای گوناگونی که برای ورود گندم به بورس‌کالا دیده شده، تصریح کرد: تا زمانی که دولت در معاملات گندم دخیل هست، این روند می‌تواند در اقتصاد مشکل‌زا شود اما؛ بخش‌خصوصی با استفاده از ابزارهای جدید، می‌تواند رقابت را به بازار گندم بازگرداند ولذا به هر میزانی که گندم فضای رقابتی را لمس کند، معاملات پررونق‌تری را در جهت توسعه، تولید و صادرات شاهد می‌شویم.

این عضو اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه دولت شرکت‌هایی که به گندم احتیاج دارند را ملزم کرده تا نیاز خود را از بورس‌کالا خریداری کنند، تاکید کرد: اتخاذ این تصمیم از سوی دولت، باعث تغییراتی در میزان تقاضای گندم در بازار شده اما این تصمیم منتج به تغییرات گسترده نشده و تنها در حد محدودی میزان تقاضا را با نوسان مواجه کرد.

وی با اشاره به اینکه آیا ورود گندم به بورس‌کالا ابزاری برای سرکوب قیمت این محصول است، گفت: خیر، ورود گندم به این بازار باعث سرکوب قیمت‌ها نمی‌شود چراکه می‌تواند انحصار را به رقابت تبدیل کند.

آقابالایی درخصوص سیاست خرید تضمینی در معاملات گندم نیز اشاره داشت و افزود: دولت باید معیارهایی همچون قیمت دلار، واردات و صادرات را با توجه به کشورهای همسایه در نظر بگیرد زیرا تمام این شاخص‌ها می‌تواند بر قیمت نهایی گندم تاثیرگذار باشد، بنابراین دولت باید این مورد را در نظر بگیرد که آیا خرید تضمینی گندم با نرخ اعلامی اصلا مقرون‌به‌صرفه بوده و می‌تواند بازارسازی در بورس‌کالا داشته باشد یا خیر ولذا از همین سو باید اشاره داشت که ورود به قیمت‌گذاری گندم باید در مرحله نخست، تامین بازار داخلی را پاسخگو شود و مازاد آن، برای قیمت‌گذاری صادراتی در رینگ‌های بورس‌کالا به فروش برسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر