بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
به دلیل ناکارآمدی دولت در زمینه ساماندهی بازار ارز، طمع سفته‌بازان و دلالان این بازار نیز پایان‌پذیر نبوده اما راه‌اندازی بورس ارز راهکاری برای ایجاد ساماندهی در این بازار محسوب می‌شود.
کد خبر : ۱۸۸۱۶۸

راه اندازی بورس ارز راهکاری مناسب برای ساماندهی بازار/صادرات 36 میلیارد دلاری محصولات در 10 ماهه اول سال جاری

احسان سلطانی کارشناس اقتصادی به بورس نیوز گفت: تا زمانی که انحصارطلبی در بازارهای مختلف وجود دارد موفقیت در زمینه تبادل محصولات با قیمت مناسب در این بازارها امکان پذیر نخواهد بود به‌عنوان مثال بازار فولاد که در بخش اعظمی از آن در اختیار فولاد مبارکه قرار دارد و بازار آزاد محسوب نمی‌شود.

وی با انتقاد از آنکه دیگر گروه‌های صادارتی نظیر پتروشیمی‌ها امکان فعالیت در بازار آزاد را ندارند، اظهارکرد: پتروشیمی‌ها موظف‌اند تا محصولات خود را براساس نرخ سامانه نیما به فروش برسانند اما فولاد مبارکه محصولات خود را براساس نرخ ارز بازار آزاد می‌فروشد که این امر حاکی از آن بوده که سازوکار بورس در مقابل دستان پرقدرت دولتی یا شبه‌دولتی‌ها موفق نخواهد شد.

سلطانی همچنین درخصوص تامین 60درصد ارز کشور توسط دولت تصریح کرد: تامین ارز کشور در اختیار دولتی‌ها و زیر چتر نهادهای دولتی بوده بنابراین بنگاه‌های شبه دولتی مابقی نیاز ارزی کشور را در دستور کار دارند.

این کارشناس اقتصادی درباره عدم اهتمام دولت بر نر‌خ‌گذاری‌های خود در دوران آغاز اوج‌گیری دلار، افزود: طی ماه‌های گذشته بارها از سوی دولت اعلام شد که تعیین نرخ 5هزار تومان برای نرخ ارز موجب شکوفایی اقتصادی را فراهم می‌سازد اما در مقابل و پس از افزایش نرخ دلار به 8 هزار تومان، راهکارهای گذشته تغییر و زمینه برای راه‌اندازی بازارثانویه با هدف ایجاد ساماندهی در بازار ارز ایجاد شد اما به دلیل عدم فروش محصولات توسط پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها در این بازار، نرخ ارز به حدود 18هزار تومان رسید که در این مرحله دولت برای ساماندهی نرخ ارز اقداماتی را انجام داد.

سلطانی با اشاره به آمارهای ورود ارز به کشور طی 10ماهه سال جاری، اظهارکرد: در این مدت، 36 میلیارد دلار صادرات در کارنامه کشور جای گرفته که 9.5 میلیارد دلار ارز و 8 میلیارد یورو تاکنون به کشور وارد شده است.

وی جلوگیری از قاچاق ارز توسط دولت را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل ناکارآمدی دولت در زمینه ساماندهی بازار ارز، طمع سفته‌بازان و دلالان این بازار هیچگاه پایان‌پذیر نخواهد بود اما راه‌اندازی بورس ارز راهکاری برای ایجاد ساماندهی در این بازار محسوب می‌شود.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید مانند برخی کشورها نرخ مشخصی را برای خرید ارز از شرکت ها تعیین کند، ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های معدنی، پتروشیمی و فولادی‌ها تنها صادرات مواد خام‌اولیه انجام می‌دهند و در زمینه کشاورزی دامی نیز نهاده‌های دامی و انرژی به دیگر کشورها صادر می‌شود؛ دولت باید براساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده ارز حاصل از صادرات را وارد کشور کند که راه‌اندازی بورس ارز راهکار مناسبی در این زمینه محسوب می شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بر اساس اعلام بانک مرکزی؛

سفته و برات ۱۰ درصد کم شد

برای هشتمین روز متوالی؛

قیمت دلار افزایش یافت

ارسال نظر