بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
در بخش بانکداری دیجیتال ما احساس یک مقدار تاخیر می کنیم و دلیل مهمش فرایندهایی است که در بک آفیس پشت صحنه بانک ها دارد اجرا می شود.
کد خبر : ۱۸۸۱۶۹

نگاه مثبت شرکت خدمات انفورماتیک به بازار سرمایه / حوزه هوشمندسازی کارت های بانکی در دستور کار قرار دارد

سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: بانکداری الکترونیک با شرایط فعلی و چیزی که در کشور ساری و جاری است و سرویس هایی که روی این بستر و پلتفرم هایی که به وجود آمده با سرمایه گذاری بانک مرکزی و بانک ها و شرکت های خدماتی و... نشان می دهد که ما در بانکداری الکترونیک از دنیا عقب نیستیم و بعضی وقت ها ایرانی های خارج از کشور وقتی به کشور مراجعه می کنند از سیستم های بانکی متعجب می شوند.

وی ادامه داد: شما خودتان می توانید این زیرساخت را این طور ببینید که افراد جامعه هر دو سه ماه یکبار به بانک مراجعه می کنند. شما می توانید بسیاری از کارها را با اینترنت، موبایل، پوز انجام بدهید و مراجعه به بانک بسیار کاهش پیدا کرده و از این نظر با بانک های دنیا از نظر الکترونیکی همگام هستیم.

نجفی با اشاره به موضوع بانکداری دیجیتال گفت: در بخش بانکداری دیجیتال ما احساس یک مقدار تاخیر می کنیم و دلیل مهمش فرایندهایی است که در بک آفیس پشت صحنه بانک ها دارد اجرا می شود. به خاطر اینکه بخش بزرگ از تفکر و عملیات بانکی کشور بر مبنای سنتی و قدیمی است و آنها باید تغییر کند که به سمت و سوی بانکداری دیجیتال برویم و در این نقطه ما تاخیر داریم.

وی افزود: در این شرایط بانک مرکزی و بانک ها باید دست به دست هم دهند و قوانین را تسهیل و اصلاح کنند تا در بخش دیجیتال نیز بتوانیم به بانکداری دنیا نزدیک شویم.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: در حال حاضر شرکت خدمات انفورماتیک در کلیه روندهای فناوری حضور دارد و یکی از مهمترین آنها بحث بلاک چین است. ما در راستای ماموریتی خود یعنی توسعه بانکداری الکترونیک، سه ماه پیش در رابطه با بلاک چین و ارز رمزها همایشی را برگزار و از کلیه همکاران در نظام بانکی دعوت کردیم.

وی افزود: این دعوت و ثبت نام بدون دریافت هزینه بود یعنی جزو ماموریت های خودمان می بینیم که دانش به دست آورده خودمان را بتوانیم به دیگران منتقل کنیم. مورد دیگر بحث «بی سی ان» بود که مدیریت تداوم کسب و کار بانک ها بود که باز در این راستا اگر حضور ذهن داشته باشید به بانک ها گفتیم ریسک های خودتان را ببینید.

نجفی تصریح کرد: اگر دقت کنید می بینید که ما در کشور از نظر ریسک با تحریم، حملات سایبری و با خروج نیرو مواجه هستیم. به بانک ها گفتیم اینها را بررسی کنند و اینها را به صورت یک پلن در بیاورند. پس ارتقای دانش بانک ها یکی از سیاست هایی است که ما دنبال می کنیم. سرمایه گذاری هایی که در زمینه سامانه های حاکمیتی می کنیم اطلاع رسانی می کنیم.

وی با اشاره به ایجاد سامانه سچند گفت: ما سامانه برداشت مستقیم را به دستور بانک مرکزی راه اندازی کردیم و این می تواند بار بزرگی از پرداخت های مستمر سالیانه را از سیستم حذف کند و یک گرفتاری را از دوش جامعه بر می دارد. ما این را برای بانک ها پیاده سازی کردیم.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک به «ای ان وی» اشاره کرد و افزود: کارت های بانکی ما، کارت های مغناطیسی هستند. این کارت ها ریسک های خودش را از نظر امنیت دارند. یک پروژه بسیار بزرگ برای صنعت بانکی تعیین شده و جایگاه خوبی از طرف بانک مرکزی برای ما تعریف شده است.

وی اظهار داشت: طرح «ای ان وی» 5 ساله خواهد بود و پروژه خیلی بزرگ و زمان بری است. حدود 400 میلیون کارت بانکی داریم و باید در دوره خاصی اینها را حرکت دهیم و به سمت کارت های هوشمند برویم. بحث کیف پول نیز از مواردی است که در شرکت خدمات دارد پیگیری می شود و تلاش می کنیم که اطلاعات مان را با شبکه بانکی به اشتراک بگذاریم.

نجفی در مورد نگاه زیرمجموعه خود به بازار سرمایه گفت: جلساتی را آقایان حکیمی و هامونی با هم برگزار کرده اند. در پروژه های نقشه راه بانک مرکزی هم اگر اشتباه نکنم دو پروژه تعرف شده که چطور می توان این رگولاتورها را تعریف کرد که برای سهامداران بتواند فضای راحت تری را به وجود آورد. اما بدانید که کار پیچیده ای است و در دنیا هم این کار جدید است که دارد اتفاق می افتد. در ایران هم تدوین قوانین و مقررات با کندی اتفاق می افتد ولی این اتفاقات دارد در این راستا شروع می شود.


مصاحبه از محمد علی رفیعی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر