بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد؛

بورس کالا، از عوامل کلیدی رونق کسب‌وکار

علی اسلامی بیدگلی، کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: این روزها به دلیل چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای این سال ها مورد ارزیابی قرار می گیرد که در بررسی ها نشان می دهد راه اندازی بورس فلزات و کشاورزی و در ادامه شکل گیری بورس کالای ایران از عواملی کلیدی در بهبود و رونق فضای کسب و کار در سال های اخیر بوده است.
کد خبر : ۱۸۸۲۶۲
به گزارش بورس نیوز، اسلامی بیدگلی اظهار کرد: اگر روزهای قبل از راه اندازی یک بستر شفاف به نام بورس کالا را به خاطر بیاوریم، تصویری از معاملات بدون آمار و شفافیت، عدم رعایت انصاف در قیمت گذاری کالاها، معاملات با نرخ های دستوری و استفاده عده ای امتیازات ویژه و رانت به نمایش در می آید که با راه اندازی بورس کالا عمده این مشکلات تا حد زیادی برطرف شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: واقعی شدن قیمت ها در بستر بورس کالا بود که باعث شد، تولید صنایع جان تازه ای بگیرد و با حذف فاصله های عجیب قیمت کالاها از درب کارخانه تا بازار، سود اصلی حاصل از تولید نیز به چرخه تولید برسد. براین اساس نقش بورس کالا در احیای صنایع و رونق کسب و کار طی این سال ها غیر قابل انکار است.

وی تصریح کرد: از دیگر مزایای بورس کالا می توان به ایفای تعهدات خریداران و فروشندگان کالاها در سررسید، کاهش ریسک معاملات به ویژه در زمینه تسویه وجوه و استانداردسازی و کیفیت کالاها، خروج مبادلات از تشریفات زمان بر و از همه مهم تر شفافیت بالای آماری اشاره کرد.

به گفته اسلامی بیدگلی، علاوه بر این مزایا، استاندارد کردن کالاها، بهبود کیفیت کالا، افزایش اعتماد میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، افزایش سرعت دسترسی بازیگران به کالاها از اثرات راه اندازی بورس کالا در اقتصاد محسوب می شود.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که تمام این اتفاقات به عنوان گامی برای بهبود فضای کسب و کار در کشور و حرکتی به سوی افزایش بهره وری در کشور به شمار می رود.

اسلامی بیدگلی چشم انداز بورس کالا در فضای اقتصادی کشور را اینگونه بیان کرد که به طور طبیعی با توجه به اینکه بورس ها به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی تلقی می شوند، بنابراین می توان انتظار داشت که باتوسعه بازار مالی کشور به ویژه بورس کالا، شاهد ارتقای جایگاه این بورس در اقتصاد کشاور باشیم.

او در پایان گفت: با وجود مسیر پرفراز و نشیب اقتصاد کشور طی سال های اخیر، شاهد توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه به خصوص بورس کالا هستیم که افزایش خدمات به فعالان صنایع از طریق توسعه بیشتر بازار مشتقه و روند تامین مالی صنایع می تواند بر جذابیت های این بورس در سال های آینده بیفزاید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر