بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
در سال‎های اخیر یکی از اولین و در دسترس‎ترین اقدام جهت بهبود ساختار مالی شرکت‎ها، افزایش سرمایه بوده است. این شرکت سیمانی قصد دارد پس از 10 سال، از این مسیر چند گام رو به جلو بردارد.
کد خبر : ۱۸۸۳۰۳

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «سیمان خزر» به عنوان یکی از شرکتهای تابعه شرکت «سیمان فارس و خوزستان»، پس از 10 سال مجددا تصمیم به افزایش سرمایه گرفت و در این مسیر، اخیرا مجوز افزایش سرمایه 270 میلیارد ريالی را دریافت کرد تا به زودی به سرمایه 500 میلیارد ريالی برسد.

طبق آخرین صورت مالی منتشر شده، 210 میلیارد ريال سود انباشته وجود دارد که قرار است 70 میلیارد ريال آن به سرفصل سرمایه منتقل گردد.

با این اقدام، ضمن این که حداقل سرمایه لازم برای حضور در تابلو فرعی بازار اول بورس را رعایت میکند، از خروج نقدینگی نیز جلوگیری میشود.

در سالهای اخیر سهامداران عمده «سخزر» جهت بهبود وضعیت شرکت در دوران رکود، از دریافت سود سهام امتناع کردند و اکنون قرار است این بدهی از طریق افزایش سرمایه، پرداخت گردد.

علاوه بر این، با توجه به همجواری با دریای خزر، این شرکت سیمانی به دنبال توسعه بازارهای صادراتی خود به کشورهای روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان است. با وجود مزیت های صادراتی از جمله نزدیکی به دریا و همجواری با کشورهای همسایه، «سخزر» چندان در امر صادرات موفق عمل نکرده و حجم اندکی از فروش کل، به این بخش تعلق دارد.

نفع چندجانبه این سیمانی از یک اقدام / نگاه محافظه‎کارانه «سخزر» به درآمد

نکته دیگر تسهیلات مالی 169 میلیارد ريالی است که هزینه مالی نسبتا قابل توجهی را به شرکت تحمیل میکند و قرار است با آورده سرمایه جدید، این تسهیلات به طور کامل تسویه گردد. طبق برآوردها، در صورت انجام افزایش سرمایه، هزینه مالی سال آینده به صفر خواهد رسید.

نفع چندجانبه این سیمانی از یک اقدام / نگاه محافظه‎کارانه «سخزر» به درآمد

بنابراین، با اعمال افزایش سرمایه مذکور، هم از بار بدهیهای «سخزر» کاسته میشود و هم مسیر ورود به کشورهای دیگر هموارتر میگردد.

نکته جالب توجه این است که «سخزر» در گزارش توجیهی خود برآورد کرده در صورت افزایش سرمایه، سود خالص سال 98 در رقم 104 میلیارد ريال قرار گیرد.

نفع چندجانبه این سیمانی از یک اقدام / نگاه محافظه‎کارانه «سخزر» به درآمد

با توجه به این که تا دوره 9 ماهه سال جاری 130 میلیارد ريال سود خالص شناسایی شده و بسیار بیشتر پیش بینی شرکت است، به نظر میرسد برآورد سود در سالهای آتی بسیار محافظه کارانه است و با تداوم روند کنونی در کنار ورود سرمایه جدید، قطعا توانایی سودسازی بالاتر را نیز دارد.

نفع چندجانبه این سیمانی از یک اقدام / نگاه محافظه‎کارانه «سخزر» به درآمد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر