بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۷
در محاسبه جدید درصورتی که قیمت سهام یک شرکت بورسی قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه یک هزار و 200 ریال باشد و این شرکت 200 ریال سود در مجمع تقسیم کند در روز گشایش نماد تغییرات قیمت نسبت به مبلغ یک هزار ریال انجام می شود تا تاثیری در شاخص به وجود نیاید.
کد خبر : ۱۸۸۴۹
به گزارش بورس نیوز به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار ، "محمودرضا خواجه‌نصیری" با بیان اینکه پیش از راه‌اندازی نرم‌افزار جدید معاملات "جم" سه شاخص بازده نقدی، شاخص قیمت و شاخص بازده نقدی و قیمت در بورس محاسبه می‌شد، اظهار داشت : با آغاز فعالیت این نرم افزار تغییراتی در این محاسبات ایجاد شده است.
 
وی ادامه داد : شاخص قیمت در گذشته بر اساس تغییرات قیمت سهام بازار محاسبه می شد به طوریکه تغییرات تمام شرکت‌های بورسی در این شاخص لحاظ می‌شد. رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: شاخص یک نسبت ریاضی است که درصورت آن حاصل جمع ارزش بازار شرکت‌های بورسی بوده و در مخرج آن عدد پایه شاخص قرار دارد.
 
 خواجه نصیری اضافه کرد : شاخص بورس اوراق بهادار فروردین ماه سال 1369 بر مبنای عدد پایه 100 تعیین و سپس با شرایط بازار دچار تعدیل شد.
 
رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : در گذشته هرگونه تغییر در قیمت یا سرمایه شرکت منجر به تغییر صورت کسر می‌شد که در نهایت تغییرات شاخص را در بر می‌گرفت.
 
خواجه نصیری با بیان اینکه شاخص نماگری برای تغییرات کل سهام در بورس است، خاطر نشان کرد: شاخص متناسب با هرگونه تغییر در افزایش یا کاهش سرمایه شرکت و ورود یا خروج شرکت‌ها طوری تعدیل می‌شود که اتفاقات مذکور شاخص را تغییر ندهد.
 
وی افزود : بنابراین متناسب با اتفاقات فوق عدد پایه به گونه‌ای تعدیل می‌شود که میزان شاخص عوض نشود. به طور مثال، بانک ملت با قیمت یک هزار و 50 ریال وارد بورس شد اما شاخص تغییری نکرد زیرا عدد پایه شاخص به گونه‌ای تعدیل شد که ورود این شرکت باعث افزایش شاخص نشود.
 
خواجه‌نصیری با بیان اینکه نرم‌افزار جدید معاملات از روز 16 آذرماه فعالیت خود را در بازار آغاز کرد، گفت : با راه‌اندازی این نرم‌افزار، شاخص قیمت تغییراتی نسبت به گذشته پیدا کرد. وی ادامه داد: در حقیقت قیمتی که در فرمول محاسبه شاخص برای سهم گذاشته می شود در شرایطی که شرکت اقدام به تقسیم سودی نقدی می‌کند، تغییر کرده است.
 
رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار به امکانات نرم‌افراز جدید معاملات اشاره کرد و گفت : در محاسبه فعلی شاخص قیمت از" قیمت تعدیل شده"، استفاده می‌شود.
 
خواجه نصیری گفت : قیمت سهم پس از تقسیم سود نقدی کاهش پیدا می‌کند که در محاسبه جدید، پایه شاخص به اندازه سود تقسیم شده، تعدیل می‌شود تا تاثیری بر شاخص نگذارد. به عنوان مثال، در محاسبه جدید درصورتی که قیمت سهام یک شرکت بورسی قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه یک هزار و 200 ریال باشد و این شرکت 200 ریال سود در مجمع تقسیم کند در روز گشایش نماد تغییرات قیمت نسبت به مبلغ یک هزار ریال انجام می شود تا تاثیری در شاخص به وجود نیاید. اما درگذشته نحوه محاسبه شاخص به گونه دیگری بود.
 
اگر سهام یک شرکت بورسی یک هزار و 200 ریال بود و در مجمع 200 ریال سود تقسیم و نماد با قیمت یک هزار و 100 ریال باز می‌شد، این امر شاخص را منفی می‌کرد.
 
خواجه‌نصیری ادامه داد: بنابراین درمحاسبه جدید، تغییرات شاخص نسبت به مرز یک هزار ریال برای شرکت مذکور انجام می‌شود تا تاثیری در شاخص ایجاد نشود.
 
وی خاطر نشان کرد : شاخص قیمت محاسبه شده با استفاده از قیمت تعدیل شده که خصوصیات شاخص بازده کل را داشته و تغییرات آن نمایانگر بازده کل بورس است.
 
 رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به همین علت شاخص فوق به عنوان شاخص بورس اوراق بهادار تهران معرفی شده است.
 
خواجه نصیری با بیان اینکه شاخص جدید به فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) اعلام شده است ، افزود : از این پس، شاخص فوق در گزارش‌های این فدراسیون لحاظ می‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر