بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
بانک‎ها به طمع سودهای کلان وارد عرصه املاک‎داری شدند تا از این طریق کم و کاستی‌های خود بپوشانند. مسئله‎ای که با عنوان «دارایی‎های منجمد» در زمان رکود گریبانگیر آنها شد. در مدت اخیر شاهد انتشار رگباری آگهی مزایده فروش شرکت‎های زیرمجموعه از سوی بانک‎ها هستیم که بررسی‎ها نکته ای جالب را بیان می‎کند.
کد خبر : ۱۸۸۶۵۹

بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، با افزایش تعداد شرکتها و بنگاههای تحت تکلف بانکها، در سال 93 خروج بانکها از بنگاه داری به قانون تبدیل شد و همه بانکها و موسسات اعتباری موظف شدند طی مدت 3 سال اموال منقول و غیرمنقول مازاد و سهام تحت تملک خود را در بنگاههایی که فعالیت غیربانکی دارند، واگذار کنند اما تاکنون بانکها در اجرای آن تعلل کرده‎اند و آن‏چنان در این امر جدی نیستند.

شوی فروش در بانک‎ها / فروش اموال مازاد بانک‎ها واقعی است؟!

افزایش قدرت تسهیلات دهی، خروج از مدیریت بخشهای نامرتبط و تمرکز بر فعالیت بانکداری، افزایش سرعت گردش پول و افزایش داراییهای نقدی، بخشی از نتایج فروش اموال مازاد و خروج از بنگاه‎داری است.

در چند روز اخیر شاهد هستیم بانکها به یکباره اقدام به برگزاری مزایده فروش املاک و داراییهای مازاد خود کرده‎اند. اما این اقدام به یک شو بیشتر شبیه است؛ چرا که شرایطی سخت و گاهی عجب برای واگذاری مدنظر بانکها قرار گرفته است.

به عنوان مثال، بانک ملی 70.6 درصد سهام «وبانک» را به قیمت 5982 ريال و به صورت یکجا و نقد به مزایده گذاشته است. به عبارتی، خرید این بلوک نیاز به موجودی نقد 68000 میلیارد ريالی دارد.

بانک سپه نیز 70 درصد «وامید» را روز 28 اسفند ماه به قیمت 9320 ريال واگذار میکند. جالب این است که هم اکنون قیمت هر سهم «وامید» 4142 ريال است. به نظر شما کسی حاضر است بلوک «وامید» را 125 درصد بیش از قیمت روز خریداری کند؟!

حتی برخی شرکتهای غیربانکی نیز به تبعیت از بانکها، بلوکهایی گران را به مزایده گذاشته‎اند. شرکت توسعه سرمایه رادین حدود یک درصد از سهام «خساپا» را به قیمت 3750 ريال روانه میز مزایده کرده است. این در حالی است که خریدار میتواند در جریان عادی معاملات، به راحتی هر سهم «خساپا» را به قیمت حدود 1100 ريال در اختیار بگیرد.

در جدول زیر جزئیات برخی از واگذاریهای بانکها در مدت اخیر را با مشاهده میکنید.

شوی فروش در بانک‎ها / فروش اموال مازاد بانک‎ها واقعی است؟!

برخی از بلوکهای مذکور برای چندمین بار است که توسط بانک به مزایده گذاشته میشود. همانطور که ملاحظه میکنید، غالب این بلوکها در قیمتهای بسیار بالا و دور از قیمت روز، به فروش گذاشته شده‎اند. بنابراین، میتوان چنین نتیجه‎گیری کرد که فروش داراییها از سوی بانکها در شرایط کنونی جهت رفع تکلیف انجام می‎شود و با قیمتهای این چنینی بیشتر به یک شو تبلیغاتی و ژست فروش شبیه است!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کاردان
United States of America
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
سلام آیا شما فکرنمیکنید این املاک ازپول سپرده گذاران وسهامداران بیخبر ازهمه جا به وجود آمده وسپرده گذار وسهامدار پولشان راازدست داده اند آیا شمافکرمیکنید این بانکها به وجود آمده اند تا ازطریق بانکداری اهداف ملی وتولید ات ملی را حمایت کنند یااینکه فقط به جمع آوری پول ازمردم اقدام وبلای جان خود آنها شوند شمافکرمیکنید این امپراتوریهای بوجود آمده ازهیچ راویران میکنند تاحق مردم راپرداخت کنند