بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن تهران گفت:

پیاده سازی مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی یک اولویت

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن گفت: با توجه به ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌ها باید پیاده سازی مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی را به عنوان یک اولویت راهبردی در نظر بگیرند و برای اجرای آن برنامه ریزی کنند.
کد خبر : ۱۸۸۷۸۱

پیاده سازی مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی یک الویت

به گزارش بورس نیوز، سید علی صدری،  اظهار کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌ها باید پیاده سازی مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی را به عنوان یک اولویت راهبردی در نظر بگیرند و برای اجرای آن برنامه ریزی کنند. شرکت‌های سرآمد در حوزه اجرای حاکمیت شرکتی سهامداران وفادارتری خواهند داشت و از نظر سایر سرمایه گذاران نیز گزینه مطلوبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شوند.

این فعال اقتصادی گفت: نقش بازار سرمایه در تأمین مالی هر روز پررنگ تر می‌شود و علاوه بر شرکتهای بورسی، شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی و سهامی خاص نیز می‌توانند از صکوک برای تأمین منابع مالی استفاده کنند، لذا پیاده سازی حاکمیت شرکتی در این شرکت‌ها نیز سبب می‌شود اعتماد سرمایه گذاران برای خرید اوراق آن‌ها بیشتر شود و هزینه تأمین مالی آن‌ها کاهش یابد.

صدری اضافه کرد: در برخی موارد شرکت‌های بخش خصوصی قصد ورود به بازارهای بورس و فرابورس را دارند و حاکمیت شرکتی می‌تواند نگاه مثبتی برای آن‌ها در زمان پذیرش در بازارها یا تعیین قیمت سهام به همراه داشته باشد.

وی افزود: شرکت‌های بین‌المللی در حوزه‌هایی مثل کنترل‌های داخلی، حسابرسی‌های مالی، ارزیابی ریسک‌ها، نشست با تحلیلگران و اطلاع رسانی به ذینفعان از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات بهره می‌برند و نگاه‌های سنتی به حاکمیت شرکتی را کنار گذاشته اند، لذا با توجه به بند «چ» ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم می‌توان با برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها به صورت الکترونیکی گام‌های اولیه برای تغییر نگاه به حاکمیت شرکتی را برداشت.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران گفت: یکی از راه‌های مناسبی که می‌تواند به توسعه حاکمیت شرکتی در کشور کمک کند انتشار تجربیات و بهترین عملکردهای شرکت‌های ایرانی در حوزه حاکمیت شرکتی است. در حال حاضر مثال‌ها و نمونه‌هایی که به عنوان تجربه موفق در ادبیات حاکمیت شرکتی مطرح می‌شود، مربوط به شرکت‌های خارجی است و در صورتی که تجربیات داخلی انتشار یابد شرکت‌ها می‌توانند از رویکردها و اقدامات داخلی استفاده یا الگوبرداری کنند.

صدری در پایان بیان کرد: بانک‌ها، هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری نقش مهمی در توسعه فرهنگ حاکمیت شرکتی و پیاده سازی موفق آن دارند و با توجه به اینکه این شرکت‌ها سهامدار شرکت‌های زیادی هستند بر اجرای حاکمیت شرکتی در شرکت‌های فرعی و تابعه نیز نظارت و یا تأثیر دارند. به این ترتیب این نهادها می‌توانند با تنظیم برنامه‌هایی برای تحقق حاکمیت شرکتی در ستاد شرکت و شرکت‌های زیر مجموعه در اجرای ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار نقش مهمی ایفا کنند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در روز اول از مهلت سه روزه انجام شد؛

فروش 6میلیون ورقه اجاره شستا

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

مالیات مهم‌ترین ابزار سیاست اقتصادی

ارسال نظر