بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
بورس‌نیوز آینده مذاکرات تجاری چین و آمریکا را بررسی کرد؛

افت قیمت طلا و افزایش قیمت فلزات اساسی نتیجه توافق احتمالی

پایان جنگ تجاری چین و امریکا، قیمت جهانی طلا را کاهش خواهد داد ولی تقاضا و به تبع آن قیمت جهانی فلزات اساسی در بلند مدت سیر صعودی خواهد داشت
کد خبر : ۱۸۸۸۹۹
به گزارش بورس‌نیوز، توییت امروز ترامپ در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت مذاکرات تجاری چین-آمریکا منجر به تحرکاتی در بازارهای سهام و کامودیتی شده است.

ترامپ در این توییت گفته «با توجه به پیشرفت مذاکرات تجاری، اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بروی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را متوقف کرده و با رییس جمهور چین در مارالاگو دیدار می‌کند» تا آن را نهایی کند.

امیر جعفرزاده پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص پیش‌بینی روند قیمت جهانی طلا بیان کرد: قیمت جهانی طلا تا حد زیادی به ریسک اقتصادی جهان به خصوص اقتصادهاي بزرگ نظير آمريكا، چين و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا وابسته است. 

وی ادامه داد: در اين خصوص بررسي وضعيت اقتصاد آمريكا بسيار مهم بوده و نرخ بهره آمریکا پس از بحران اقتصادی این کشور در سال ۲۰۰۸ به نزدیک صفر رسیده و سياست هاي تسيهل مقداري پول در كنار پايين ماندن نرخ بهره، اجرا شد؛ با بهبود نسبي وضعيت اقتصادي اين كشور، از سال ۲۰۱۵  کمیته FOMC  تصمیم به توقف سیاست تسهیل مقداری پول و پس از آن هم افزایش تدریجی نرخ بهره گرفت. 

جعفرزاده تاکید کرد: به این ترتیب نرخ بهره آمریکا در سه سال اخیر از ۰.۲۵ درصد به ۲.۵ درصد رسید؛ اما در جلسه ای که کمیته فوق در اواخر ژانویه امسال برگزار کرد، اعلام شد نرخ بهره دیگر افزایش نخواهد داشت؛ در حالی که پیش بینی های قبلی حاکی از افزايش حداقل 4 مرتبه افزايش نرخ بهره بود تا اين متغير كلان اقتصادي به بالاي 3.5 درصد برسد. 

وی افزود: نرخ ۳.۵ تا ۴ درصدی بهره امریکا می توانست بحران اقتصادی دیگری در این کشور رقم بزند. ولی با توجه به تحقق اهداف دولت امریکا مبنی بر افزایش رشد اقتصادی کشور و رسیدن نرخ رشد اقتصادی به ۳ درصد و نیز تثبيت نرخ بیکاری در حوالي کمتر از ۵ درصد، از ديد مسئولان كنوني فدرال رزرو، فعلا دلیلی برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد. عدم افزایش نرخ بهره آمریکا، قیمت جهانی طلا را افزایش خواهد داد. کما اینکه در ۲ ماه اخیر، شیب افزایش قیمت جهانی طلا تندتر شده و هر اونس طلا از حدود ۱2۸۰ دلار به ۱۳۴۰ دلار رسیده است. در صورت تداوم همین شرایط، طبق تحلیل های کارشناسان اقتصادی بین المللی، هر اونس طلا تا پایان سال ۲۰۱۹ در محدوده ۱۴۰۰ دلاری در نوسان خواهد بود. ضمن اینکه تشدید ریسک های اقتصادی، بازار کریپتوکارنسی (ارزهای دیجیتال) را هم جذاب خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص ارتباط قیمت جهانی طلا و نفت اظهار داشت: قیمت جهانی هر اونس طلا در  50 سال گذشته، تقریبا معادل 16 بشکه نفت خام بوده است. از آنجا که در حال حاضر قیمت جهانی طلا از این میانگین بالاتر است، قیمت جهانی نفت هم جای رشد دارد. البته قیمت جهانی نفت خام به عوامل دیگری هم وابستگی دارد؛ اما در کل به نظر می رسد ميانگين قيمت نفت خام تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود 65 تا 70 دلار در هر بشكه باشد. همچنین قیمت جهانی کامودیتی ها با نرخ بهره امریکا رابطه معکوس دارد و در صورت عدم افزایش نرخ بهره، احتمالا شاهد افزایش قیمت جهانی کامودیتی ها خواهیم بود.

جعفرزاده ضمن تاکید بر تاثیر نتیجه جنگ تجاری دولت امریکا با دولت چین بر روند قیمت های جهانی گفت: جنگ تجاری امریکا و چین بر تقاضای جهانی کامودیتی ها اثرگذار است. با توجه به اینکه توافق دو طرف و پایان جنگ تجاری دو کشور، رشد اقتصادی دو کشور به ویژه چین را افزایش خواهد داد، بنابراین در صورت پایان جنگ تجاری، تقاضا و به تبع آن قیمت جهانی فلزات اساسی در بلند مدت سیر صعودی خواهد داشت.(البته ممکن است پایان جنگ تجاری، در مقطعی کوتاه اثر منفی بر قیمت فلزات اساسی داشته باشد)

وی تصریح کرد: اما پایان جنگ تجاری چین و امریکا، قیمت جهانی طلا را کاهش خواهد داد.

این پژوهشگر اقتصادی در معرفی گزینه های مناسب تر برای سرمایه گذاری در ایران بیان کرد: در سال ۹۸، احتمالا با تورم شدیدی مواجه خواهیم بود. بازار سرمایه وابستگی شدیدی به روند قیمت های جهانی دارد و افزایش قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی، سودآوری شرکت های تولیدکننده را هم افزایش خواهد داد. ولی درآمد شرکت ها، تابع متغیر دیگری هم هست و آن هم نرخ ارز است. نرخ کنونی ارز در بازار آزاد (محدوده ۱۲ هزار تومانی) با فروش ۱ میلیون بشکه نفت خام تناسب دارد؛ اما در صورت کاهش فروش نفت، نرخ ارز افزایش خواهد یافت و بالعکس. در این شرایط، صنایع صادرات محور گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری خواهند بود؛ مشروط بر آنکه حجم صادرات شان کاهش نيابد. 

جعفرزاده اضافه کرد: بازار مسکن را به سبب رکود تورمی و نقدشوندگی پایین برای سرمایه گذاری مناسب ارزیابی نمی کنم. قیمت سکه هم بستگی به نرخ ارز و قیمت جهانی طلا دارد که تحلیل هر یک، ذکر شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر