بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
بهبود و تسهیل فرآیند تجارت در بستر بلاک‌چین و رمز ارز؛

بررسی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

بهبود و تسهیل فرآیند تجارت در بستر بلاک چین و رمز ارز، از مهم ترین رویدادهای صورت گرفته در هفته گذشته در بورس کالا بود.
کد خبر : ۱۸۹۰۰۵
به گزارش بورس نیوز، در هفته گذشته حامد سلطانی نژاد به ایده‌پردازی در حوزه‌های مختص بورس کالای ایران پرداخت و گفت: در حوزه های مختص بورس کالا می توان ایده راه‌اندازی کسب‌وکار در راستای بهبود اطلاع‌رسانی و انتشار اطلاعات بورسی و سایر حوزه‌های کالایی در راستای بهبود جایگاه بورس کالای ایران در مرجعیت قیمت‌گذاری کالاها را مطرح کرد. ارایه مدل در راستای ایجاد ابزارهای جدید تأمین مالی و یا مدیریت ریسک در شرکت بورس کالای ایران و استفاده از بستر معاملات در بورس کالای ایران در راستای توسعه تجارت قانون‌محور نیز از دیگر مواردی است که می توان از آنها نام برد.

وی همچنین از امکان بهره‌گیری از اجماع برای بهبود فرآیندهای بورس (بر روی سرورهای متمرکز یا در بستر بلاک‌چین و ...) در حوزه نظارت و پذیرش قیمت پایه سخن گفت و افزود: مورد دیگری که در خصوص ایده پردازی در حوزه تجارت کالاها می توان نام برد موضوع بهره‌گیری از اتخاذ تصمیم مبتنی‌بر اجماع برای بهبود فرآیندهای بورس در بستر بلاک‌چین (یا سایر بسترهای الکترونیک) در حوزه اعتبارسنجی مشتریان، انبارها و ...، تأیید محتوای اطلاعیه عرضه به ویژه قیمت پایه، کشف قیمت و نیز نظارت بر معاملات است. البته در این رابطه ملاحظاتی مبنی بر لزوم بررسی فقهی متناسب با موارد فوق و بررسی معایب و مزایای مدل‌های تصمیم‌گیری مبتنی بر اجماع وجود دارد که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

زعفرانکاران از آپشن جدید بورس کالا استقبال می کنند

محمد حسن نژاد به راه اندازی آپشن زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین کارکردهای ابزارهای مالی، کنترل ریسک است که می تواند نوسانات قیمتی را در آینده پوشش دهد؛ قرارداد آپشن نیز به دلیل ریسک حداقلی و مشخص، امکان و اختیار جدیدی به زعفرانکاران می دهد و به نوعی کشاورزان را از هر گونه نوسان در آینده، بیمه می کند که پیش بینی می شود زعفران کاران پس از یادگیری قواعد معاملات آپشن، استقبال ویژه ای از این ابزار مالی بورس کالا کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بورس کالا در اقدامی موثر، در روز ۱۲ اسفند ماه قرارداد آپشن یا همان اختیار معامله زعفران را راه اندازی می کند تا علاوه بر معرفی یک ابزار جدید و جذاب به فعالان بازار زعفران، زمینه مشارکت بیشتر بازیگران این صنعت و افزایش حجم معاملات این محصول را فراهم کند.

وی اظهارداشت: با توجه به استقبال مطلوب فعالان بازار کشاورزی از ابزارهای مالی بورس کالا همچون قرارداد آتی و گواهی سپرده زعفران، پیش بینی می شود با آغاز معاملات آپشن زعفران، این نوع معامله از سوی فعالان بازار و کشاورزان مورد استقبال قرار گیرد که لازم است با حمایت های وزارت جهاد کشاورزی و مجلس، سایر محصولات کشاورزی نیز با حجم بالا در بورس کالا عرضه شوند تا شاهد ساماندهی مبادلات این بخش باشیم.

آپشن زعفران، گامی بزرگ برای حمایت از زعفرانکاران


مدیر عامل تامین سرمایه تمدن گفت: راه اندازی قرارداد آپشن زعفران طی روزهای آینده در بورس کالای ایران، گامی بزرگ در راستای حمایت از زعفرانکاران است چراکه آنها می توانند در این قراردادها  حجم فروش و قیمت محصولاتشان را برای چند ماه آینده بیمه کنند.

محمودرضا خواجه نصیر افزود: اصلی ترین مزیت ابزارهای مالی امکان پوشش ریسک قیمتی در آینده است که قرارداد آپشن نیز به دلیل ریسک حداقلی و مشخص، امکان و اختیار جدیدی به زعفرانکاران می دهد این در حالی است که زعفرانکاران می توانند در معاملات آپشن حجم فروش و قیمت محصولاتشان را برای چند ماه آینده بیمه کنند.

وی اظهار داشت: بورس کالا با توسعه ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی و آپشن، این امکان را فراهم می کند تا ریسک بازار و فعالیت های سفته بازی از بازار فیزیکی، جذب بازارهای مالی و کاغذی شود که این اتفاق در اقتصاد ما به شدت کمک کننده و اثر بخش خواهد بود.

قرارداد آپشن به زعفرانکاران در برابر دلالان، قدرت می دهد


سیدتقی کبیری گفت: در قرارداد آپشن، کشاورز می تواند با خرید یک قرارداد اختیار فروش، محصول زعفران خود را که با هزینه و زحمت زیاد تولید کرده را با سود مناسب بفروشد و اسیر نوسانات قیمتی و درخواست های دلالان در زمان برداشت محصول نشود؛ به عبارت دیگر ابزارهای مالی بورس کالا همچون آپشن، به کشاورز در مقابل دلالان، قدرت می دهد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: با عرضه زعفران در بورس کالا شاهد این هستیم قیمت ها به صورت شفاف و واقعی تعیین شده که این موضوع مورد استقبال کشاورزان، تولید کنندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته است.

وی عنوان کرد که ساختار قراردادهای آپشن به گونه ای است که کشاورزان با پرداخت مبلغی اندک، می توانند از فروش محصولشان در چند ماه بعد با قیمت مد نظر خود مطمئن باشند که این اتفاق به طور اتوماتیک، دلالان را از صحنه بازار زعفران حذف می کند.

بخش کشاورزی به ظرفیت های بورس کالا نیازمند است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بازار پرریسک و پرنوسان محصولات کشاورزی کشور نیاز به یک ساختار نظام مند و قانونی برای ایجاد شفافیت و حمایت از کشاورزان دارد که بورس کالای ایران بهترین بستر در این زمینه است. همچنین این بورس پس از راه اندازی موفق قرارداد آتی زعفران به زودی معاملات آپشن را آغاز می کند که این ابزارهای مالی به کشاورزان برای آینده شرایط خود و محصولشان، اطمینان خاطر می دهد.

عباس پاپی‌زاده با تاکید براینکه عادلانه ترین شکل معاملات درکشور در بورس کالا انجام می گیرد، افزود: با استفاده از ابزارهای مالی جدید، کشاورز می تواند با کمترین ریسک زعفران یا هر محصول تولیدی خود را به فروش برساند و مهمتر اینکه کشاورز این اطمینان را دارد با ورد محصول خود در بورس نه تنها هزینه های تولید آن باز خواهد گشت بلکه سود حاصل از این تولید نصیب دلالان نخواهد شد.

وی به راه اندازی معاملات آپشن زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بورس کالا با استفاده از ابزارهای مالی متنوع و نوین به صورت شفاف و در یک بازار رقابتی، قیمت عادلانه را کشف و محصولات کشاورزی از جمله زعفران را در معرض خرید و فروش قرار می دهد. از این رو راه اندازی قرارداد آپشن قیمت محصول در آینده را بیمه می کند که توسعه اینگونه ابزارها به ساماندهی بخش کشاورزی کمک شایانی خواهد کرد.

با راه‌اندازی اختیار معامله زعفران ریسک کشاورزان کم می‌شود

محمدرضا سرمدی به ویژگی های معاملات قراردادهای آپشن در بازارهای مشتقه اشاره کرد و گفت: به طور کلی مهم ترین ویژگی ابزار معاملاتی آپشن، بیمه کردن قیمت ها در آینده است و محصول زعفران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این کارشناس معاملات بازار مشتقه افزود: اتفاق مثبتی که در سال جاری در بازار زعفران رخ داد، راه اندازی معاملات قراردادهای آتی طلای سرخ در بورس کالا بود که در این رابطه استقبال خوبی هم از سوی کشاورزان و زعفرانکاران و هم از سمت سرمایه گذاران و بازیگران بازار آتی به عمل آمده است.

وی حُسن و ویژگی های مهم ابزار معاملاتی آپشن نسبت به قراردادهای آتی را ریسک معاملاتی کمتر و نیاز به سرمایه در گردش اندک عنوان کرد و افزود: این نوع قراردادها ضمن بیمه قیمت برای آینده، ریسک معاملات را نیز برای کشاورزان کاهش می دهد و زعفران کار به سرمایه در گردش کمتری هم برای انعقاد این قراردادها نیاز دارد.

قرارداد آپشن، بازی دو سر برد برای فعالان بازار زعفران

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: حرکت بورس کالا به سمت توسعه ابزارهای مالی همچون قراردادهای آتی و آپشن به خصوص برپایه محصولات کشاورزی، اقدامی مثبت و اثربخش است که در صورت حمایت مسوولان طی سال های آینده دیگر هیچ کشاورزی نگران به فروش نرفتن محصولش یا کاهش قیمت ها در فصل برداشت نخواهد بود.

فردین آقابزرگی به راه اندازی قرارداد آپشن زعفران در روزهای آینده اشاره کرد و گفت: بازار آپشن شامل معاملاتی دو طرفه است و سرمایه گذاران در هر دو حالت خرید و فروش می توانند موقعیت خرید و یا فروش اتخاذ کنند.در این میان اتخاذ موقعیت خرید در بازار معاملات آپشن ریسک نسبتاً پایین تری را برای سرمایه گذار به همراه دارد به طوریکه سرمایه گذاران می توانند با قبول یک ریسک مشخص و حداقلی وارد این بازار شوند و در مقابل سود بالایی به دست آورند.

به گفته وی، در قرارداد آپشن هم مصرف کنندگان و صادرکنندگان زعفران و هم کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان زعفران می توانند ریسک های خودشان را پوشش دهند و به عبارتی این قرارداد یک بازی دو سر برد برای فعالان بازار زعفران است..

آپشن زعفران به کشاورزان قدرت انتخاب می دهد/آوازه بورس زعفران ایران در جهان

یک زعفران کار باسابقه می گوید:  امروز اثرات ورود زعفران به بورس در شفافیت قیمتی مشاهده می شود و با راه اندازی قرارداد آپشن زعفران نیز یک قدرت انتخاب مناسب به کشاورزان برای فروش محصولشان در آینده با نرخی مشخص ایجاد می شود.

ناصر جهانشیری عنوان کرد: استفاده از ابزارهای معاملاتی بورس کالا اعم از آتی و آپشن زعفران، راهکاری برای اطمینان خاطر کشاورزان از فروش محصول و بیمه قیمت و در نهایت کاهش ریسک تغییرات احتمالی قیمت در آینده است.

وی با تاکید بر اینکه با توسعه بورس، معاملات زعفران از بازار داخلی فراتر رفته و کم کم نام و آوازه بورس زعفران ایران در جهان خواهد پیچید، گفت: هدف بورس کالا باید تبدیل شدن به مرجع قیمتی در دنیا باشد. بطوریکه توسعه معاملات آتی و راه اندازی معاملات قراردادهای آپشن زعفران باعث می شود که از این پس قیمت جهانی زعفران را بورس کالا کشف کند. در این شرایط کشاورز دیگر این دغدغه را ندارد که قیمت فروش محصولش به تاجران و دلالان واقعی نبوده و سود واقعی را صادرکننده به دست می آورد. بلکه ابزارهای بورس می تواند کمک کند که فاصله بین کشاورز و صادرکننده کم شده و با فروش مستقیم محصول، ارزش افزوده اصلی و سود حداکثری صادرات زعفران به خود کشاورز برسد.

استقبال از عرضه زنجیره تولید فولاد در بورس کالا

عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران اعتقاد دارد اگر قرار است در یک اقتصاد شفاف و شرایط مناسب و رقابتی فعالیت کنیم، بورس کالا بزرگترین و مهم ترین نقش را می تواند ایفا نماید.

قدیر قیافه، با بیان اینکه نقش بورس برای همه کسانی که دستی در اقتصاد دارند و حتی سرمایه گذاران خرد نیز واضح و آشکار است، گفت: بورس همواره تاثیر بسزایی در شفاف سازی قیمت ها و تضمین پرداخت ارزش کالاها داشته و نقش ویژه ای در این زمینه ایفا کرده است.

وی تصریح کرد: قطعا سنگ آهن و سایر محصولات زنجیره تولید فولاد می توانند در بورس کالا عرضه شده و قیمت های آنها در مکانیسم شفاف حاکم بر این بازار کشف و به خریداران داخلی و خارجی فروخته شود. در این رابطه، هم اهالی معدن و هم فعالان حوزه فرآوری و فولادی ها از مکانیسم بورس کالا در عرضه و کشف قیمت استقبال می کنند؛ چراکه اگر این اتفاق در ابتدای زنجیره فولاد افتاده و شاهد عرضه سنگ آهن در رینگ داخلی بورس کالا باشیم، سایر محصولات نیز از این روند تبعیت خواهند کرد و این موضوع به نفع اقتصاد و بنگاه های تولیدکننده است.

نقش بورس کالا در توسعه صنعت فولاد

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است که راه اندازی بورس کالا و عرضه فولاد در این بورس، دو مزیت بزرگ برای صنعت فولاد داشت؛ نخست، واقعی شدن قیمت ها و انتقال سود از واسطه ها به تولید و دوم، ایجاد انگیزه برای ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صنعت فولاد.

بهرام سبحانی درخصوص نقش بورس کالا در توسعه صنعت فولاد گفت: از شهریور ۸۲ که بورس کالا راه اندازی شد و مکانیزم عرضه در بورس و کشف قیمت از طریق رقابت میان خریداران مطرح شد، قیمت به یکباره از نرخ های دستوری به قیمت های حاشیه بازار نزدیک شد و در نهایت سودی که تا پیش از این به جیب واسطه ها می رفت به تولید و تولیدکنندگان بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد بعد از راه اندازی بورس کالا، ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری بخش نورد و سپس با اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسی در بخش فولادسازی افزایش یافت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در آخرین روز بهمن‌‎ماه ۹۷ رقم خورد؛

میزبانی بورس کالا از انواع مواد پلیمری

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا مطرح کرد:

مزیت بزرگ معاملات آپشن برای زعفران‌کاران

مبنای کشف قیمت محصولات فولادی تغییر نکرده است؛

اظهارنظر مدیرعامل بورس کالا درباره بخشنامه جدید قیمت فولاد

ارسال نظر