بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
با دستور رئیس جمهور امروز اجرایی می‌شود؛

ادغام بانک‌های نظامی تا ساعاتی دیگر کلید زده می‌شود

بانک‌های نظامی همانند انصار، حکمت ایرانیان، مهراقتصاد، کوثر و قوامین امروز با دستور رئیس‌جمهور ادغام شده و از این پس تحت عنوان بانک سپه نام برده خواهند شد.
کد خبر : ۱۸۹۰۱۴
امروز با دستور رئیس جمهوری ادغام بانک‌های نظامی به خانه آخر خود می‌رسد و این دستور صادر می‌شود.

به گزارش بورس‌نیوز، درحالی که شنیده‌ها حاکی از آن بوده که بانک‌های نظامی باید با یکدیگر ادغام شوند و از این پس این بانک‌ها زیرمجموعه بانک سپه تلقی می‌شوند. 

البته تاکنون جزئیات دستور نرسیده اما امروز رئیس جمهور این دستور را اعلام می‌کند و کماکان جزئیاتی ازز این ادغام صادر نشده است.

موضوع ادغام بانک‌های نظامی از سال گذشته مطرح شد و از اواسط امسال شکل جدی‌تری به خود گرفت و جلساتی در این زمینه مطرح شد که بر اساس آن یکی از مهم‌ترین سناریوهای ادغام این بانک‌ها، ادغام تمامی بانک‌های نظامی در یک بانک دولتی بود.

البته پیش از این، در سال گذشته قرار بود در مرحله نخست، شش بانک در دو گروه با یکدیگر ادغام شوند و دو بانک ایجاد کنند و در نهایت با ادغام این دو بانک با یکدیگر، این ادغام تکمیل شود. اما در نیمه نخست امسال خبرهایی مبنی بر تغییر این سناریو رسید؛ به طوری که گفته شد تمامی بانک‌های نیروهای مسلح در یک بانک دولتی ادغام خواهند شد.

تحول مثبت در کنار ادغام
پیش از این ، حسین سلیمی نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اصولا بانک‌های کوچک، بهره‌وری پایینی داشته و در صورت ادغام شاهد تحول مثبتی در عملکرد آنها خواهیم بود.

وی افزود: اولین و مثبت ترین اتفاق پس از ادغام بانک ها، کاهش تعداد شعب فیزیکی و نیز کاهش تعداد مدیران و اعضای هیات مدیره و معاونان و... بانک ها خواهد بود. با چابک تر شدن بانک ها، هم بهره وری افزایش یافته و هم قیمت تمام شده خدمات به شدت کاهش خواهد داشت. 

این کارشناس و فعال بانکی ضمن تاکید بر نسبت های کفایت سرمایه پایین بانک ها اظهار داشت: یکی از چالش های نظام بانکی در حال حاضر، نسبت کفایت سرمایه پایین بانک ها است و با ادغام، این عارضه به تدریج کمرنگ تر شده و احتمالا ظرف دو سال آینده از محل صرفه جویی در هزینه ها و تجمیع سرمایه ها بتوان حداقل نسبت کفایت سرمایه بانک اصلی را به استانداردهای کمیته بازل ۲ رساند. این ادغام را به فال نیک می گیریم و از آن به عنوان گامی مثبت در راستای بهبود نظام بانکی استقبال می کنیم.

وی در مورد تکلیف سهامداران و سپرده گذاران بانک های نظامی که در فرآیند ادغام قرار دارند، بیان کرد: سپرده گذاران بانک های نظامی مشمول فرآیند ادغام هیچ گونه نگرانی نباید داشته باشند و کلیه سپرده ها به بانک اصلی (سپه) منتقل خواهد شد که به مراتب پس از ادغام از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. ضمن اینکه در فرآیند ادغام، حراست از منافع سهامداران در اولویت است. در حال حاضر سهام بانک های نظامی کوچکتر مشمول فرآیند ادغام قابل معامله نیست؛ اما به زودی الگویی تعریف شده و سهم ها به قیمتی از سهامداران خریداری خواهد شد که حقوق و منافع آنها پایمال نشود.

نباید مشکلات نظام بانکی تشدید شود
غلامحسین تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین نیز در همین راستا به خبرنگار بورس‌نیوز اظهارکرد:  آنچه در مورد ادغام باید بدانیم این است که اگر ادغام به‌سوی دولتی سازی یا عمومی‌سازی بانک‌ها پیش برود، راهکار مناسبی است، در غیر این صورت مشکلات نظام بانکی را تشدید خواهد کرد.
وی ادامه داد: مهم‌ترین نقطه قوت نظام بانکی وجود سرمایه‌های انسانی توانمند و متعهد فراوان است که در صورت توجه و رعایت نظرات کارشناسی آنان می‌توان شرایط نامناسب کنونی نظام بانکی را حل‌وفصل کرد. ولی مشکل اینجا است که متأسفانه نظام بانکی خارج از ریل منطقی خود قرارگرفته و امید است با تلاش‌هایی که در حال انجام است، این نظام در مسیر صحیح قرار بگیرد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر