بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار:

دولت باید از حالت انفعال خارج شود

تبدیل دولت از حالت منفعل به فعال اولین گام برای حضور دولت در بازارهای جهانی محسوب می شود که در این زمینه تسهیل و تقویت اتصال بین بنگاه ها و ارتباط با دیگر کشورها نیز نقش موثری را ایفا می کند.
کد خبر : ۱۸۹۰۹۸

به گزارش بورس نیوز، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منفعل کردن سبک سیاست‌گذاری و نظام حکم‌داری کشور در نظام پولداری جزوی از ماهیت اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در این نوع کشورها، سیاستگذاران بخش دولتی نقش یک مجوز برای پرداخت وام را ایفا می‌کنند.

منصوری افزود: در این کشورها دولت بخش مهمی از اقتصاد کشور را در بردارد و در اغلب قراردادها یک طرف دولت است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ادامه داد: بعنوان مثال در حوزه آی سی تی حدود 70 درصد ارزش اقتصادی و حتی اشتغال در حوزه تولید محتوا برعهده دولت است.

وی با بیان اینکه بخش دوم از نظام حکمداری نظامی بوده که دولت ها در آن فعال هستند، افزود: در این حالت دولت ارتباط بازیگران بخش خصوصی را تسهیل می کند.

منصوری تصریح کرد: بعنوان مثال در زمینه انتقال شرکت «دیرین دیرین» از تهران به کردستان دولت نمی تواند نقشی ایفا کند.

وی ادامه داد: باتوجه به جمعیت 50 میلیونی این شهر پیشنهاد دولت این بود که این شرکت به کردستان منتقل شود.

این مقام دولتی با بیان اینکه درحال حاضر حدود نیم درصد از بنگاه های کشور، بزرگ محسوب می شوند، گفت: 4درصد بنگاه ها متوسط، دو و نیم درصد نیز کوچک و 96/5 درصد بنگاه ها نیز خرد محسوب می شوند که این امر نشان دهنده تولید بنگاه درکشور است.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که متاسفانه در کشور بنگاه های اقتصاد  ایجاد می شوند اما رشد نمی کنند، افزود: به تبع ادغام بنگاه های کوچک و متوسط رقابت پذیری و بهره وری سازمانی نیز افزایش می یابد در حالیکه این امر باید اتصال کشور به بازارهای جهانی را در پی داشته باشد اما منتاسفانه تاکنون این قاعده شکل نگرفته است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: دولت نقش خود را در زمینه تقویت ارتباط بین بازیگران چند لایه کشور که همانند سازمان های توسعه ای بوده را به خوبی ایفا نمی کند.

وی حضور در بازار های جهانی را به معنای صادرات ندانست و افزود: برای فعالیت در بازارهای جهانی یا باید صاحب برند باشیم یا بخشی از ساب بلاکچین برند را در اختیار بگیریم.

معاون  وزیر کار بابیان اینکه براساس مطالعات انجام شده در سال 2008، 88 درصد بنگاه های کشور به هیچ نهادی وابسته نیستند، افزود: این رقم در سال 2011 به 96 درصد افزایش یافته است.

منصوری با اشاره به افزایش هزینه ورود به زنجیره ارزش جهانی، ادامه داد: یا باید دولت ها بپذیرند که انرژی اولیه فعال شدن بنگاه ها را جهت عبور از این مرحله تامین کنند ویا کسب و کارهای منطقه ای را آغاز کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار خاطرنشان کرد: در ایران نیز برخی از رشته ها متناسب با شرایط فعلی اقتصاد کشور انتخاب شدند و در این زمینه هماهنگی های لازم با بخش خصوصی نیز انجام می شود.

منصوری با بیان اینکه در ساختار اختصاصی 22 تا 30 رشته و طیفی را که در این دوره فکر می کنید رونق دارد، افزود: بعنوان مثال باید در زمینه بازار لباس باید فضای کسب و کار اختصاصی صنعت پوشاک به صورت اختصاصی بررسی شود.

وی ادامه داد: برنامه فوق با محوریت با محوریت وزارت کار و با همکاری وزارت صنعت و نهادهای دیگر در حال انجام است.

منصوری بابیان اینکه تبدیل دولت از حالت منفعل به فعال اولین گام برای حضور دولت در بازرهای جهانی محسوب می شود، افزود: در این زمینه تسهیل و تقویت اتصال بین بنگاه ها و ارتباط با دیگر کشورها نقش موثری را ایفا می کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر