بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
رئیس هیات مدیره دانا سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش ۸۰ درصدی ریسک سرمایه گذاری با کمک آموزش حرفه ای

سرمایه گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار ایران اعم از بورس زعفران، بورس سکه یکروزه، بازارهای آتی سبد سهام و ابزارهای مشتقه و... نیازمند فرهنگ سازی است و باید در رسانه های گروهی به معرفی و ترویج سرمایه گذاری در این بازارها پرداخت.
کد خبر : ۱۸۹۱۲۰
کاهش ۸۰ درصدی ریسک سرمایه گذاری با کمک آموزش حرفه ای/ تحلیل بازار ارز و سکه و نفت

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه مناسب ترین گزینه ای است که می تواند نقدینگی جذب کند. حتی می توان سرمایه گذاران بازار ارز، سکه، کشاورزی و پتروشیمی را هم جذب بازار سرمایه کرد تا از طریق معاملات نقدی و آتی کسب سود کنند و بازارهای فیزیکی فشار کمتری متحمل شوند. با توجه به چشم انداز مثبت بازار سرمایه و تاکید مقامات بر تقویت بازار سرمایه، آموزش افراد جهت ترغیب به حضور در این بازار ضروری است. 
بر اساس این گزارش، دانا سرمایه رکورددار آموزش در تاریخ بورس بوده و با ایجاد شعب متعدد در استان ها، در اختیار داشتن موسسات آموزش عالی و رسانه های متعدد، برگزاری  همایش های رایگان و دوره های آموزشی و انجام مصاحبه های تلویزیونی، گام بلندی در راستای فرهنگ سازی در حوزه سرمایه گذاری در بورس برداشته است.

در خصوص وضعیت بازار سرمایه و بورس های مختلف، خبرنگار بورس نیوز گفت و گویی با جهاد برزیگر رییس هیئت مدیره شرکت کارآفرین محور دانا سرمایه انجام داده که در ادامه چکیده ای از آن را می خوانید.

سوال: تحلیل شما از آخرین وضعیت بازار بورس و اوراق بهادار کشور چیست؟

برزیگر: نرخ محصولات بسیاری از شرکت های موثر بر رشد شاخص بورس مانند صنایع پتروشیمی و پالایشی و کانه های معدنی و فلزی، وابسته به نرخ ارز و قیمت جهانی نفت است. قیمت نفت خام در محدوده ۶۰ دلار در حال تثبیت بوده و دلار هم به رغم روند صعودی نرخ در بازار آزاد، به سبب وجود سامانه نیما و نظارت شدید دولت، در محدوده ۹۷۰۰ تومان ثابت مانده؛ بنابراین رشد سودآوری شرکت های بورسی در هاله ای از ابهام است. از سوی دیگر، بررسی روند فروش و صادرات ماهانه شرکت ها از طریق گزارشات منتشر شده نشان می دهد فعلا مشکل خاصی در زمینه فروش برخی محصولات پتروشیمی و میعانات گازی و... وجود ندارد؛ ولی تداوم این روند قابل پیش بینی نیست.

سوال: سرمایه گذاری در کدام بخش بازار سرمایه منطقی تر است؟ 
برزیگر: در صورت تثبیت نرخ ارز سامانه نیما و همچنین قیمت جهانی نفت در محدوده فعلی، سهم گروه های پتروشیمی و پالایشی در قیمت های فعلی برای سرمایه گذاری جذاب است؛ اما در صورت افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی نفت و فرآورده های نفتی، حتی با فرض احتمال کاهش تولید، شاهد رشد سودآوری این شرکت ها خواهیم بود. 
برای مثال سهم های با P بر E کمتر از ۳ پس از تقسیم سود در مجمع سالیانه، P بر E بسیار پایینی به خود خواهند گرفت؛ اما عدم خوشبینی به تداوم روند تولید و فروش شرکت ها در سال آینده، مانع از رشد قیمت سهم ها شده است. 
با توجه به تسویه معاملات اعتباری کارگزاری ها در پایان اسفندماه و فشار عرضه ها خصوصا از سوی حقوقی ها، به نظر می رسد اواخر اسفندماه بهترین زمان ورود به بازار سرمایه و خرید خواهد بود.
به نظر می رسد در فروردین ماه رشد قیمت سهم برخی گروه ها به ویژه گروه های غذایی و فلزات اساسی را به تماشا خواهیم نشست. ولی رشد صنایع شاخص ساز مانند پتروشیمی ها، قطعیت ندارد.

سوال: ارزیابی شما از وضعیت معاملات سکه در بورس کالا چیست؟
برزیگر: خرید سکه طلا فیزیکی در بازار توسط سرمایه گذاران و خروج پشتوانه طلای کشور از شبکه بانکی و انباشت در خانه ها هم موجب تضعیف پول ملی و هم به خطر افتادن امنیت خانوارها می شود.
سکه‌های تحویل یکروزه بانکی که توسط بانک های عامل در بورس خرید و فروش می شود، نقطه عطفی در راستای جذب نقدینگی و کاهش تورم و همچنین حفظ ارزش دارایی برای سهامداران است. امیدواریم این روش معامله سکه رواج یابد و سرمایه گذاران به جای معاملات فیزیکی سکه طلا به سمت معامله در بورس سوق یابند. چرا که به دلیل اطمینان سهامداران از تحویل یکروزه سکه، معاملات در بورس کالا و به پشتوانه سکه هایی که بانک رفاه نزد انبارهای مورد تایید بورس کالا سپرده کرده، انجام می شود. به این ترتیب هم به نیازهای سرمایه گذاران پاسخ داده می شود و هم نقدینگی جذب این بازار می گردد و هم پشتوانه طلای کشور تضعیف نمی شود. 

سوال: راه اندازی بورس ارز چقدر به بهبود سرمایه گذاری کمک می کند؟
برزیگر: تبلیغات زیادی روی این حوزه صورت گرفت و برخی زیرساخت ها نیز فراهم گردید؛ اما به دلیل مشکلات و محدودیت های تامین و عرضه ارز در کشور، به نظر می رسد در حال حاضر نمی توان به راه اندازی بورس ارز خوشبین بود. ولی سرمایه گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار ایران اعم از بورس زعفران، بورس سکه یکروزه، بازارهای آتی سبد سهام و ابزارهای مشتقه و... نیازمند فرهنگ سازی است و باید در رسانه های گروهی به معرفی و ترویج سرمایه گذاری در این بازارها پرداخت.

سوال: مجموعه دانا سرمایه چقدر در امر آموزش و فرهنگ سازی در این بازار موثر بوده است؟
برزیگر: مجموعه دانا سرمایه همگام با توسعه ابزارهای مالی از ابتدای فعالیت خود تا کنون با برگزاری بیش از ۲۱۶ دوره آموزشی موفق و فارغ التحصیلی بیش از ۸ هزار کارآموز، نقش موثری در آشنایی علاقمندان به سرمایه گذاری در این بازارها ایفا کرده است.
آموزش سرمایه گذاری به افراد باید از سنین نوجوانی آغاز شود. بدون آشنایی با دانش تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال، و همچنین دانش تحلیل و پیش بینی بازارها، حتی دارا بودن مدرک دکترای حسابداری برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور کافی نیست. ورود به بازار سرمایه بدون آموزش، عقلانی نیست. 
همچنین سرمایه گذاران می بایست در ابتدای ورود به بازار سرمایه، پول زیادی وارد این بازار نکنند. سرمایه گذاری سنگین برای تازه واردها بدون شناخت کافی به هیج وجه توصیه نمی شود.
هر سرمایه گذار، قبل از سرمایه گذاری باید از بازار مورد نظر خود (بازار سهام یا کالا و یا...) شناخت کافی کسب کرده باشد. سرمایه گذاران ریسک گریز با پول کم، برای کسب بازده راهی جز نوسان گیری ندارند.
بنابراین یکی از مواردی که باید به آموزش آن به کارآموزان پرداخت، شناخت افراد از استراتژی سرمایه گذاری خود و نیز انتخاب بازار مورد نظر برای سرمایه گذاری است.

سوال: آموزش در مجموعه دانا سرمایه تا چه میزان از ریسک سرمایه گذاری خواهد کاست؟
برزیگر: بازار سرمایه، جای مطمئنی برای کسب بازدهی به صورت ۱۰۰ درصد نیست.
آموزش متدهای پیشرفته تحلیل تکنیکال، حداکثر تا ۳۰ از ریسک سرمایه گذاری کارآموزان خواهد کاست. آموزش متدهای تحلیل بنیادی نیز در نهایت می تواند تا ۳۰ درصد از ریسک سرمایه گذاری کارآموزان را کاهش دهد.
شناخت جو بازار هم شاید حدود ۲۰ درصد از ریسک های احتمالی سرمایه گذاری را کاهش خواهد داد. بنابراین علاقمندان به سرمایه گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار تهران، با آموزش تحلیل های تکنیکال و بنیادی و تحلیل جو بازار، احتمالا در ۸۰ درصد موارد از سرمایه گذاری خود، بازدهی کسب کنند و احتمال ۲۰ درصد زیان هم باید در نظر گرفته شود. بدون پذیرش ریسک، نمی توان بازدهی کسب کرد و سرمایه گذاران این بازار می بایست حد ضرر خود را مشخص کنند.

سوال: توصیه شما به علاقمندان به سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه گذاری و... چیست؟
برزیگر: مجموعه دانا سرمایه جهت آشنایی مردم با سرمایه گذاری در بورس های کشور، همواره اقدام به برگزاری همایش های رایگان کرده و مردم را از سرمایه گذاری در این بازار بدون آموزش بر حذر می دارد. هرگز با تبلیغات غیر واقعی، سرمایه گذاری در بورس ها را ورود به بهشت نشان نمی دهیم و بالعکس تلاش می شود افراد، هم با ریسک ها و هم بازده این بازار آشنا شوند. کسب بازدهی از این بازار بدون تحمل ریسک امکانپذیر نیست؛ اما با آموزش صحیح می توان ریسک های سرمایه گذاری را به حداقل ممکن رساند.

سوال: راه دسترسی به مجموعه شما چیست؟
برزیگر: علاقمندان به سرمایه گذاری موفق در این بازار و کسب بازدهی معقول در سال ۹۸، جهت رزرو همایش رایگان در تهران از طریق تماس یا ارسال پیامک با شماره  ۰۹۱۹۷۲۷۳۰۰۴  و در شهرستان ها با شماره  ۰۹۱۷۰۰۳۳۰۰۱  می توانند از فرصت استفاده کنند. 
در مجموعه دانا سرمایه با کمک اساتید مجرب از جمله ۲۸ عضو هیات علمی دانشگاه ها، ضمن آموزش های لازم به کارآموزان، هم فرصت معامله واقعی در کلاس را به آنها دهد و هم با کمک پایگاه خبری دانا سرمایه به آدرس  www.danasarmaye.ir اطلاعات و اخبار مورد نیاز را به صورت لحظه ای در اختیار آنان قرار دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر