بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
مدیرعامل شرکت توسعه گوهران امید مطرح کرد:

بازار سرمایه بازاری بسیار پیچیده

مدیرعامل شرکت توسعه گوهران امید گفت:بازارسرمایه، بازار بسیار پیچیده‌ای است و نباید در این بازار ابهاماتی شامل قوانین، نرخ خوراک‌ها، بهره‌های مالکانه و غیره وارد شود و سهامدار را از آن فراری دهد.
کد خبر : ۱۸۹۴۶۵

به گزارش بورس نیوز، سیاوش وکیلی، درباره بازار سرمایه اظهار کرد: بازارسرمایه، بازار بسیار پیچیده‌ای است و نباید در این بازار ابهاماتی شامل قوانین، نرخ خوراک‌ها، بهره‌های مالکانه و غیره وارد شود و سهامدار را از آن فراری دهد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید ضمن اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال ریتم حرکتی بازار کند می شود ادامه داد: خوب است غالب سهامداران با دید بلندمدت وارد این بازار شوند. فراموش نکنید تسویه اعتباری کارگزاری‌ها در روزهای پایانی سال مالی و فشاری که از تسویه مشتریانشان ایجاد می‌شود باعث افزایش فشار فروش شده است.

این کارشناس بازارسرمایه درباره صدور مجوزهای افزایش سرمایه و استفاده از معافیت مالیاتی موجود در بخشنامه افزایش ‌سرمایه ادامه داد: اغلب مزایای این روش متوجه شرکت‌های تولیدی است و در مورد شرکت‌های سرمایه‌گذاری این افزایش سرمایه کمک چندانی نمی‌کند.

وی افزود: عمده فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در بازارسرمایه فعالیت می‌کنند، معاف از مالیات هستند. البته سود این شرکت‌ها به دلیل معافیت مالیاتی شرکت‌های تولیدی سرمایه‌پذیر افزایش خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید گفت: شرکت‌هایی که از معافیت مالیاتی استفاده می‌کنند اثر آن بر روی سود و زیانشان موثر است.

وکیلی در ادامه تصریح کرد: روند افزایش سرمایه در بازار سرمایه کشور دارای جذابیت است و اگر معافیت مالیاتی به عنوان آپشن به آن اضافه شود، این جذابیت دوبرابر خواهد شد. به طور قطع بحث جذب منابع،‌ افزایش نقدینگی،‌ توان سودآوری شرکت و اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها توان تولیدی شرکت را افزایش داده و بر میزان فروش بیشتر و درآمد آن اثرگذار است.

مدیرعامل توسعه گوهران امید درباره برخی صنایع بورسی بیان کرد: به نظر من در حال حاضر صنایع دارویی به دلیل افزایش نرخ ارز با افزایش بهای تمام شده روبرو هستند، ‌ولی نرخ فروششان به علت حساسیت‌ها و کنترل حاکمیتی اتفاق نیفتاده که البته دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد. براین اساس،‌ دارویی‌ها گزینه مناسب و کم ریسکی برای سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی هستند.

وی حوزه بانک‌ها را بسیار وسیع دانست و عنوان کرد: نمی‌توان یک فرمول واحد برای سهم‌های مختلف موجود در این صنعت صادر کرد؛ البته باید دید ادغام برخی از بانکها چه اثراتی در این حوزه خواهد گذاشت.

این کارشناس بازارسرمایه درباره صنعت خودرو تاکید کرد: درباره این صنعت، هم موضوع دلار و مزیتی که تخصیص آن بر صنایع خودرویی دارد مطرح است. سال آینده هم به نظر می‌رسد ارز نیمایی با افزایش مواجه باشد، هرچند که دولت تمهیداتی را برای تحریک تقاضا (به خصوص بر روی افزایش حقوق‌ها) در نظر دارد.

وی تاکید کرد:در نظر داشته باشید که صنایع دارویی و غذایی بازارهایی کم‌حجمی هستند و این موضوع سبب می‌شود تا کمتر دیده شوند اما این صنایع گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

وکیلی افزود: به نظر می‌رسد، به غیر از تحریم‌های آمریکا و پایان مهلت فروش نفت ایران، موضوع دیگری بازار را تهدید نمی‌کند، اما این ابهام وجود دارد که فروش نفت به زیر یک میلیون بشکه در روز می‌رسد یا خیر (که البته این موضوع به نظر بعید می‌رسد). از طرف دیگر نیز به نظر می رسد، مباحث ارزی با مشکلاتی مواجه شده و نوساناتی به همراه داشته باشند، هرچند که این موضوع و افزایش قیمت ارز سبب افزایش سودآوری سهام شرکت‌ها و بازارسرمایه خواهد شد؛ همچنین به نظر می‌رسد بانک مرکزی هم مصمم به کاهش نرخ بهره بانکی است، این موارد در مجموع افزایش نرخ بهره را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توسعه گوهران امید گفت: لازم است به فرهنگسازی بیشتر تمرکز کرده و سازمان بورس به عنوان یک رسالت به کمک رسانه‌های خبری زمینه‌های آشنایی بیشتر مردم با بازار سرمایه را فراهم کند. بدنه بخش خصوصی توان صرف هزینه در حوزه فرهنگسازی بازار سرمایه را ندارد. هرچند که هنوز در بخش‌های کوچکی این کار انجام می‌شود. اما سازمان بورس می‌تواند به طور هدفمند به تبلیغ بیشتر بازار سرمایه بپردازد. این بازار باوجود کدهای بورسی زیادی که دارد، هنوز به طور عملیاتی بین مردم استفاده نمی‌شود؛ بنابراین برای ارتقا سواد مالی و فرهنگ‌سازی باید بیشتر تلاش کرد.

ولی نادی قمی مدیرعامل تامین سرمایه نوین در نشست خبری عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه گفت: عرضه این سهام به عنوان ششمین عرضه در سال 97 و سومین تامین سرمایه واردشده به بورس محسوب می شود که امیدواریم این امر مقدمه ای برای رشد بازار باشد.

وی با بیان اینکه در 10 سال اخیر بازار سرمایه رشد مطلوبی تجربه کرده است گفت: ورود صنایع مختلف به این بازار رشد و بالندگی را به همراه داشته که امیدواریم ورود تامین سرمایه نوین نیز به افزایش شفافیت در این شرکت کمک کند و سهامداران نیز سودی از معاملات واقعی در بازار دریافت کنند.

وی افزود: این شرکت تاکنون ترازنامه قوی داشته که به موجب آن قدرت سوداوری آن نیز افزایش پیدا کرده است.

نادی قمی خاطرنشان کرد: از سال 91 تاکنون سرمایه 100میلیاردی این شرکت به 700 میلیارد افزایش یافته است و برنامه ای برای افزایش سرمایه به 900 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده های نقدی در سال آینده نیز در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین افزود: تامین مالی در حوزه مشاوره کارگزاری و بانکداری اقتصادی با کمک بانک اقتصاد نوین انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه تامین مالی انتشار اوراق بر مبنای انتخاب های درست بوده که این امر موجبات کاهش ریسک را فراهم کرده است .

نادی قمی ادامه داد: تاکنون حدود 5600 میلیارد تومان بازگردانی اوراق توسط این شرکت انجام شده و 1800 میلیارد تومان از اوراق این شرکت بدون نکول سررسید شده است.

نادی قمی با بیان اینکه 8صندوق توسط این شرکت مدیریت می‌شود افزود: حجم منابع در بانکداری اختصاصی 3900 میلیارد تومان بوده که در این حوزه ریسک‌هایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سود عملیاتی شرکت 440 میلیارد تومان و سود خالص نیز 388 میلیارد تومان است. یعنی به ازای هر سهم 55 تومان سود تقسیم می‌شود که براساس پیش‌بینی های انجام شده سال آینده این رقم به 5800 تومان افزایش می یابد و همچنین سود خالص نیز تا 408میلیارد تومان خواهد بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر