بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۷
با بررسي بازار جهاني متانول :

احتمال دستيابي به سود بيشتر در " شفن "

پيش بيني مي شود ركود اقتصادي در سال 2009 ادامه يابد و بهبود قيمت ها از اوايل سال 2010 رخ دهد . به همين دليل مي توان قيمت هاي حال حاضر را با اندكي افزايش براي سال 1388 نيز در نظر گرفت .
کد خبر : ۱۸۹۸۸

در طول دو دهه گذشته يك جابجايي بزرگ در جهان براي ظرفيت توليد متانول رخ داده است . كشورهايي با ذخاير عظيم گاز طبيعي و مصرف محدود و اندك آن اقدام به اجراي طرح هاي توليد متانول و مشتقات آن كرده اند تا از ارزش افزوده محصولات آن استفاده كنند.

به گزارش بورس نيوز : چين و اروپاي غربي ، آمريكا و خاورميانه بزرگترين مصرف كنندگان متانول در جهان هستند . بيشترين مصرف متانول در توليد فرمالدهيد است كه در صنعت ساختمان براي توليد چسب و كاربرد در محصولات مختلف ساختماني استفاده مي شود .

مصرف فرمالدهيد وابستگي شديدي به وضعيت اقتصادي جهان دارد و با ركود صنعت ساختمان سازي مصرف فرمالدهيد نيز كاهش خواهد يافت .

بنا بر اعلام كارشناسان كارگزاري بانك كشاورزي بحران مالي و اقتصادي در حال حاضر تأثير عميقي بر روي صنعت ساختمان به عنوان عمده ترين مصرف كننده فرمالدهيد و متانول گذارده است به همين دليل شاهد افت قيمت زيادي در متانول هستيم .

علي رغم كاهش قيمت متانول در جهان و افت مصرف آن انتظار مي رود با برطرف شدن بحران اقتصادي كنوني ، مجدداً مصرف آن افزايش يابد و تا سال 2012 اين روند ادامه داشته باشد اما مؤسسات پژوهشي بين المللي كاهش قيمت متانول را تا پايان سال 2009 پيش بيني كرده اند كه از اينرو شاهد كاهش ارزش سهام شركتهاي بزرگ توليد كننده متانول در جهان مانند متانكس شده است .

به گزارش بورس نيوز: شركت پتروشيمي فن آوران نيز كه از جمله توليد كنندگان متانول در كشور بشمار مي رود فعاليت خود را با ظرفيت سالانه يك ميليون تن متانول ، 150 هزار تن اسيد استيك و 140 هزار تن گاز مونواكسيد كربن آغاز كرده است .

شركت هاي سرمايه گذاري تأمين اجتماعي با 30.1 درصد سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري با 17.3 درصد و صندوق بازنشستگي و پس انداز كاركنان صنعت نفت با 15 درصد سهامداران عمده اين شركت محسوب مي گردند .

همچنين اين شركت طرح توليد وينيل استات منومر را نيز با سرمايه 225 ميليون دلار در برنامه دارد كه زمان اجراي اين طرح 4 سال پيش بيني شده است .

به گزارش بورس نيوز ، بازدهي سهام اين شركت به دنبال بروز بحران مالي جهاني و كاهش قيمت نفت كاهش شديدي يافته است . بطوريكه ميانگين بازدهي سهام اين شركت در 6 ماه گذشته 69 – درصد گزارش شده است .

بنا بر اعلام كارشناسان كارگزاري بانك كشاورزي در سه ماهه اول سال 2009 قيمت محصولات پتروشيمي كاهش شديدي داشته اند . همچنين پيش بيني مي شود ركود اقتصادي در سال 2009 ادامه يابد و بهبود قيمت ها از اوايل سال 2010 رخ دهد . به همين دليل مي توان قيمت هاي حال حاضر را با اندكي افزايش براي سال 1388 نيز در نظر گرفت . بنا براين ميانگين موزون قيمت متانول صادراتي و داخلي را 2001 ريال در هر كيلو و اسيد استيك را 4420 ريال در هر كيلو در نظر مي گيريم.

همچنين با توجه به ركود صنعت ساختمان سازي ، تقاضا براي فرمالدهيد و به تبع آن متانول كاهش خواهد يافت . همچنين اگر 5 درصد كاهش براي مقدار فروش محصولات شركت به دلايل گوناگون مانند تعطيلي كارخانه براي تعميرات در سال جاري در نظر بگيريم. پتروشيمي فن آوران در سال آينده حدود 803 هزار تن متانول و 95 هزار تن اسيد استيك توليد خواهد كرد در نهايت انتظار مي رود فروش شركت به 20880 ميليارد ريال برسد .

شركت بر پايه قيمت متانول 200 دلار و اسيد استيك 390 دلار انتظار فروش 1962 ميليارد ريالي را براي سال 1388 دارد اما در حال حاضر قيمت متانول 215 دلار و ميانگين قيمت اسيد استيك 416 دلار است . از اينرو به احتمال قوي اين شركت به سودي فراتر از سود اعلام شده دست خواهد يافت .

به گزارش بورس نيوز ، بنا بر محاسبات كارشناسان كارگزاري بانك كشاورزي EPS پتروشيمي فن آوران براي سال 88 بالغ بر330 ريال و با در نظر گرفتن پي بر اي 4.5 قيمت سهم به 1523 ريال خواهد رسيد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر