بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

تدوین شاکله بودجه بدون وابستگی به نفت

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اساسی‌ترین موضوع که در بحث اصلاح ساختار بودجه مطرح بوده موضوع عدم وابستگی بودجه به نفت است، بنابراین شاکله بودجه باید براساس اصولی تدوین شود که وابستگی به نفت به صفر برسد.
کد خبر : ۱۸۹۹۸۳

به گزارش بورس نیوز، سیدحسن حسینی شاهرودی درباره دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، اظهار کرد: اساسی‌ترین موضوع که در بحث اصلاح ساختار بودجه مطرح بوده موضوع عدم وابستگی بودجه به نفت است، بنابراین شاکله بودجه باید براساس اصولی تدوین شود که وابستگی به نفت به صفر برسد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در خانه ملت، بیان کرد: در برنامه‌های توسعه کشور دولت مکلف شده برداشت از صندوق توسعه ملی را به صفر برساند. صندوق باید به عنوان محلی تعریف شود که از منابع آن در شرایط اضطرار، خاص و در راستای حمایت از تولید داخلی و حوزه‌های زیرساختی کشور استفاده شود.

وی کوچک کردن دولت را از دیگر الزامات اصلاح ساختار اقتصادی کشور بیان و افزود: واسپاری و واگذاری تصدی‌گری دولت که بیش از ۸۵ درصد حجم بودجه کشور را به خود اختصاص داده باید به حداقل برسد ادامه داد و این مسیر باید بالعکس شده و هزینه‌های جاری نیز به حداقل کاهش یابدکه البته این موضوع به سیاست‌گذاری ۵ تا ۱۰ ساله نیاز دارد.

حسینی شاهرودی درباره اینکه اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی از دیگر الزامات اصلاح ساختار اقتصادی کشور است، گفت: بودجه شرکت‌های دولتی سامان نداشته و دو سوم بودجه کشور را می‌بلعند و هیچ دستگاهی پاسخگو نیستند یعنی مجلس بر تدوین و تنظیم بودجه آنها، هزینه و درآمد آن نظارت کافی نداشته و بسیاری از آنها از دستگاه‌های نظارتی فرار می‌کنند.

وی ادامه داد: حوزه مالیاتی نیز از دیگر حوزه‌های مدنظر در اصلاح ساختار اقتصادی است. قوانین در حوزه مالیاتی همانند موضوع مالیات بر ارزش افزوده، صندوق مکانیزه فروش، اصلاح نظام جامع مالیاتی کشور و ایجاد سیستم و سامانه مالیاتی کشور در حال تکمیل است و اجرای آن از لازم بوده و باید در بودجه دیده شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: حوزه هدفمندی یارانه‌ها و الزامات آن به فراموشی سپرده شده است. بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان و به صورت نقدی و غیر نقدی پرداخت می‌شود که پاشنه آشیل اقتصاد کشور شده و این نوع پرداخت یارانه بدون حساب و کتاب به جامعه هدف اصابت نکرده و اقشار آسیب پذیر از آن بهره نمی‌برند، بلکه منافع آن متوجه کسانی می‌شود که نیازی به یارانه‌ها اعم از یارانه برق، انرژی و بنزین ندارند.

وی تاکید کرد: حتی یارانه‌ای که به کالاهای اساسی تعلق گرفت، نصیب دلالان شده و اقشار آسیب‌پذیر اعم از روستاییان، کشاورزان و کارگران از این یارانه‌ها بی‌بهره ماندند، بنابراین باید در حوزه یارانه‌ها در مجلس و دولت ساختارشکنی شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر