تعداد بازدید : ۵۹۰
کد خبر : ۱۹۰۰۰۴
۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
این صنعت که در بدو تولد قرار بود در کمتر از 20 سال به قطب خودروسازی منطقه تبدیل شود امروز پس از چند دهه همچنان یک مونتاژ کار و وارد کننده بیش نیست.

صنعت خودرو از خواب بیدار می شود؟

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، صنعت خودرو را می توان تنها صنعتی در کشور نامید که از بیشترین حمایت و انحصار دولتی و حکومتی برخوردار بوده اما هیچگاه آن بازده‌ایی که باید و شاید را از خود بروز نداده است.

این صنعت که در بدو تولد قرار بود در کمتر از 20 سال به قطب خودروسازی منطقه تبدیل شود امروز پس از چند دهه همچنان یک مونتاژ کار و وارد کننده بیش نیست.

یعنی صنعتی که باید یک بازوی صادراتی مهم برای کشور باشد تنها به یک مصرف‌کننده منابع و انحصار کننده بازار تبدیل شده که هر از گاهی اقتصاد خانوار ایرانی را با یک شک، متزلزل‌تر از پیش می‌کند.

ما خودروسازی را زمانی آغاز کردیم که چشم بادامی‌ها و اژده‌ها سواران، خواب آن را هم نمی‌دیدند اما؛ امروز به دلیل بی‌دانشی و سو مدیریت متولیان این صنعت، همان چشم بادامی‌ها و اژده‌ها سواران که روزی با حسرت به مونتاژ خودرو در ایران می‌نگریستند، برای صنعت خودروی کشور ما کلاس گذاشته و هر از گاهی مانند تازه‌عروسان، قهر می‌کنند و می روند تا شاید با این کار بخشی دیگر از آمال و آرزوهای خود را به عنوان باج یا رشوه از طرف ایرانی گرفته و دیگر صنعت خودروی ایران را بتوان زیرمجموعه شرق آسیایی ها نامید.

صنعت خودرو همان صنعتی است که مدیرانش و البته طرفدارانشان در مجلس و دولت چونان از نبود حمایت و سختی کار سخن می گویند که انسان دلش برایشان کباب می شود. صنعتی که هنوز بعد از گذشت 20 سال نمی تواند پراید بی کیفیت و البته 50 میلیونی را بدون نیاز به واردات در داخل سرپا کند و ...!

صنعت خودرو از خواب بیدار می شود؟

برخی بر این عقیده هستند که صنعت خودرو روح جدید برای ادامه حیات نیاز دارد اما به نظر می رسد کار از روح و اینها گذشته و این صنعت راهی را پیش گرفته که نتیجه اش جز ورشکستگی وتعطیلی نیست.

همین 2 عبارت یعنی تعطیلی و ورشکستگی برای طرفداران این صنعت بدون برنامه کافی است تا در گوشه و کنار و در رسانه های نزدیک به خود از بی کاری بیش از 3 میلیون نفر در صورت تعطیل شدن صنعت خودرو بگویند و این و آن را از عواقب این خیل بیکاران بترسانند.

گاهی نقشه کمی تغییر می کند و همین دوستان جمعی از کارگران خود را به سوی مجلس گسیل می دارند تا آنجا تجمع و از بیکاری احتمالی خود ابراز هراس و نگرانی کنند.

البته خود ایشان نیز خوب می دانند که این حربه ها به زودی اثر خودشان را از دست داده و دیگر سو مدیریت خود را نمی توانند پشت این موضوع پنهان کنند.

سو مدیریت خودروسازهای وطنی در ابتدای سال 97 و اواسط این سال با آغاز تحریم ها و بهم ریختن وضع تولید به وضوح مشخص شد. جایی که مدیران دو خودروساز بزرگ کشور نتوانستند برای دوران تحریم تدبیری بیاندیشند و همین مساله باعث ایجاد جو روانی بر بازار و البته جامعه شد.

متاسفانه در سال گذشته نیز صنعت خودرو به همان روش های سوخته قدیم خود توانست با گرفتن پوئن از دولت و مجلس و تزریق نکردن خودرو به بازار، افزایش قیمتی بی منطق را برای محصولات بی کیفیت خود رقم بزند.

سال 97 همانند سال 90 و 91 برای ایرانیان سالی پر از گرانی و برای خودروسازان سالی پر از اتفاقات خوب ( البته به ظاهر ) بود. سالی که ضرر 5000 میلیاردی خودروساز ایرانی در هیاهوی پراید 50 میلیون تومانی و سمند 80 میلیون تومانی کاملا از یاد ها رفت.

اما باید از مدیران همیشه طلبکار این صنعت بی هدف پرسید که تا چه زمانی می توانید پشت دولت، مجلس و هیاهوی دلالان خودی و غیر خودی پنهان شده و به جای تغییر دکترین تولید تنها یک مصرف کننده صرف باشید؟ آیا سال 98 می تواند بیداری این صنعت را از خواب زمستانی استارت بزند و یا اینکه این خرس عبوس و کم تحرک خودروی کشور، همچنان می خواهد بدون هیچ تلاشی فربه تر از گذشته تنها به روند فعلی حیات خود ادامه دهد؟

محمد علی رفیعی

دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
ببینید و بشنوید آرشیو
Array
Array
Array
گزارش مجامع
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس،گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه مورد تایید سهامدار عمده این شرکت (با درصد سهام 85 درصد) قرار نگرفته است.
آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: در شرایط کنونی که تامین خوراک اصلی ترین مشکل شرکت های پتروشیمی محسوب می شود پتروشیمی نوری به دلیل اتصال به 13 پالایشگاه پارس جنوبی مشکلی برای تامین خوراک ندارد.
سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامی عام) با حضور 88 درصدی سهامداران، رئيس مجمع، مديرعامل شرکت پالايش اصفهان، نماينده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.
افزایس سرمایه

افزایس سرمایه "ومعلم" در راه است/140 کشتی تحت پوشش بیمه معلم

مدیرعامل شرکت بیمه معلم گفت: افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار است.
افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

در سال جاری میزان فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 15 درصدی را تجربه کرد که این امر حاکی از آنست که تحریم ها مانعی برای پیشرفت محسوب نمی شوند.
افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

مدیرعامل لیزینگ رایان سایپا گفت: برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته در یک ماه آینده به هیات مدیره ابلاغ و مورد بررسی قرار می گیرد.

رفع مشکل کم آبی صنعت پتروشیمی در آینده ای نزدیک/ تولید 1130848 تنی "مارون" در سه ماهه اول سال جاری

مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: برای جبران کم آبی و استمرار تولید واحدهای صنعتی، مسئولین شرکت اقدام به برطرف کردن این معظل از طریق تاسیس آب شیرین کن و استفاده از آب فاضلاب شهری کردند.
پارس خزر به ازای هر سهم 800 ریال سود تقسیم کرد

پارس خزر به ازای هر سهم 800 ریال سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنعتی پارس خزر (سهامی عام) در ساعت 15 مورخ 1398/04/13 با حضور صاحبان 92/88 درصد از کل سهام و با نمایندگان تام‌الاختیار آنان در محل قانونی شرکت تشکیل شد.
پرطرفدارترین عناوین
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: