بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
بررسی‎ها نشان می‎دهد که در سال 97، بالاترین نرخ فروش متانول از آن «شخارک» بود و «زاگرس» نیز با اختلاف بسیار اندک، در حرکت است. با رشد نرخ نفت خام، امیدها به این گروه بیشتر شده است.
کد خبر : ۱۹۰۰۱۸

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، چین با سهم 64 درصدی از بازارهای جهانی، بزرگترین تولیدکننده متانول در جهان است.

متانول‎سازان به مدار صعود بازمی‎گردند / نرخ «شخارک» بالا رفت

بر اساس برنامه‎ریزیهای انجام شده، ایران با راه‏‎اندازی واحدهای جدید، ظرفیت تولید متانول را به بیش از 20 میلیون تن خواهد رساند.

شرکت «پتروشیمیزاگرس» به همراه پتروشیمیهای «خارک» و «فن آوران» سه شرکت تولیدکننده متانول حاضر در بازار سرمایه هستند. از آن جایی که نرخ این محصول رابطه مستقیمی با قیمت جهانی نفت خام دارد، هم اکنون در محدوده 297 دلار معامله میشود.

بررسی صورتهای مالی نشان میدهد که در پایان اسفند ماه سال 97، بالاترین نرخ فروش متانول از آن «شخارک» بود. با اختلاف بسیار اندک «زاگرس» نیز 26.4 میلیون ریال هر تن متانول را به فروش رسانده است.

متانول‎سازان به مدار صعود بازمی‎گردند / نرخ «شخارک» بالا رفت

«زاگرس» زودتر از سایر شرکتها بر نرخهای خود افزود و روند صعودی تا آبان ماه ادامه یافت اما پس از آن، به ورطه نزول افتاد؛ هر چند که در ماههای پایانی سال اندکی فاز صعود به خود گرفت.

اما نکتهای که از آن نباید غافل شد این است که «شخارک» تمام متانول تولیدی خود را صادر میکند و از رشد نرخ ارز در داخل نهایت استفاده را میبرد. «زاگرس» بیش از 95 درصد و «شفن» حدود 75 درصد از تولیدات متانول را در بازارهای خارجی به فروش میرسانند.

در بین این سه شرکت «زاگرس» بیشترین ظرفیت تولید متانول را دارد و به همین تناسب، در سال 97 بالاترین مبلغ فروش را از فروش این محصول کسب کرد.

البته «شفن» و «شخارک» طرح توسعه افزایش ظرفیت متانول را در است اجرا دارند که برآورد شده در سال 1400 به بهره‎برداری خواهد رسید.

متانول‎سازان به مدار صعود بازمی‎گردند / نرخ «شخارک» بالا رفت

با رشد قیمت نفت، باید منتظر نرخهای بالاتر در سه تفنگدار متانول‎ساز بورس باشیم و به این ترتیب، سال 98 برای این شرکت‎ها میتواند پربارتر از سال 97 باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدرضا پدیدار
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
در صورتیکه تحریم نباشد. اما در صورت تحریم ودور زدن ان اوضاع به نفع غارتگران میباشد کما اینکه در سال 1393 و طبق گزارش هیثت مدیره مبلغ 178 میلیارد تومان را خریدار خارجی نداد وپس از شکایت وصرف میلیارد ها تومان هزینه دادرسی نتیجه ای نگرفتند وسراخر درسال مالی 1395 ذخیره گرفتند.