بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
مدیرعامل فرابورس گفت: 90 درصد بازارهای مشتقات متکی و مبتنی به تکنولوژی هستند که قرار بود اقدامات لازم در زمینه اجرای سامانه معاملات آپشن در هفته آخر سال گذشته اجرا شود اما به دلیل بروز برخی مشکلات به فروردین ماه 98 موکول شد.
کد خبر : ۱۹۰۰۲۶

اجرای فاز نخست سامانه معاملات آپشن در فروردین 98/ پیشرو بودن ایران در حوزه بازار بدهی

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بورس‌نیوز گفت: سال 97 سال پرافت و خیزی بود زیرا اقتصاد کشور در کنار اتفاقات بسیار خوب و شرایط سختی را نیز تجربه کرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تمامی متغیرها و منحنی‌های بازار سرمایه روند روبه‌رشدی را در پیش گرفتند، ادامه داد: فرابورس بازدهی حداقل 100درصدی را طی سال گذشته تجربه کرد و به تبع آن، سهامداران و سرمایه‌گذاران این بازار توانستند بازدهی مناسبی را کسب کنند.

هامونی بابیان اینکه در حال حاضر فرابورس ایران سابقه 11 سال فعالیت در اقتصاد ایران را دارد، افزود: در سال جدید برنامه‌های توسعه‌ای زیادی برای این بازار در نظر گرفته شده که توسعه تکنولوژی با هماهنگی شورای عالی بورس یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال جدید روحیه و انگیزه مدیران جوان و فعالیت اهالی بازار سرمایه موجبات رفع چالش‌های اقتصادی کشور را فراهم آورد همچنین اقتصاد سیاست‌زده کشور نیز به اقتصادی کاملا درون‌گرا، درون‌زا و برون‌گرا تبدیل شود.

مدیرعامل فرابورس در پاسخ به این سوال که سال 97 برای فرابورس ایران چگونه گذشت، گفتصندوق بین المللی پول (IMF) نشان دهنده عملکرد فرابورس ایران در حوزه بین الملل است؛ در چند سال اخیر فرابورس در حوزه بازاربدهی نیز نقش خود را ایفا کرده و سهم فرابورس در این بازار 80 درصد است.

وی ادامه داد: سازوکارها و استانداردهایی که فرابورس ایران، شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار و سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین کردند بسیار مورد توجه قرار گرفته زیرا این سازوکارها کاملا همسو با بازارهای جهانی هستند.

مدیرعامل فرابورس ایران افزود: پیشرو بودن ایران در حوزه بازار بدهی در مقایسه با دیگر کشورها افتخاری برای فرابورس محسوب می شود.

هامونی ادامه داد: تایید و تاکید ویژه صندوق بین المللی پول در خصوص اقداماتی که فرابورس ایران و سپرده گذاری در زمینه تسویه وجوه و نحوه انجام معاملات انجام می‌دهند نیز دیگر افتخارات کشور است.

اجرای فاز نخست سامانه معاملات آپشن در فروردین 98/ پیشرو بودن ایران در حوزه بازار بدهی

وی با بیان اقدامات این شرکت در حوزه تکنولوژی نیز اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه سامانه‌های‌ معاملاتی یکی از مهم ترین اقدامات محسوب می شود.

هامونی با اشاره به توسعه سامانه داخلی تصریح کرد: آزمون‌های لازم در خصوص اجرای این سامانه انجام شده و در سال 98 در برخی از معاملات بازارها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه بازارهای مشتقات یکی از مهم‌ترین بازارهای توسعه نیافته محسوب می شوند، ادامه داد: 90 درصد بازارهای مشتقات متکی و مبتنی به تکنولوژی هستند زیرا اگر نرم‌افزار قابل قبول و کاملا قابل اتکا در حوزه بازار مشتقات نداشته باشد، بازار آپشن و فیوچرز نیز گسترش نمی‌یابد.

وی ادامه داد: قرار بود اقدامات لازم در این زمینه طی هفته آخر سال گذشته، اجرایی شود اما به دلیل بروز برخی مشکلات به فروردین ماه 98 موکول شد.

هامونی با اشاره به اینکه فاز نخست سامانه معاملات آپشن برای اساتید دانشگاه‌ها به ویژه رشته‌های اقتصاد، حسابداری، آمار، ریاضی و علوم کامپیوتر اکران خصوصی می‌شود، افزود: اساتید می‌توانند این سامانه را به چالش بکشانند و بار علمی این سامانه را افزایش دهند زیرا این امر فرهنگ‌سازی برای ارتقا و توسعه بازار مشتقات را به همراه خواهد داشت؛ البته پس از چند ماه اکران خصوصی این بازار نیز در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می گیرد.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه در بازار پایه قوانین و مقررات کاملا اصلاح شده است، گفت: امیدواریم این سامانه به دیگر بازارها نیز تعمیم یابد.

هامونی خاطرنشان کرد: در راستای معرفی این سامانه به‌عنوان دومین سامانه موجود در دیگر بازارها نیز مذاکراتی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سهام 15 شرکت برای نخستین بار در فرابورس عرضه شد، ادامه داد: این امر موجبات جذب سهامداران بیشتر به این بازار و نیز افزودن صنایع جدید به این بازار را فراهم کرد.

مدیرعامل فرابورس ادامه داد: صنعت دام و طیور برای نخستین‌بار در این بازار ایجاد شد که این امر کمکی برای تامین مالی و افزایش سرمایه شرکت‌های فعال در زمینه دام و طیور محسوب می‌شود.

اجرای فاز نخست سامانه معاملات آپشن در فروردین 98/ پیشرو بودن ایران در حوزه بازار بدهی

هامونی با بیان اینکه اکثر شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای نخستین‌بار در فرابورس عرضه شد متعلق صندوق های بازنشستگی بودند، گفت: به نوعی معلمان و فرهنگیان کشور سهامدار و صاحبان اصلی این صندوق ذخیره فرهنگیان هستند که از طریق این صندوق وارد بازار سرمایه شدند.

وی خاطرنشان کرد: دو شرکت نیز متعلق به سازمان اقتصادی کوثر و بنیاد شهید بود که این امر به نفع خانواده‌های محترم شهدا محسوب می‌شود.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه عرضه این سهم‌ها در بازار موجبات مردمی کردن اقتصاد را فراهم می‌کند، افزود: در شرایط کنونی اقتصاد کشور راهی غیر از توسعه بازار‌سرمایه برای مردمی کردن اقتصاد وجود ندارد که این امر درسیاست‌های کلان نیز در نظر گرفته شده و باید توسط دولت و ارکان اجرایی کشور اجرا شوند.

هامونی خاطرنشان کرد: در فروردین‌ماه سال 98 نیز یکی، دو عرضه اولیه در فرابورس انجام می‌شود که این امر بستگی به آمادگی شرکت‌ها به لحاظ سامانه کدال، صورت‌های مالی و مستندات خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل فرابورس در نشست یک دیدار یک عرضه مطرح کرد:

فرابورس ایران در مسیر ورود به بازار اول/ افزایش ۳۶درصدی ارزش بازار فرابورس

از سوی مدیرعامل فرابورس ایران تشریح شد:

چرایی تغییر قوانین و دستورالعمل بازار پایه

در یازدهمین روز خردادماه انجام شد؛

«کگهر» صدرنشین جدول شاخص فرابورس

طرح پیشنهاد هیات مدیره شرکت فرابورس؛

افزایش سرمایه 40 درصدی به مجمع ارائه شد

ارسال نظر