بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

یک هیچ به نفع حقیقی‌ها/ حقوقی ها بازی را به وقت اضافه می کشند؟

ارزش‌گذاری نهایی سهم بانک ها در مرحله دوم توسط کارشناسان انجام خواهد شد و ممکن است قیمت های کارشناسی با قیمت فعلی یکسان نباشد.
کد خبر : ۱۹۰۰۳۸
یک هیچ به نفع حقیقی ها/ حقوقی ها بازی را به وقت اضافه می کشند؟
به گزارش بورس نیوز، عملیات خرید سهام بانک های مشمول ادغام از سهامداران حقیقی و حقوقی (غیر از سهامداران نظامی) از فردا آغاز خواهد شد و ۳۰ روز کاری ادامه خواهد داشت. طبق اطلاعیه های منتشر شده توسط این ۵ بانک، قیمت خرید به این شرح خواهد بود.
هر سهم بانک انصار با نماد «وانصار» به قیمت 2086 خریداری خواهد شد و ۴ بانک دیگر اعلام کرده اند قیمت خرید برای سهامداران حقیقی قیمت اسمی یا قیمت تابلو در زمان توقف نماد (هر کدام بالاتر باشد) و قیمت خرید از سهامداران حقوقی، قیمت تابلو در زمان توقف نماد خواهد بود.

آخرین قیمت معامله «وقوام» روی تابلوی معاملاتی ۶۲۴ ریال، «حکمت» ۷۸۸ ریال، «وکوثر» ۵۸۸ ریال، و «ومهر» ۷۱۵ ریال بوده است. به این ترتیب سهامداران حقیقی بانک های قوامین، کوثر، مهر اقتصاد و حکمت هر سهم خود را هزار ریال و سهامداران حقوقی با قیمتی کمتر از قیمت اسمی، می بایست عرضه کنند. این در حالی است که معمولا ارزش سهام سهامداران عمده و درصدی، بالاتر از ارزش سهام خرد است. 

سید بهاالدین حسینی هاشمی کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: مهم‌ترین نکته در فرآیند خرید سهم، حفظ منافع سهامداران است؛ ولی خرید سهم بانک‌ها می‌بایست با قیمت واقعی و منصفانه صورت بگیرد. 

وی ادامه داد: اگر قیمت خرید سهم کمتر از ارزش واقعی باشد، منافع سهامداران پایمال خواهد شد و اگر قیمت خرید بالاتر از ارزش واقعی و منصفانه باشد، هزینه بیشتری به دولت تحمیل می‌شود و بار این هزینه در نهایت به دوش مردم افکنده خواهد شد.

حسینی هاشمی افزود: با توجه به رکود اقتصادی و تحریم‌های بانکی، صنعت بانکی صنعت چندان سودآور و پررونقی نیست و نمی‌توان انتظار قیمت‌گذاری بالا برای سهم‌ها داشت. ارزش‌گذاری بانک‌ها بر اساس خالص دارایی‌ها نیز حتما امری زمان‌بر است و دشواری‌های خاص خود را داشت. 

این کارشناس پولی و بانکی اضافه کرد: نمی‌توان فقط دارایی‌های بانک‌ها را مبنای ارزش‌گذاری سهم بانک‌ها قرار داد و باید میزان بدهی، کسری ذخایر و همچنین کیفیت دارایی‌ها را لحاظ کرد. اگر چه در نگاه نخست ممکن است ارزش املاک بانک‌ها بالا به نظر برسد؛ ولی بخشی از دارایی‌های بانک‌ها به راحتی قابلیت نقدشوندگی ندارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر