بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
کمبود نقدینگی و بالا بودن هزینه‎های تولید، شرایط را برای خودروسازان دشوار کرده و آن‎ها را مجاب به استفاده از کمک بانک‎ها نموده است. بررسی ساختار بدهی «خپارس» از شتاب بیشتر در دریافت وام نسبت به سایر هم‏گروهی‎ها حکایت می‎کند.
کد خبر : ۱۹۰۰۵۵

بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، نسبت جاری شرکت «پارس خودرو» با رقم 0.67 نامطلوب ارزیابی میشود و نسبت بدهی نیز 0.86 نیز چندان مساعد نیست و در محدوده خطر قرار دارد. این موضوع میتواند شرکت را در پرداخت دیون کوتاه مدت با مشکل مواجه سازد.

سوخت شدن درآمدها در نبود نقدینگی / «خپارس» دست به دامن بانک‎ها شد

تحلیل فاصله ساختار بدهی نشان میدهد که حضور تسهیلات مالی در سمت چپ ترازنامه بسیار پررنگ شده است. البته بیشترین سهم از بدهیها را پیش دریافتهای جاری دارد. در حالی که میانگین دیگر خودروسازان در این بخش 33 درصد است، در «پارس خودرو» به 45 درصد رسیده است. به عبارت بهتر، اغلب بدهیهای این شرکت مربوط به وجود دریافتی از مشتریان بابت پیش فروش خودروهای تولیدی است.

سوخت شدن درآمدها در نبود نقدینگی / «خپارس» دست به دامن بانک‎ها شد

سهم 22 درصدی پرداختنیهای تجاری از کل بدهیهای «خپارس» با میانگین گروه تفاوت چندانی ندارد. اغلب این پرداختنیهای تجاری به شرکتهای قطعهساز است.

ذخیره مزایای پایان خدمت بیشتر این خودروساز در مقایسه با میانگین صنعت گویای پیرتر بودن نیروی انسانی این شرکت نسبت به سایر رقبا است.

تسهیلات مالی به مرور زمان جای بیشتری را اشغال کرده و در هر دوره بر رقم آن افزوده شده است. بر اساس آخرین گزارش ارائه شده، این خودروساز بالغ بر 14365 میلیارد ريال تسهیلات بانکی در حسابهای خود دارد که رقم بسیار بالایی به شمار میرود. در حالی که در سال 96 اندکی از بار وامهای «خپارس» کاسته شد اما در سال 97 مجددا دست به دامن بانکها شد تا نقدینگی و سرمایه در گردش خود را تأمین کند. در این میان، دریافت وام بانکی با نرخهای 25 درصد نیز به چشم میخورد.

سوخت شدن درآمدها در نبود نقدینگی / «خپارس» دست به دامن بانک‎ها شد

این موضوع، تا دوره 9 ماهه سال 97 هزینه مالی سنگین 3328 میلیارد ريال را به دنبال داشته و بر شدت زیان‎سازی شرکت افزوده است. در سال 96 نیز 98 درصد از سود عملیاتی به پای هزینههای مالی سوخت.

در مجموع، «خپارس» برای رهایی از دام زیان و کسب سود مناسب، باید نسبت به تسویه تسهیلات بانکی برنامه‎ جدی داشته باشد. این شرکت میتواند بخشی از تامین مالی خود را از طریق انتشار اوراق صکوک اجاره انجام دهد. علاوه بر این، جهت تأمین نقدینگی، تغییر در شرایط پیش فروش نیز راهکار دیگر پیشروی این خودروساز است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر